Nekromanti TransNet och dess utbredning

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Finns TransNet överallt (läs alla storstäder etc.) och är de kompatbila? Om min bil är tillverkad i Europa och jag sedan transporterar den till t.ex. Asien och kör omkring, kommer det asiatiska TransNet systemet känna igen min bil, eller blir det förhör och snubbarna i blått direkt?

Vad händer när en bil försvinner ur TransNets räckvidd (om det går?), t.ex. vid ovan nämnda båtresa? Får den flip om jag startar motorn mitt på Atlanten?

Vilka anledingar har TransNet att "kolla upp" en bil (korsköra polisregister, ägare m.m.)? T.ex. om en transponder plötsligt slutar sända? Vi gissar att det beror på hur den slutar sända...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
TransNet finns inte specificerat någonstans, och om du inte har gjort det rekommenderar jag en sökning, för det har snackats TransNet förut. jag kan bara ge MIN version av TransNet (den bästa. :gremsmile:)

Det finns i alla städer med kupoler - och ja, de är kompatibla. Megaföretagen styr världen 2059 och megaföretaget som utvecklade TransNet lär vara globalt.

TransNetregistrerade bilar som flyttas utanför sin sfär rapporterar fortfarande sin position till TransNet men TransNet kan inte/får inte ingripa förrns man åker in i ett nytt TransNetområde.

Om en transpoder/spårsändare slutar sända till Transnet helt spontant, utan att fordonet rapporterat skador till TransNet fortsätter TransNet om möjligt att spåra fordonet. Om inte kommer det skickas hem diverse papper till ägaren, typ häktningsorder eller olycksrapport, eller stöldanmälan.

återigen, detta är min tolkning och mina påhitt, men gör en sökning så bör du hitta lite mer iallafall.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Den färdiga versionen av TransNet (bortsett från det som står i gamla Hardware) kommer att så i nya Hardware (samt förmodligen extra info i Neotech America). Jag kan försöka ge en lite luddig bild av hur jag ser det, så får vi se om det är så TransNet faktiskt slutar i modulen..

TransNet är inte globalt; det finns tyvärr (som alltid) olika standarder. Foggmock nämner att det borde vara samma standard tack vare megaföretagen...snarare är det tvärtom. Tack vare megaföretagen har flera standarder dykt upp, men de har tvingats bli mer eller mindre kompatibla.

I stort så kan man säga att TransNet i en eller annan form finns i alla modernare storstäder i världen. Paris, New York, Bombay, Tananarive, etc. Anledningen att de finns främst i städerna är att TransNet egentligen bara är ekonomiskt gångbart (genom att öka trafikeffektiviteten) i stadsområden. Trots det har ett flertal länder infört systemen på nationell nivå, med olika täckningsgrader. Tekniken finns för att täcka hela jorden om man så vill, men det finns helt enkelt ingen vits att göra det. I Europa täcks i praktiken alla tätorter, samt alla större vägar mellan dessa. Den kvarvarande landsbygden, särskilt i östra Europa, har dock inget TransNet. Skandinavien har ungefär samma system.

I USA har man lite olika standarder, och det är itne heller som i Europa lag på att ha TransNet-utrustade fordon överallt. New England har samma system som Europa, men i Federationen har systemet bara täckning i de större städerna, och det är dessutom fullt laglgit att köra utan. Där anses det alltså bara vara ett hjälpmedel. Och så vidare. I Asien är det också abra storstäderna som har TransNet-system, och det varierar mellan länder och städer om det är lag på att ha det installerat.

Nu till ditt lilla scenario. Du reser med en europeisk bil med TransNet till en Asiatisk storstad. För det första, en bit ut på havet (ganska kort bit dessutom) kommer färddatorn meddela att den inte har kontakt med nätet. Inte mycket att göra åt, tycker den. Av säkerhetsskäl går förstås fordonet alldeles utmärkt att köra utan fungerande TransNet. Sedan kommer inte mycket alls hända under hela båtresan, förrän du ska köra i land i staden i Asien. Sedan kan man tänka sig att de finns olika metoder. Om systemet är kompatibelt (vilket ju kan bero på vilken stad man åkte till) är det bara att köra av från båten och in i staden. Är systemen något sånär kompatibla så kan du köra dit och deras nätverk kommer att identifera dig som en utländsk bil, men du kommer inte att kunna utnyttja färddatorn till mycket. Är de inte alls kompatibla får man köpa, hyra eller låna en temporär sändare som man fäster på exempelvis innerrutan och kopplar till sin färddator;en adapter helt enkelt.

Nu, vad "bryr" sig TransNet om? I allmänhet inte så värst mycket, så länge du inte är efterlyst av polisen. TransNet är nämligen ett superbt sätt att ta reda på brottslingar; man kan följa deras väg genom staden i realtid, man kan kolla vart alla fordon varit de senaste veckorna, etc. Mycket användbart. Men TransNet gör inte så värst mycket för att hitta förbrytare. Tekniken finns för att rapportera det mesta, och i allmänhet lär det fungera så att TransNet bara meddelar personal om något dåligt sker upprepade gånger, eller är särskilt allvarligt. Det vill säga, om transpondern inte sänder till nätverket och inte dyker upp igen snart så loggar TransNet det som en varning, men förmodligen komemr det inte att meddela personal. Sker en trafiköverseelse flera gånger meddelas polis. Sker ett trafikbrott meddelas polis omedelbart. Upptäcks (med andra sensorer) ett fordon som kör omkring utan TransNet så kommer polis att meddelas. Observera att detta är bara ett problem (och då ett rejält stort problem) i länder där alla måste ha TransNet. Det kan nämligen bli stora trafikproblem om oregistrerade fordon kör omkring och förstör hela systemet som försöker undvika köer. Observera även att olika fordon har olika system för att hindra sina ägare från att göra dumheter. De flesta fordon har exempelvis automatiska inbromsningar om framförvarande fordon bromsar snabbt, de har ofta spärrar för att köra för snabbt och kommer om inte annat högljutt klaga på föraren för alla övertramp som görs, inklusive att köra vårdslöst i vänsterkurvor :gremlaugh:

Lite snabbt; hur kommer man då undan från TransNet? Förutsatt att du prompt ska åka med en bil som har TransNet så kan man göra tre saker: hacka / modifiera enheten för att lura nätverket, förstöra enheten, ta sig utanför polisen och / eller TransNet:s räckvidd. Att hacka eller lura nätverket går alldeles utmärkt, det är bara dyrt och svårt. Antingen åker man till en mindre nogräknad verkstad som för ett par tusen Euro kan mixtra med transpondern, eller så ber man en hacker installera lite programvara på färddatorn som lurar systemet. Dessa lösningar gör att man kan köra hem i godan ro från bankrånet, men ju längre tid man har ett modifiera system påkopplat, dessto större risk att något säkerhetssystem inom TransNet upptäcker att någon fuskar.

Man kunde även förstöre enheten. Detta har dock gjorts så svårt som möjligt, främst med anledning att TransNet skall fungera även efter trafikolyckor. Det innebär att TransNets "hjärna" sitter långt in i motorblocket, och man måste veta vart man ska rikta hagelbrakaren för att få stopp på systemet. Nackdelen med förstörelsen är ju dels bilens egna varningssystem som kan få spatt när färddatorn pajar, eller så upptäcker TransNet ett oregistrerat fordon och kallar in hela stadens trafikpolis. Å andra sidan "får" man köra hur fort man vill när TransNet pajat, så då kan man ju fly.

Sista metoden är ju att helt enkelt antingen åka rakt ut i bushen, eller in i slummen. Den försa kräver ju ett mer eller mindre terrängående fordon, det andra kräver inte så mycekt mer än att man hinner före polisen. Väl inne i slummen lär polisen vara mindre benägen att leta efter en, och flera stadsdelar i de större städerna har faktiskt inga fungerade TransNet-system på grund av skadegörelse och reparatörer / installatörer som inte vågar gå in i områdena.

Det blev en del text, och det är säkert osammanhängande, men jag hoppas det klarade upp en del. Och, jag reserverar mig för ändringar inför nya Hardware :gremcool:

/RipperDoc - pust
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
När kommer den?

Och, jag reserverar mig för ändringar inför nya Hardware

När kommer den? ungerfär alltså..det står inget på releaseplanen..
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: När kommer den?

Det är för att vi inte vet :gremlaugh:
Kan bara säga att just nu arbetas det ganska intensivt på att konvertera innehållet i gamla modulen. Det ser ut att bli en rejäl ansiktslyftning, inte mycket text kommer att vara i originalutförande.

/RipperDoc
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Transnet har visserligen anslutning till omvärlden, MEN i huvudsak byggsnätverket upp av kommikation MELLAN fordon. Alltså: Transnet finns där det finns två eller fler bila utrustade med Transponder för TransNet.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Men... det måste väl ändå vara så att dessa två fordon kör ett kompatibelt system. Och dessutom, om det bara är två bilar där, vad gör systemet för nytta? Jag antar att kollisionsundvikning och liknande saker fortfarande fungerar, men allt anat måste ju vara avstängt (signaler skickas ju inte till någon centraldator).
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Men... det måste väl ändå vara så att dessa två fordon kör ett kompatibelt system.

Det finns antagligen en del kompatiblitetsproblem, men i det stora hela har nog megaföretagen insett att om det ska vara meningsfullt med TransNet så måste alla bilar kunna kommunicera med varandra någorlunda bra.

Och dessutom, om det bara är två bilar där, vad gör systemet för nytta? Jag antar att kollisionsundvikning och liknande saker fortfarande fungerar, men allt anat måste ju vara avstängt (signaler skickas ju inte till någon centraldator).

Om det finns gott om plats på vägen, vilket det ju är om det bara finns två bilar, så kan båda bilarna köra snabbare. Visst skickas kontinuerliga signaler om position och liknande till centralsystemet, men det vore otympligt om all information gick därigenom. Det gäller att effektivisera signaltrafiken, eftersom luften inte klarar av hur mycket signaler som helst (i vanliga fall skulle det inte skapa några besvär, men vid rusningstrafik skulle det ha kunna bli problem...). Därför skickas inte signaler i onödan över större avstånd.

/Emil
 
Top