Nekromanti Transformeringar, minne och annat

Fertakk

Veteran
Joined
22 Oct 2001
Messages
2
Hej alla.Frågor som vänder sig mestadels till Konstruktörer och skickliga magiteoretiker av Colonisk tradition:Varför kan man inte Transformera när man improviserar magi ?Varför tar det längre tid att väva en given effekt med improviserad magi gentemot formaliserad magi, trots att magiker har improviserat effekten många gånger tidigare ?En till fråga av lite enklare natur:Hur kommer det sig att man bara kan minnas ett visst antal effekter eller magnituder ?Det är ungefär som att säga att om jag lär mig mycket Matte så kommer jag att glömma det om jag får för mig att senare pluggar historia.I ADoD så är det ju som så att man håller besvärjelserna som potentiell energi inom sig, för att sedan släppa lös den på kommando. Det är därför en magiker i ADoD endast kan lägga ett visst antal besvärjelser per dag. Och sedan måste vi bara fråga =)Varför är mjältbrand så ofarligt i eon. Vi har vid närmare studier av Sjukdoms kapitlet upptäckt att en normal byggd människa löper någon större risk att dö av sjukdomen förän efter ca 3-4 veckor.Dossutom så kan man inte, hur svag och sjuklig (läs låg TÅL)man en är, så KAN man inte dö förrän efter 4 dagar efter att sjukdomen brutit ut.Är inte detta lite underligt ?Fertakk och Lyvanni
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Re: och annat

Mjältbrand som överförbar sjukdom mellan människa och djur är något helt annat än mjältbrandssporer i koncentrerad form som skickas med post.

Dock, sjukdomens förlopp kan snabbas upp genom att man som spelledare utkräver ett flertal TÅL-slag varje dygn (men samtidigt tillåter fler slag för medicinering, för att inte rubba balansen alltför mycket)
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Varför kan man inte
Transformera när man improviserar magi ?

För då skulle improvisation bli för bra.

Varför tar det längre tid att väva en given effekt med improviserad magi gentemot
formaliserad magi, trots att magiker har improviserat effekten många gånger tidigare ?

Det gör det inte. Det är bara svårare med improvisation. Halvera tiden så fattar du. Och om magikern vill, så kan han ju alltid formalisera besvärjelsen.


Det är ungefär som att säga att om jag lär mig mycket
Matte så kommer jag att glömma det om jag får för mig att senare pluggar historia.

Så är det ju nästan...

ADoD
Besserwisser, men det heter AD&D alternativt ADnD. Ioma DoD är ett svenskt rollspel.
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
[citatEn till fråga av lite enklare natur:Hur kommer det sig att man bara kan minnas ett visst antal effekter eller magnituder ?Det är ungefär som att säga att om jag lär mig mycket Matte så kommer jag att glömma det om jag får för mig att senare pluggar historia.I ADoD så är det ju som så att man håller besvärjelserna som potentiell energi inom sig, för att sedan släppa lös den på kommando[/citat]

Besvärjelser är komplicerade historier. Om du tar en formelsamling och försöker lära dig alla fysikaliska formler utantill, kommer du tillslut börja blanda ihop dem, lägg därtill några konstanter att hålla i huvudet.

I Eon så använder man ju inte heller kraften inom sig, utan den man har omkring sig. Man kan ju försöka hålla fler besvärjelser i huvudet än man kanske klarar av, men då får man slå ett slag mot PSY för att komma ihåg rätt. Ju duktigare magiker man är, dessto fler kan man minnas (eftersom man kan minnas lika många magnituder som PSY + Besvärjelse).
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Förhandsgranska gärna...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>[citat<p><hr></blockquote><p>
 

Eriol

Veteran
Joined
20 Jun 2001
Messages
74
Location
Zinkgruvan, en byhåla i Närke
Det är ungefär som att säga att om jag lär mig mycket
Matte så kommer jag att glömma det om jag får för mig att senare pluggar historia.

Det är bara det att det är så... Om du pluggar jätte mycket matte... och sedan de tre närmsta veckorna pluggar historia stenhårt och läser bara lite matte... Har du troliogen glömt ganska mycket av matten...
 

Rafali

Veteran
Joined
7 Feb 2000
Messages
37
Location
Salston Tor
Det är en stor skillnad på att använda extemporerad magi och formaliserad magi. Låt oss klargöra skillnaderna mellan dessa:

Varje form av magi består av två delar, den vokaliserade delen och den kanaliserande delen. Det viktiga är den kanaliserande delen, då magin kanaliseras och formas till en besvärjelse. Denna del är helt sinnlig. Den vokaliserade biten är till för att ställa in sinnet så att den kanaliserande biten kan genomföras.

I formaliserad magi är den evokerande biten kraftigt formaliserad så att besvärjelsen som helhet kan formas i sinnet och släppas lös. Det gör också att man har god kontroll över formandet, men inte mycket flexibilitet. I extemporerad magi är den evokerande biten inte formaliserad alls, varför de olika komponenterna måste evokeras individuellt. Det gör att man har god flexibilitet men inte mycket kontroll.

Av den anledningen tar det oftast längre tid att väva en extemporerad besvärjelse jämfört med en formaliserad. Dessutom har man inte såpass mycket kontroll över en improviserad besvärjelse att det är möjligt att transformera samtidigt som man håller på att väva besvärjelsen. Dessvärre är det så verkligheten är: allting har sina fördelar och nackdelar. Jag vill minnas att en av era författare beskrev det som "det finns ingen gratislunch". Inte heller går det att göra en ofta använd extemporerad besvärjelse till någon inlärd rutin, eftersom man vokaliserar/kanaliserar varje del av den extemporerade besvärjelsen för sig. Det går inte att göra det snabbare givet den formella strukturen (eller snarare avsaknaden av) hos en extemporerad besvärjelse.

Detta förklarar också varför man inte kan lära sig särskilt många besvärjelser - det är den formaliserade kanaliseringen som är svåra att lära sig. Det är lätt att lära sig evokerandet, men kanaliseringen är bra mycket svårare att lära sig.
 
Top