Nekromanti Transhuman Space

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Hej på er.

Jag tänkte bara att jag skulle ta mig tid till att pimp:a ett spel som inom sin genre av "hard SF" måste bedömas som ett av de allra bästa som någonsin skrivits - själv anser jag att det saknar motstycke. Jag talar om Steve Jackson´s Transhuman Space , som med sin nano/biotekmodifierade framtidsvision blandar (trans-)humanism, social teori, artificiella intelligenser, intiutiva nätverk mm till en fascinerande helhet. Inga aliens, ingen "magitech" - bara mänskligheten, solsystemet och en inte alltför otrolig framtid.

Kolla upp det på SJ´s hemsida eller någon av de dussin fansites som finns därute och spring (gå inte) till er lokale handlare för att inköpa ett ex.

Jag är ledsen; jag brukar inte utbrista i superlativer om nya spel, men efter att ha köpt THS och Tribe 8 i ett svep så känner jag mig fullständigt överväldigad...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hmm, så vad gör man då? Alltså... inga aliens och stuff, så vad gör man? Sitter ocj glor på TV? :gremwink:


Storuggla, undrar
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
hm... :C) hardscifi... mm... skulle du kunna säga något mer om det? typ hur långt har dom kommit? varför skriver du (trans)humanism?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Så du kan bara aktivera dig så länge du har utomjordingar att interagera med. Herregud, människa, hur klarar du av att spela fantasyspel?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
hur långt har dom kommit?

Dom är på stadiet där all mat, en massa produkter och till och med en del människor tillverkas med nanoteknologi, där alla människor har en AI instoppad i sitt nät-interface (oavsett om detta är ett par brillor eller ett jack i skallen). Där det går att skära sönder en människas hjärna och överföra hennes personlighet och minnen i digital form. Där Rymdresor över solsystemet, rymdbosättningar och terraformning är vardagsmat. Där det går att stoppa in AI i hjärnorna på muterade bläckfiskar för att ge dem mänsklig intelligens och använda dem på rymdresor. Ungefär.

varför skriver du (trans)humanism?

Enligt NE: trans, trance (eng. trance, av fornfr. transe 'övergång från liv till död', av transir 'övergå (i)'; 'resa', senare även 'stelna av skräck eller kyla', ytterst av lat. tra_nseo 'gå över', 'överskrida'),

Transhumanism är alltså teknologi eller tillämpning av teknologi som tillåter överskridandet av gränsen för det mänskliga. Eller nåt.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
"Transhumanism är alltså teknologi eller tillämpning av teknologi som tillåter överskridandet av gränsen för det mänskliga. Eller nåt."
:C) jag vet. vad jag undrade var över parenteserna. jag tänkte att dom kanske inte var så transhumanistiska(posthumanistiska) av sig...
 

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Anledningen till parantesen var att humanism såväl som transhumanism är centrala teman i spelet; dels har vi människan, individens roll i det snudd på postnationella universum som spelet bidrar med; teknologin har nått till det stadie där den i många fall är att jämföra med magi (infomorfer - AI:ar - som sköter vardagssysslor, virtuella filmstjärnor som ersätter fysiska, nanoteknologisk genteknik etc) och samhället är under ständig omvälvning. Å andra sidan har vi frågan om vad som är mänskligt i en värld av digitala existenser, genmappade "parahumans", teknologiskt evolverade ("uplifted") djurraser med mänsklig intelligens och talförmåga, AI:ar nedladdade i biologiska kroppar etc etc etc.

Känslan för individens öde, samt den centrala frågeställningen vad som definierar det mänskliga, kan sägas vara centralteman.

Och angående vad det finns att göra... själv har jag svårt att rensa bland alla de intryck jag fick bara av att läsa grundboken. Säkerhetsagenter, kolonisatörer, frilansande deckare, nanorevolutionärer, bioroidsmugglare, webbxenologer... uppslagen till karaktärer och kampanjer är i stort sett ändlösa, om nu dessa miljöer är din kopp av thé.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
:C) jag gillar hardscifi... och transhumanism... man kanske skulle ta å köpa transhuman space... fast då måste man köpa GURPS åxå. :C| eller?
 

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Inte nödvändigtvis; en version av "Gurps lite" (annars tillgänglig via Steve Jackson Games´ hemsida) finns medstoppad i boken. Jag kan dock rekommendera GURPS Biotech (suverän bok om genteknik, för vilket SF/Cyberpunkspel som helst!), som ge en hel del schyssta uppslag.

Själv tittar jag dock på att överföra spelmiljön till min husregelstuktade version av N2-systemet...
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
Fantasyspel har ju massor med "utomjordingar" som alver och dvärgar...

Men jag måste erkänna att jag också undrar lite vad man ska spela i THS. Jag har boken och gillaer den, men känner mig inte så inspirerad att spela efter att ha läst lite i den. Det är snarare så att det känns som en schysst, men oinspirerande, värld.

Det kan vara mig det är fel på.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Så du kan bara aktivera dig så länge du har utomjordingar att interagera med. Herregud, människa, hur klarar du av att spela fantasyspel?

Um... tack för den du. Jag förtjänade banne mig att få min fantasi förringad, sitta här och tycka att TS är en torr setting utan någon som helst konflikt att engagera sig i, vilken mupp jag var. Jag skall omedelbart samla min selgrupp och låta dem spela Transhuman Space, spelet där man... ja, vad gör man? Tja, inte vet jag, jag har ju ingen fantasi att tala om tydligen.


Storuggla, jävligt sur faktiskt
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Um... tack för den du. Jag förtjänade banne mig att få min fantasi förringad, sitta här och tycka att TS är en torr setting utan någon som helst konflikt att engagera sig i, vilken mupp jag var."

Liksom, det går att vrida hur mycket som helst på det där argumentet. Jag har fått skäll för att Västmark skulle sakna fantasi, eftersom "det bara är som på medeltiden och det finns inte några andra raser än människor". Samma sak gäller för övrigt Evangelium och Skymningshem, men där har det inte märkts lika mycket, eftersom det inte är lika många som spelar dem.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag har fått skäll för att Västmark skulle sakna fantasi, eftersom "det bara är som på medeltiden och det finns inte några andra raser än människor".

Skillnaden, i mina ögn, ligger i att visar jag Västmark för mina spelare så vet de direkt vad de kan göra och inte. De vet att det finns slemma kisar som glider runt därför att de kan sin historia... hjälpligt.

Samma sak gäller för övrigt Evangelium och Skymningshem, men där har det inte märkts lika mycket, eftersom det inte är lika många som spelar dem.

Evangeluim kan jag inte uttala mig om, har inte sett det. Men Skymningshem... fanns det inte andra raser än människor där? Trodde jag i alla fall... Nåja, Skymningshem är tummen upp för mina spelare för de kan köpa premissen, det är öar, människor är giriga, handelshus konkurerar. Finfint.
I Transhuman Space måste spelarna plöja igenom hela bokfan för att kunna spela liret till fullo och när de väl gjort det så har varken de eller jag någon idé om vilka kampanjer som kan köras. Visst, boken ger en handfull halvhjärtade förslag i stil "spela polis som jagar skurkar"... ja det var ju kul, tänker Bill och Bull och frågar sedan vad brottsligheten gör nuförtiden? Ingen vet.
Boken är jättebra, men som rollspelsupplement är den ett fnöske eftersom den ger detaljer om allt men ändå inget. Vi ges inget introäventyr, inga användbara äventyrsidéer och inga somman som rollperson kan motarbeta, vare sig maffia, aliens, slemma militärer, poliser, någon alls.
Och det spelar faskien i mig ingen roll om bokskrället så skulle vinna Nobelpris och hyllas av varje rollspelare från Shanghai till Säffle, vad jag inte vill se när jag öppnr ett inlägg är et svar som i stort sett lyder "Så du kan bara aktivera dig så länge du har utomjordingar att interagera med. Herregud, människa, hur klarar du av att spela fantasyspel?"

Jag vill se svar som antingenmotbevisar mig, som är argumenterande eller som är OT, jag har ingen lust att sitta här och få min fantasi förolämpad av någon som aldrig mött mig.

Storuggla, förbannad på Nynäshamn också
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men Skymningshem... fanns det inte andra raser än människor där?"

Jo. Två. Ingen av dem är alv eller dvärg.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jo. Två. Ingen av dem är alv eller dvärg.

För vilket du ska ha en eloge, en dvärg i Skymningshem skulle sett sjukt ut i början.


Storuggla, så det så
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Asså förlåt...

Jag ifrågasätter på intet sätt din fantasi, Storuggla. Vad mitt inlägg var, var ännu ett inlägg i raden av dem som upprätthåller det här forumets fina tradition att lustifiera sig över konstigheter. Om någon hade gnabbat på dig för att du ogillar TS och kallat det fantasilöshet, så hade jag förstått din vrede, men allt jag gjorde var att kommentera den här lilla raden (ilket var essensen av ditt inlägg):

Alltså... inga aliens och stuff

Det finns miljoner rollpel som saknar aliens. Hur skulle jag kunna veta att du med "aliens och stuff" menade "konflikter och stuff" eller "äventyrsmöjligheter och stuff". Det kunde jag faktiskt inte. Om det var uppenbart för dig, och du därför tolakde min kommentar som en direkt riktad förolämpning mot din fantasi, så är det faktiskt en missuppfattning från din sida. Det var inte illa ment. Tro mig.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Raser?

Jag har fått skäll för att Västmark skulle sakna fantasi, eftersom "det bara är som på medeltiden och det finns inte några andra raser än människor".
Finns inte djurfolk och älvor kvar i v3? Med tanke på att jag spelade en enhörning den enda gången jag spelat Västmark så kan jag ju inte hålla med om att det "bara finns människor"...

/Henrik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Raser?

"Finns inte djurfolk och älvor kvar i v3?"

Jo, men "de räknas inte", eftersom "ingen skulle vilja spela dem".

(och jo, det är den feedback jag fick angående saken)
 
Top