Nekromanti Transformering

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jo jag bara satt och funderade på färdigheten transformering.
Jag har hört och det verkar ganska logiskt att man kan alstra sin aspekt för att sedan transformera den till en annan och sedan kasta en magi med den aspekten man transformerat till... :gremconfused:

Så säg att man alstrar fototropi, och sedan transformerar till pyrotropi och sedan börar man väva en pyrotropisk besvärjelse. Detta tycker jag verkar ganska logiskt med tanke på hur transformering fungerar, man gör ju om filamenten till andra aspeketer.

Men, jag bara satt och funderade. T.ex. Nektrotopi e ju ganska jobbigt att alstra. man måste döda någonting o.s.v. borde det inte då vara bättre att alstra en annan aspekt och sedan transformera till nektrotopi?

Blir det inte allt för optimerat att ha hög transformering och en aspekt som man alstrar isåfall? Eller är det utbalanserat av den extra transformeringen och därmed en ytterligare chans att fumla eller bara misslyckas?

Och dessutom, hur svår är svårigheten att alstra...
Säg i exemplet ovan när man alstrar fototropi för att transformera till pyrotropi, och väva den pyrotropiska besvärjelsen... Säg att den pyrotropiska besvärjelsen har
"alstra pyrotropi Ob4T6, transformering Ob2T6, Besvärjelse Obn2T6, Besärjelse Ob2T6"

Ska man då alstra sin fototropi med Ob4T6 och utföra besvärjelsen enligt:
"alstra fototropi Ob4T6, transformering Ob3T6, transformering Ob2T6, Besvärjelse Obn2T6, Besärjelse Ob2T6" eller??

Jag har som sagt hört att man ska kunna alstra en annan aspekt o transformera den, så det i princip räcker med en aspekt och transformera för att klara alla besvärjelser (mer eller mindre enkelt)...? Men jag har inte hittat något om det i mina böcker, vart står det isåfall? Mystik och Magi? Spelledarens guide för Eon III?
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Svårigheten för att transformera är Ob2T6 för lätta transformeringar, t.ex. mellan fototropi och heliotropi, normalsvåra transformeringar är Ob3T6 plus att man förlorar ett filament, t.ex. mellan fototropi och biotropi. Om man ökar svårigheten till Ob4T6 så förlorar man inga filament. Svåra transformeringar är Ob4T6 och man förlorar två filament, t.ex. mellan biotropi och nekrotropi. Om man ökar svårigheten till Ob6T6 förlorar man inga filament, vid Ob5T6 förloras ett filament.

Varför är nu transformering inte en överlägsen färdighet då?
Jo, det är nämligen så att tranformering endast får ingå i formaliserade besvärjelser, ritualer och ceremonier. Om du ska improvisera en besvärjelse kan inte transformering användas, inte heller om du ska göra en vandöd och behöver nekrotropiska filament. Därför är det väldigt bra att kunna ett par aspekter, speciellt om man har högt värde i magiteori för då kan man göra lite fritt improviserande och åstadkomma det mesta.

Så slutsatsen är att transformering huvudsakligen är till för magiker som satsar på formaliserad magi.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
I vilken/vilka av böckerna står detta? Jag äger i princip allihop, men jag har inte lyckats hitta det. Antagligen har jag bara blivit sådär "blind" för det för att jag tror jag letat överallt men så är det på det mest uppenbara stället... Du kan inte bok och sidnummer??

Men, betyder alltså detta att man kan använda transformering för att väva en pyrotropisk besvärjelse när man har t.ex. fototropi som enda alstra färdighet?
Och varför kan man inte använda det för att skapa odöda då till exempel? *hmmh* Som sagt, vart dessa regler går att finna hade vart ovärderlig kunskap för mig!

Om pyrotropibesvärjelsen kräver 3 filament så behöver man alltså alstra 4 stycken fototropiska, eller transformera med en svårighet högre?? Är jag med rätt nu? Eller är jag bara galen..? :gremlaugh:
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Om jat inte minns fel så ska det stå under transformering i Mystik och Magi boken.. Sida... Vänta ska springa och kolla... (letar) ... 33

Om man endast har en källa där man drar sin kraft ifrån (tex fototropi som du nu nämnde) betyder det inte då att man är en sann magiker och man får en nivå enklare att alstra och besvärja men avsäger sig då alla andra krafter emot denna fördel? (Transformering är omöjlig)...
Men däremot borde det väl gå att om man har en alstra färdighet men transformering färdigheten också men då så tappar man förmågan som en sann magiker har. Dvs en nivå lättare mot alstra aspekt och besvärjelse.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Sidan 33 i mystik och magi står allt om vilka aspekter som är lätta respektive svåra att transformera till.

Om du har en pyrotropisk besvärjelse så kan du inte modifiera den och lägga in en transformering, transformeringen måste ingå från början och bestämmas när besvärjelsen formaliseras.
När man använder improviserad magi får alltså inte tranformering nyttjas.

Säg att du har endast fototropi, transformering samt besvärjelse. Då kanske du har eldklot på magnitud 3 så har du den att du alstrar 3 fototropiska, transformerar med svårighet på Ob2T6 eftersom det är lätt mellan foto och pyro, sen så kör du besvärjelse på Ob3T6 för att få fram elden.
Nackdelen är att du inte kan improvisera en annan magnitud, du kan heller inte ändra något i besvärjelsen, som t.ex. att du alstrar termotropi istället för fototropi.

Anledningen till att du inte kan skapa odöda är att det är en alkemisk process, transformering får endast användas om det ingår i en ritual, besvärjelse eller ceremoni och då måste det bestämts då den formaliserades.

Hoppas det klarnar!
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Mjodå, det börjar klarna... Men säg såhär, en undring till...

Om man har magin "Vattnets välsignelse" (s 128 i Mystik & Magi) som är en pneumotropisk besvärjelse, är man då tvungen att kunna alstra Pneumotropi för att få besvärjelsen att funka... Eller kan man alstra säg igen, Fototropi, transformera till Pneumotropi och sedan gå vidare med själva besvärjelsen?

Ungefär som
"Alstra Fototropi + Transformera till Pneumotropi = Alstra Pneumotropi"
Om man ser till att det blir lika många filament Pneumotropi efter transformeringen som det behövs alstras för besvärjelsen då...
Om du hänger med på hur jag menar, frågan kanske är besvarad i tråden redan egentligen... Det är bara jag som är lite trög. :p
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Tror nog jag hänger med. Det funkar inte om du har en besvärjelse där du alstrar pneumotropi, då måste du göra om besvärjelsen så att det blir fototropi och transformering istället. Det tar ett antal veckor att fixa, men när det är fixat är det bara att köra på.

Så "Altra <Aspekt> + Transformering" är inte lika med "Alstra <Valfri aspekt>" utan det krävs att det står Alstra <Aspekt> + Transformering från början.
 
Top