Nekromanti Transformers - The Movie [4/7]

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Recesion från oinvigd (lite spoiler)

Jag såg den igår på förhandsvisning. Jag har sett tecknade Transformers vid enstaka tillfällen, men inget mer än det (min familj tillhörde dem som vågade vägra reklamkanaler). Kort sagt - jag har inget emotionellt bagage med mig.

Min recension (ev SPOILERVARNING... ):

Skön start - lite highschool-stuk med mycket glimten i ögat och rätt hyfsad humor. Snygga tjejer, snygga bilar, tafatt kille. Kul. Denna story varvas med den militära delen som bitvis också är cool, med mycket militärporr (tanks som skjuts sönder, flygplan som skjuts sönder, baser som skjuts sönder,etc). I andra halvan av filmen börjar fjanterierna tränga fram. En robot blir tillfångatagen, gnyr som en hund och blir ledsen i ögat. Tonåringarna slänger sig hjältemodigt med lönlöst fram. Snark... dessutom nästan Men In Black-vibbar när den hemliga statliga organisationen kommer traskandes.

Slutstriden är utdragen, extremt effektfull men det blir, som alltid lite mycket. Dessutom måste ju tonåringen bli hjälte och folk måste offra sig - diverse obligatorier.

Slutsumma: 3.5, avrundat uppåt till 4 på filmtipset. Charmig, oerhört effektfull med ordentlig "wow" - det lyckas dock inte helt dölja cheesy dialog och lite för mycket fjanterier (notera att jag helt ignorerat manuset - det är trots allt Transformers). Jag hoppas dock det inte blir en uppföljare.

En parentes: den onda decepticontanken är den enda usla effekten i filmen (jag letade dock inte). När den är i tankform är den inte datorgenererad, men alla påhängskanoner är typ gjorda i plast, för de skakar och svänger när den kör. Ser ut ungefär som de kör runt med en transformerleksak. Usch.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
De är väl inte värda så värst mycket om de inte är i originalkartong, i mintskick, helst oöppnade och med alla grejer kvar?


/Dimfrost
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
O ja! Den här filmen ska jag se! Och det främst för att jag vet att en av transformersarna förvandlar sig till ett stridsflyplan och det är som en dröm som blir sann (är Robotech/Macross-fan in i själen). Annars är rätt härligt med otecknad mecha-action så där i största allmänhet också. :gremlaugh:

Problemet är att jag inte har nån i min bekantskapskrets som också vill se filmen, tydligen ska den va för "larvig" (!?)...
 
G

Guest

Guest
Nej för helvete!

Allt Herr Bay Tar i framkallar raketspyor och jag skulle lätta kunna sitta inne några år för att ha gett kille ett rejält analknull...

Jag menar, bajsar man ur sig filmer som The Rock och Con Air så förtjänar man inget annat...

Att han nu tar och dödar Transformers gör det hela inte bättre...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,655
Location
Rissne
De är väl inte värda så värst mycket om de inte är i originalkartong, i mintskick, helst oöppnade och med alla grejer kvar?
Beror lite på vad man menar med "värst mycket", ska sägas. Priserna går upp hela tiden, framförallt vad gäller vissa, äldre figurer. Sitter man på Fortress Maximus, Perceptor, eller Megatron spelar det inte SÅ stor roll om inte allt är kvar etc...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,655
Location
Rissne
Re: Nej för helvete!

Jag menar, bajsar man ur sig filmer som The Rock och Con Air så förtjänar man inget annat...

Äh. Båda filmerna är riktigt bra, tycker jag. För att vara actionfilmer utan Bruce Willis.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, kan medela dig krank att jag ångrar mig så inni h-vete nuförtiden att jag sköt på dessa figurer. Skulle mer än gjärna vilja ha dem stådende här hemma. Just för att det är lite nostalgivärde över dem.
Men man får väll skylla på att man var ung & du när man sköt på dem med luftgevär. Dock så var det ganska kul at skjuta på dem... :gremgrin:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,655
Location
Rissne
Så, nu har jag sett den. Kanonrulle, uppfyllde alla mina förväntningar och mer. 4.8/5, och de där .2 sänker jag pga att det var lite för mycket "herbie" med Bumblebee i början, och för den pinsamma scenen där det skulle gömmas för föräldrar. Helt klart scener filmen klarat sig utan.

Men, råröjjig och tuff robotaction. Jag är fetnöjd.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,562
Location
Helsingborg
Jag såg filmen ikväll (på bio! 47 kronor kan man kosta på sig) och tyckte den var riktigt maffig till ungefär halva filmen då moralkakor började komma och allting blev bara fånigt. Namn blev fåniga, ögonblick blev fåniga ("Jag ångrar inte att jag gick in i bilen") och mörka robotröster som säger krystade saker blev fåniga. Jag blev dessutom lite illamående av att de zoomade in så mycket på robotarna. Allting bara svischade förbi hela tiden. Det var skönt att få (snygga) slow-motion-ögonblick ibland. Ett plus också för humorn.

/Han som tyckte första mötet med en autobot var riktigt häftig och att animationerna var grymma
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Optimus Clown

Ja, nu har man sett den. Som andra har sagt; skitsnyggt, immersive, välgjort och otroligt coolt. Och larvigt, karaktärer djupa som ett pappark, överdrivet på fel saker och Van Helsing-problemet - vill jag se animerade figurer slå på varandra i en halvtimme så spelar jag hellre dataspel. För mycket, för fjantigt och ... för barntillåtet. Inte en bloddroppe så långt ögat når.

Men helt klart en häftig saga. Och salongen skakade så i basen så man studsade i stolen, så det var mäktigt.

Men varför så fjantigt. Det hade inte behövts vara så fjantigt.

Betyg: 3- av 5.

(btw - årets citat, från Simpsonsfilmen; "I was elected to lead, not to read" - President Schwarzenegger)
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
Läste också serietidnngarna när jag var mindre så det är klart att jag måste se den. Kommer se den i Linköping nu på måndag eller tisdag.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,189
Location
Borås, Sverige
Såg den häromdagen. Är defintitivt ingen Transformer-fantiker.

Tyckte den var en helt ok film. Häftiga action-scener, men riktigt lama komedielement.

/Ulfgeir
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Att biljetterna dessutom kostar ca 200:- styck hjälper ytterligare att mota idioterna.

Bara 200? För den servicen? Herrejisses, det är ju ett KAP! Med det benutrymmet, fritt snarr och dricka så är det här vad jag alltid har drömt om (allt inräknat är det bara runt en femtilapp dyrare än mina vanliga biobesök, så vad är det att bråka om; klart värt det för att slippa fjortisar och blodproppar). När kommer konceptet till Stockholm?

Eh, ja, och lite on-topic då... jag gillade jaktplanet i serietidningen, är han med? Och så förstod jag aldrig hur de kunde förvandla sig från en pistol till en jätterobot, men jag kanske missade något.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,655
Location
Rissne
jag gillade jaktplanet i serietidningen, är han med?
Tänker anta att du menar Starscream. Han är med. Tyvärr är han ganska ful, och deceptikonerna ges ingen vidare personlighet - men han gör Megatron besviken och får ett traditionellt "you have failed me again, starscream", har jag för mig...

Och så förstod jag aldrig hur de kunde förvandla sig från en pistol till en jätterobot, men jag kanske missade något.
Det där med storlekarna har de fixat i filmen, ska sägas. Ingen blir en pistol, och roboten som blir en bandspelare blir inte särdeles stor.

Det finns egentligen ingen förklaring i de äldre serietidningarna, men nog finns det förklaringar för den som verkligen behöver dem...
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Tänker anta att du menar Starscream. Han är med.

Njae, jag tror det var den här jag tänkte på. Roboten som blir ett hangarfartyg som rostar, etc.

Det finns egentligen ingen förklaring i de äldre serietidningarna, men nog finns det förklaringar för den som verkligen behöver dem...

Ok, storleksändringar verkar alltså vara något av en "feature" i historien. Uppenbarligen är det fler än jag som funderat på det, kul att veta.

/Sax, som läst extremt lite transformers
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,826
Location
Göteborg
Såg filmen igår. Reaktion, ungefär:
"Hm, tja, jo. Det där var coolt. Coolt, coolt, COOLT!! FAN, vad häftigt! Det här är den tuffaste jävla -- men vad i h-vete? Vad gör de? Bajsbajsbajsbajs. Skitfilm. Det här su-- WOW! Aptufft! Robogasm!"

Kort sagt, halvtimmen i mitten när det blev tonårskomedi av det hela jättesög (och någon borde avskedas för "Excuse me, are you the tooth fairy?"-kommentaren"), och resten jätterockade. Det krävdes en del suspesion of disbelief ibland, fast det gjorde inget. Typ "Men om de lärde sig Engelska via nätet, hur kan MegatrÅHFANVILKACOOLADÖDSROBOTAR!"

//Genesis, hoppas på en Dino Riders-film.
 
Top