Nekromanti Trappings i WFRP

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag köpte Warhammer Fantasy Roleplay i förra veckan, och har nu läst den mer eller mindre grundligt, men jag har svårt att greppa en sak: hur i självaste suringen fungerar trappings efter ens första karriär? Är det tänkt att man får dem när man byter? Är de ett förhandskrav för att få byta? Är det bara indikationer av vad en NPC med den karriären har för utrustning? Vad? :gremconfused:
Att man får trappings gratis från sin första karriär, det är jag på det klara med, men jag har inte kunnat hitta något om det annorstädes...


/Feliath - förvirrad
 

Ronnie

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
96
Location
Helsingborg
Det är ett förhandskrav på vad man måste ha innan man ska byta. För att bli pilbågsskytt måste man ska en pilbåge osv.
Går även bra att använda som indikator på vad NPC kan tänkas ha.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det är ett förhandskrav på vad man måste ha innan man ska byta
Problemet med den tolkningen blir när de ger slumpmässiga mängder av olika grejer. 'Jadu, Sixten, du behöver bara 3 böcker för att bli poet, men Rune behöver (rullrull) 2.'

Erik
 

Ronnie

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
96
Location
Helsingborg
Vissa personer behöver tre böcker för att lära sig vad andra kanske lär sig genom att läsa två. Eller nåt liknande.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag köpte Warhammer Fantasy Roleplay i förra veckan"

BRAVO! :gremlaugh:

"hur i självaste suringen fungerar trappings efter ens första karriär? Är det tänkt att man får dem när man byter? Är de ett förhandskrav för att få byta? Är det bara indikationer av vad en NPC med den karriären har för utrustning? Vad?"

Det där är en knivig fråga. Om man kör att man ska skaffa dem för att kunna bli det yrket, då blir det snabbt absurt ("Nej, du får inte jobba hos oss, du har inte tre råttor på en pinne!"). Som en fingervisning vad en slp har funkar det findint. Sen är det ju självklart att om man ska bli targeter så borde man ha ett avståndsvapen, annars blir det bara barockt.

Vi kör med att Trappings räknas i första yrket, sedan köper och plundrar man till sig det man kan längs med vägen och skiter i vad listan säger. Varför skulle alla sjömän ha en pava brännvin till exempel?


Storuggla, gillar WFRP skarpt
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
*bugar som en magiker som just utfört ett svårt trick* :gremgrin:

Vi kör med att Trappings räknas i första yrket, sedan köper och plundrar man till sig det man kan längs med vägen och skiter i vad listan säger. Varför skulle alla sjömän ha en pava brännvin till exempel?
Låter eminent vettigt. Det gör jag med, nu. :gremsmile:

Återstår bara att finna tid och spelare till att använda spelet :gremcrazy:


/Feliath - gillar också WFRP skarpt
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Det är meningen att du får skaffa dig dessa trappings. Det är verktyg som anses att du behöver för att utöva det yrke du just har begett dig in på.
 
Top