Nekromanti Trasig processorfläkt

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Min processorfläkt har precis lagt av.
För några dagar sen stängdes datorn plötsligt av, mitt under pågående drift. Det kom ett felmeddelande att processorfläkten (CPU fan) inte fungerade. Nu kommer felmeddelandet varje gång jag startar datorn.

Jag har öppnat lådan och kan se med egna ögon att processorfläkten står stilla. Det rycker i den och den kanske snurrar några varv, innan den stannar igen. Men i princip är den helt död. Jag misstänker att den ändå har strömförsörjning, eftersom den trots allt gör vissa ansatser att börja snurra. Men det är som sagt mer ryckningar än "snurr".

Min dator är ca 5 år gammal. Det är vanlig stationär dator med miditower-chassi.

* Hur illa är det här? Går det att köra korta stunder eller riskerar jag att bränna processorn och/eller moderkortet?
* Vad kan jag göra åt det här? Går det att laga fläkten eller måste jag köpa en ny fläkt? Är det värt det på en så här gammal dator?

Jag hoppas forumet kan bistå med med tips och råd.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Rekommendation: Köp en ny fläkt. Ta reda på vad du har för moderkort så kan du säkert fråga vidare i butik; de är ganska standardiserade av sig, de här fläktarna. Billigaste CPU-kylaren på prisjakt.nu ligger på 17:-, så det är definitivt "värt det". Så; köp en ny CPU-kylare med fläkt, komplettera med en tub Arctic Cooling, och läs nån av de tusentals tutorials som finns i ämnet "byta CPU-kylare".

De i butiken kommer antagligen vilja kränga på dig något dyrare än den för 17:-, och man får generellt vad man betalar för. 2-300:- skulle jag säga är lagom.

Och fråga gärna mer här om du är osäker.
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Tack för det snabba svaret!
Okej, det är alltså ny fläkt som behövs. Rör det sig om 200-300 kr är det helt klart värt det, jag var rädd att det skulle bli dyrare.

Några fler frågor, om det är okej?
* Arctic cooling? Inget jag känner till. Jag antar att det kan få sin förklaring i någon tutorial, men är det nödvändigt? Det är en för dåtiden ganska ordinär burk med 2GB ram.
* Har du något bra tips om en butik i Stockholm där man kan få hjälp och tips på plats? Vanligtvis använder jag Webhallen för mina inköp. Men där handlar det ju mer om att kränga varor över disk, inte att få hjälp och råd av personalen.

Reflektion: Är det vanligt att datorfläktar plötsligt slutar fungera? Det hör egentligen inte hit, men när jag undersökte processorfläkten upptäckte jag att även den stora fläkten på baksidan av chassit slutat fungera. Nog för att jag haft den i drygt fem år och att den ibland får stå på i 2-3 dygn i sträck. Men jag trodde (hoppades) att de skulle hålla längre än så.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Fläktar är slitdelar, att byta dem efter 5 år är inget konstigt.

Har den slutat fungera, eller tyckte bara din temperaturkontroll i datorn att den inte behövde snurra just då? Ofta går fläktarna på full effekt någon sekund vid uppstart för att sedan sakta in/stanna, beroende på hur mycket kylning som behövs.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Arctic Cooling gör inte saker i sig svalare. MEN!

Kylningen av processorn görs genom att värme överförs från processorn till kylflänsen, som i sin tur kyls av fläkten. Därför är det viktigt att värme kan transporteras från processor till fläns.

Ovansidan på processorn är inte perfekt slät, och undersidan på kylflänsen är inte perfekt slät. Om man bara lägger dem mot varandra blir det lite överdrivet som att ställa LEGO-bitar på varandra, nubb mot nubb. Dvs ganska lite av den möjliga kontakytan är faktiskt utnyttjad. Det gör att mindre värme kan gå från processor till fläns, processorn blir varmare.

Arctic Cooling (är iofs ett varumärke, det finns massor med alternativ) är en värmeledande pasta som fyller ut ojämnheterna så det blir bättre kontakt, och därmed kan värmen lättare lämna processorn och gå in i flänsen där den kan blåsas bort av fläkten.

Jag rekommenderar verkligen att du läser någon tutorial på ämnet för att se hur man skall göra. Det är inte svårt, men man behöver göra några handgrepp i rätt ordning.

--

Also: Värmeledande pasta har varit obligatoriskt i PC-byggen mer än de senaste 10 åren. 5 år är modernt i sammanhanget. :)
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Arctic Cooling är en tillverkare av bl.a. kylpasta, vilket är det krank talar om. Jag är ingen expert på området och har ingen exakt kännedom om vad som händer om du inte använder det, men mina varningsklockor ringer direkt om man talar om att skippa detta. Processorfläkten är ju till för att kyla av värmeledarna/heatpipesen som transporterar bort värmen från processorn. För att detta ska vara möjligt måste processorn och fläktsystemet ligga dikt an, och det kommer du aldrig kunna uppnå utan en värmeledande, halvflytande massa som anpassar sig till ojämnheterna i respektive yta. Det är inte speciellt svårt att applicera och heller inte särskilt dyrt (tuben kommer dessutom räcka till mer än en gång, så behöver du göra det fler gånger... se det som en investering! :gremsmile: )

Fläktar är som alla elektriska komponenter i massproduktion: vissa håller "för evigt", andra pajar innan du installerat dem. Jag har personligen inte varit med om att en fläkt slutat fungera, men du lär inte vara den första som råkar ut för det under en tidsperiod av fem år. Jag tror att det är rätt okej att den hållit så länge, särskilt om din dator är en paketmaskin och inte en självbyggd customiseringsburk med noga utvalda komponenter. En chassifläkt på 80-120 mm kostar dessutom inte många kronor, men som alltid finns det billigare och dyrare alternativ beroende på kvalitet och ljudnivå.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Du har redan fått jättebra svar, men bara för säkerhets skull:

- Arctic Cooling är mitt favvomärke på kylpasta. Din processorkylare antar jag består av en stor kylfläns i metall och så en fläkt ovanpå den. Mellan flänsen och det lilla processorchippet har man kylpasta för att göra så att värmen från processorn på bästa sätt leds till flänsen. Som i sin tur kyls av fläkten.
- Man byter processor ungefär såhär: 1) montera loss spännen och annat som håller den gamla flänsen och fläkten på plats, 2) plocka försiktigt loss det hela från fästen och liknande, och ta försiktigt loss processorn (den bör redan vara ditkletad på den gamla flänsen, vilket kan göra det lite klurigt att få loss den). 3) ta bort gammal kylpasta med lämpligt spritbaserat (=dunstande) medel. 4) applicera ett jättetunt lager med kylpasta. jag brukar använda gamla kreditkort eller liknande för att breda ut ett jämnt, tunnt (så tunnt jag kan) lager. Det ska täcka, men inte mer. 5) sätt dit nya flänsen och fläkten. 6) Klart. Håll tummarna, montera ihop datorn och starta den.
- Har tyvärr inga som helst aningar om fysiska datorbutiker i stockholm. Om inte annat kan du kanske be oss här om mer hjälp? Kolla vad du har för moderkort, så kan nog t.ex jag svara på vad du ska leta efter för kylpryl...


Och ja, datorfläktar är slit-och-släng. 5 år är helt normalt. Jag har bytt ett par gånger under den senaste 5-årsperioden...
 
Top