NYHET Transformers, GI Joe och Power Rangers-rollspelen

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tror inte jag sett något om det på wrnu tidigare, men jag råkade just på lite ny info om Renegade Studios kommande rollspel…
Enligt vad jag lyckats luska fram så verkar de åtminstone hålla sig borta från 5e, men samtidigt får jag väl säga att det lilla jag läst om deras "Essence20"-regelsystem inte direkt imponerar heller. Slå flera tärningar samtidigt och krångla till det…

Den enda property här jag bryr mig om är ju Transformers, och jag räknar med att det här kommer att bli skräp, tyvärr. Kanske är jag bränd av andra produkter, men licensrollspel brukar följa ett visst mönster:
  • "Världsinfo" som mest är en sammanfattning av allt som hänt i förlagan (vilken förlaga de nu väljer i det här laget… Cyberverse, antar jag).
  • Regelsystem 100% inriktad på crunchig strid.
  • Stats för etablerade karaktärer.
  • Spelledarkapitel på max ett par sidor, och i princip helt utan nödvändiga verktyg.
  • Ett introäventyr som mest består av korridorer och strid.
Jag är villig att bli överbevisad och GIVETVIS kommer jag att köpa allt som släpps till Transformersspeletoavsett hur dåligt det är. Jag skriver en recension när jag har det i handen.

Bara det att man bara får spela autobots är i mina ögon en indikation på hur intressant det här kommer att bli…

(Blev den här nyheten mest gnäll nu? Jao, så blev det nog. Tråden kan flyttas till Rollspelsforumet om den är för o-nyhetig)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,389
Varför skulle man begränsa det till bara Autobots?

Jag har samma farhågor som du går igenom här men hoppas att det blir bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Varför skulle man begränsa det till bara Autobots?
Nä, jag fattar det inte heller. Är det lite som när nån tråkmört fick för sig att begränsa Star Wars d6 så att man inte fick spela sith? Man vill inte att spelare ska spela folkmördare ha roligt?

Bland de bästa plots som överhuvudtaget berättats i Transformers-universat är ju om decepticons. Ledarskapsstriden mellan Shockwave/ratbat och den alltmer instabile Megatron. Starscreams märkliga egna äventyr där han hjälte en buss full med pensionärer. Scorponok/Zaraks genuina inre kamp där han insåg att hans sida faktiskt hade fel och att fred med autoboterna var den enda rimliga vägen framåt – en liten människa/nebulosier instängd i rollen som ledare för galaxens mest blodtörstiga banditer. Galvatrons uppror mot Unicron. IDW-megatrons redemption arc.

I jämförelse är ju typ alla Autobot-fokuserade plots jättetråkiga. Kanske med undantag för Ratchets arc i början av Marvelserien. Men Optimus' återkommande gnällighet över ledarskapets börda ter sig ju som verkligen världens mest lättviktiga lyxproblemsskit jämfört med vad en del decepticons går igenom.

Det finns oerhört många balla perspektiv att spela som rollspel i någon av Transformerskontinuiteterna. Inget av de perspektiven går att genomföra om man bara får spela autobots, och autobots måste vara heroiska och snälla.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Om inte annat känner jag att den här nyheten kastade bensin på elden som är under min rumpa när det gäller att faktiskt göra något med någon av mina egna Transformers-rollspelsidéer. Eller flera.

Men vi får väl se. Mars 2022…
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,389
Jag är också lite rädd att det här ska vara ett system med typ tre setting böcker så att de anpassar systemet så att det ska fungera till allt. Där typ det värsta de skulle kunna göra är att använda samma regler för Zords från Power Rangers som för Transformers.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,389
Om inte annat känner jag att den här nyheten kastade bensin på elden som är under min rumpa när det gäller att faktiskt göra något med någon av mina egna Transformers-rollspelsidéer. Eller flera.

Men vi får väl se. Mars 2022…
Du hinner fortfarande!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
De här spelen verkar ju mest vara till för barn, och då vill man väl inte att de skall få dåliga förebilder... 🙄
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag är också lite rädd att det här ska vara ett system med typ tre setting böcker så att de anpassar systemet så att det ska fungera till allt. Där typ det värsta de skulle kunna göra är att använda samma regler för Zords från Power Rangers som för Transformers.
Det verkar vara exakt vad de gör – eller ja, samma grundsystem i alla tre så jag antar det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Här är fem idéer till Transformersrollspel / Transformerskampanjer som jag tror är bättre än vad som nu kommer i mars nästa år:

  • Man spelar investigators/agenter som utreder de här stora mystiska utomjordiska robotarna som verkar kunna anta formen av jord-teknologi. Vad vill de? Var kommer de ifrån? Jag tänker en ganska grimdark-vy; om man kör klassisk TF så gör man ändå både autoboter och bedragare till obegripliga aliens som är skitfarliga. Kalla det Blackrock-perspektivet. Eller kanske Josie Beller-perspektivet.
  • Möjligen fortsättning på ovanstående: Man spelar människor som infiltrerar autobots/decepticons: man är alltså headmasters (eller power masters). Humans in disguise.
  • Rymdopera: Lost Light-aktig Star Trek-rymdopera. Fast man är robotar som kan förvandla sig, och bakgrunden är det numera avslutade (mestadels) tusentals år långa kriget.
  • Man spelar en kommandogrupp autobots/decepticons som skickas till en avlägsen liten jordboll eftersom det finns något viktigt där. Eller för att Motståndarsidan finns där. Mer spionthriller / kallt krig. Man agerar i skuggorna, helst utan att människorna vet ett skit.
  • IDWs gamla cybertron: Functionist council regerar, Megatron och Decepticons är en rebellrörelse mot ett orättfärdigt system. Gränserna är inte dragna ännu, och framtiden inte skriven. Kanske är rollpersonerna till och med tidsresenärer?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Eller kanske Josie Beller-perspektivet.
En annan variant: Neo Knights! Rollpersonerna är ett superhjältegäng anställda av Blackrock eller av lämplig regering för att ta hand om robotproblemet…
 
Top