Nekromanti Transformering

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
  • Enligt mig borde man kunna transformera även inom improviserad magi. Detta av den enkla anledningen att jag tycker att det är logiskt, man glömmer väl inte bort hur man transformerar bara för att man improviserar
  • Reglerna för transformering borde utökas, så att det blir mer variation beroende på vilka aspekter som man transformerar mellan. Vilka regeltilläg dessa skulle vara vet jag inte men jag har så smått börjat knåpa på dem
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Enligt mig borde man kunna transformera även inom improviserad magi. Detta av den enkla anledningen att jag tycker att det är logiskt, man glömmer väl inte bort hur man transformerar bara för att man improviserar
Man lär sig helt enkelt inte att transformera.
En armborstskytt glömmer inte bort hur man skjuter båge eller hur, han lär det sig inte.
Reglerna för transformering borde utökas, så att det blir mer variation beroende på vilka aspekter som man transformerar mellan. Vilka regeltilläg dessa skulle vara vet jag inte men jag har så smått börjat knåpa på dem
Jag förstår inte förändringen.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Enligt mig borde man kunna transformera även inom improviserad magi. Detta av den enkla anledningen att jag tycker att det är logiskt, man glömmer väl inte bort hur man transformerar bara för att man improviserar
Mori Montari skrev att man inte lär sig att transformera som improvisatör; detta stämmer sannolikt inte eftersom det inte finns några hinder för att både använda formaliserad och improviserad magi - det lär tvärtom vara mycket vanligt att man gör på så sätt. Det är ju också det du tycks utgå ifrån.

Men... transformering vid improvisering låter sig inte göras av flera skäl. Dels de magiteoretiska som jag inte ids gå in på - de finns ju i Mystik och Magi, och dels av speltekniska skäl. Dessa har med skillnaden mellan improviserad och formaliserad magi i allmänhet att göra och har diskuterats bland annat här. Det finns förstås absolut inga hinder för att frångå originalreglerna, men det som diskuterats i den länkade tråden kan vara värt att ha i åtanke.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Reglerna för transformering borde utökas, så att det blir mer variation beroende på vilka aspekter som man transformerar mellan. Vilka regeltilläg dessa skulle vara vet jag inte men jag har så smått börjat knåpa på dem



--------------------------------------------------------------------------------


Jag förstår inte förändringen.
Jag kan skriva in mer när jag har kommit på någon/några regler.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Poängen var att det visserligen kan tänkas finnas rena improvisatörer, som då mycket riktigt inte har lärt sig att transformera, men att magiker generellt använder både improviserad och formaliserad magi. Sådana magiker måste då också kunna transformera, annars kan de inte använda formaliserade besvärjelser i någon större utsträckning.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Har numera blivit mer tveksam, och håller med dig. Skulle dock vilja att det finns någon sorts variant för det hela.

Förslag?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Angående improviserad magi

Problem: I och med införandet av 'Den tomma effekten' i Drakar så blir improviserad magi kraftfullare än formaliserad magi. Du kan exempelvis utan svårigheter väva en tredje rangens provisorisk effekt med hjälp av 'den tomma effekten', med inga slag svårare än Ob3T6. Att göra detta med formaliserad magi skulle kräva en alstring av 6 filament, och beroende på aspekt, möjligen en svår (Ob4T6) transformering.

Problem: Att transformering inte kan ingå i improviserad magi är i mångt och mycket en balansfråga. Om improviserad magi kunde transformera skulle poängen med formaliserad magi gå om intet. Den improviserade magin, med sin transformering och sin Tomma effekt skulle helt enkelt göra formaliserad magi poänglös på alla sätt och vis. Den enda fördelen som den formaliserade magin i sådana fall skulle bibehålla är att den går dubbelt så snabbt att väva, och är på så vis bättre i strid. Men att ge formaliserad magi det snäva användningsområdet "stridsmagi" känns fel.

Målsättning: Att göra en enkel husregel som på ett tillfredsställande sätt får improviserad magi att kännas så fri som den bör, samtidigt som den ger den formaliserade magin ett egenvärde.

Lösningsförslag: Låt improviserad magi behålla sin Tomma effekt, låt även improviserad magi kunna transformera. Men höj svårighetsgraden för alla alstringar och alla vävningar i improviserad magi med +Ob1T6.

På så vis så kommer improviserad magi att vara friare än formaliserad magi (så som det är tänkt) men svagare. Den formaliserade magin blir på så vis metoden för att väva lite kraftfullare magi, medan improviserad magi blir metoden för att väva simpla småeffekter.


/Naug, gillar punktformen
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Angående improviserad magi

Jag tycker att den formaliserade formen av magi har flera poänger än bara strid utifrån sin snabbhet. Att lägga en dold besvärjelse som påverkar en person man diskuterar med måste ju gå snabbt annars blir det ju väldigt konstigt om man är tyst under flera rundor. Själv tycker jag dock att den improviserade magin är det som gör Eons magisystem intressant. Den formaliserade magin känns mindre orginell och enligt mitt synsätt skulle den bara vara ett komplement.
 

Reax

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
27
Location
Lilla Tjärby, Halland, Sverige..
Re: Angående improviserad magi

Enligt min mening grundas det hela på att magi inte är nåt en magiker kan naturligt utan att det är nåt denne måste lär sig. Skillnaden på formaliserade besverjälser och improviserade besvärjelser är att det ligger en stor mängd förarbete framför den formaliserade, inehåller den en transformering så har man i förväg räknat ut hur man hur mycket energi av den typen (aspekt) som omvandlas till en viss mänd av den här typen (annan aspekt). Medans en improviserad är nåt du "slänger" ihop direkt och därmed inte utför något av förarbete jag anser det krävs för att omvandla de magsika energierna.


OBS.. Jag har inte läst magiterorinerna särsklit ingånde och jag kan därmed inte säga om detta strider mot demma eller inte..
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Angående improviserad magi

". Att lägga en dold besvärjelse som påverkar en person man diskuterar med måste ju gå snabbt annars blir det ju väldigt konstigt om man är tyst under flera rundor."

I den händelse av att han pratar specifikt med dig, så jo visst. Då är det bättre med formaliserat. Men det var liksom ett löjligt smalt användningsområde. "I-händelse-av-att-någon-pratar-direkt-till-dig-och-det-är-förväntat-att-du-ska-säga-någonting"-området är faktiskt smalare än en supermodell.

Har du några fler exempel, för om det bara är det där som ger formaliserad magi självberättigande så är det absolut för lite imho.


"Själv tycker jag dock att den improviserade magin är det som gör Eons magisystem intressant. Den formaliserade magin känns mindre orginell och enligt mitt synsätt skulle den bara vara ett komplement."

Jag tycker nog tvärtom. Eons magisystem är tänkt att vara snustorrt och vetenskapligt. Och framförallt så får man intrycket av att formaliserade besvärjelser är Den Stora Grejen när man läser i böckerna. T.ex. så har många namnkunniga magiker en drös med kända besvärjelser uppkallade efter sig. Om formalism inte hade något användningsområde, varför skulle det vara så?


/Naug
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Angående improviserad magi

"I den händelse av att han pratar specifikt med dig, så jo visst. Då är det bättre med formaliserat. Men det var liksom ett löjligt smalt användningsområde. "I-händelse-av-att-någon-pratar-direkt-till-dig-och-det-är-förväntat-att-du-ska-säga-någonting"-området är faktiskt smalare än en supermodell."

Jag tycker dock att snabbhet är att föredra som regel när man ska lägga dolda besvärjelser bland folk men det är klart att man ibland kan göra manövrar så man får tid med improviserad magi. Men jag håller helt och hållet med om att användningsområdet blir för litet när man håller sig till den världsbild kring magin som står i modulerna.

"Jag tycker nog tvärtom. Eons magisystem är tänkt att vara snustorrt och vetenskapligt. Och framförallt så får man intrycket av att formaliserade besvärjelser är Den Stora Grejen när man läser i böckerna. T.ex. så har många namnkunniga magiker en drös med kända besvärjelser uppkallade efter sig. Om formalism inte hade något användningsområde, varför skulle det vara så?"

Ja, jag säger inget om hur det är tänkt eller om hur det porträtteras i modulerna. Jag uttalar mig bara om vad jag tycker om systemen och den improviserade magin är det som känns mest orginellt utifrån mina erfarenheter och mest stimulerande för fantasin. Den formaliserade delen må vara mer vetenskaplig men den avviker inte speciellt mycket från känslan i t ex DoD i mitt tycke. Det är teorin om magins uppbyggnad som skiljer Eon på den punkten och den är inte låst till formaliserad magi.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Angående improviserad magi

"Ja, jag säger inget om hur det är tänkt eller om hur det porträtteras i modulerna."

Fast jag jobbar bara utifrån vad modulerna säger eller försöker säga. Jag kan definitivt inte jobba från vad du tycker, eller vad någon annan forumanvändare tycker för jag är inte telepat. Dessutom har det som står i modulerna störst chans att bli igenkänt och accepterat av alla. Jag skulle kunna jobba utifrån vad jag tycker, men om jag saknar grund i modulerna så kommer ingen annan att köpa min regelmodifikation då heller. Vilket förvisso inte är fel, men då skulle jag garenterat inte presentera den på forumen

:gremwink:


/Naug, redogör
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Angående improviserad magi

Tycker att ditt inlägg var mycket insiktsfullt. Hade inte sett det på det viset tidigare.
Har du lika ansiktsfulla tankar om punkt 2?
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Angående improviserad magi

"Fast jag jobbar bara utifrån vad modulerna säger eller försöker säga. Jag kan definitivt inte jobba från vad du tycker, eller vad någon annan forumanvändare tycker för jag är inte telepat. Dessutom har det som står i modulerna störst chans att bli igenkänt och accepterat av alla. Jag skulle kunna jobba utifrån vad jag tycker, men om jag saknar grund i modulerna så kommer ingen annan att köpa min regelmodifikation då heller. Vilket förvisso inte är fel, men då skulle jag garenterat inte presentera den på forumen"

Poängen i mitt första inlägg var bara att man kan hitta fler användningsområden för snabb magi än bara strid och min åsikt om magin i Eon sattes som kontext för detta så du skulle kunna veta på vilken nivå du skulle ta det.

Att hålla inne med regelmodifikationer som inte har grund i modulerna tycker jag definitivt inte är en bra idé. Alla idéer är nyttiga att ta del av (även dåliga). Visst, gör man något som är totalt olikt allt annat kommer nog få reagera, såvida det inte är en del i en omfattande omredigering av spelsystemet, men modifikationer av det som står i modulerna är som sagt alltid nyttiga och även om man inte gillar dem i den form de presenteras kan man kanske få egna idéer.

Idén med Den tomma effekten motsäger ju helt klart den spelbalans som först presenterades i Magi & Mystik. Det hindrade uppenbarligen inte ens speltillverkarna att tänka om och ge den improviserade magin en rejäl boost.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Angående improviserad magi

"Idén med Den tomma effekten motsäger ju helt klart den spelbalans som först presenterades i Magi & Mystik. Det hindrade uppenbarligen inte ens speltillverkarna att tänka om och ge den improviserade magin en rejäl boost."

Och det har aldrig slagit dig att regelmakaren av Den tomma effekten kanske inte tänkte igenom dess konsekvenser så noggrannt? :gremwink:


"Att hålla inne med regelmodifikationer som inte har grund i modulerna tycker jag definitivt inte är en bra idé. Alla idéer är nyttiga att ta del av (även dåliga). Visst, gör man något som är totalt olikt allt annat kommer nog få reagera, såvida det inte är en del i en omfattande omredigering av spelsystemet, men modifikationer av det som står i modulerna är som sagt alltid nyttiga och även om man inte gillar dem i den form de presenteras kan man kanske få egna idéer."

Vad ska jag säga? Jag är minimalist när det kommer till att modda regler. Moddar man för mycket och jocklar om systemet totalt så har man ingenting kvar att det gamla systemet. Således kan man lika gärna köpa/köra ett nytt system till att börja med, om man var så missnöjd med det förra.


/Naug
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Angående improviserad magi

"Och det har aldrig slagit dig att regelmakaren av Den tomma effekten kanske inte tänkte igenom dess konsekvenser så noggrannt?"

Nej, med tanke på att den speltestats tom av folk här på forumet innan den dök upp i en officiell modul tycker jag det borde varit klart för alla vid det laget.

"Vad ska jag säga? Jag är minimalist när det kommer till att modda regler. Moddar man för mycket och jocklar om systemet totalt så har man ingenting kvar att det gamla systemet. Således kan man lika gärna köpa/köra ett nytt system till att börja med, om man var så missnöjd med det förra."

Men varför tänker du då ut sådana regelmodifikationer om du inte ens själv gillar dem? För du måste ju gjort det om du ska kunna hålla inne med dem. :gremwink:

I övrigt håller jag inte med om att man lika gärna kan göra ett nytt eftersom att göra om en liten del i systemet gör ju ändå att det mesta finns kvar. Det jag skrev om en omfattande omredigering var ju inte något som tillhörde min poäng utan visade ett undantag.
 

Reax

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
27
Location
Lilla Tjärby, Halland, Sverige..
Re: Angående improviserad magi

Reglerna för transformering borde utökas, så att det blir mer variation beroende på vilka aspekter som man transformerar mellan.

Du skulle inte kunna utveckla det? Vilken typ av variationer är det du söker (menar du olika svårigheter på "förarbet", eller har jag missupfattat totalt. Om det skulle vara fallet skyller jag allt på att jag är tiktigt trött :gremsuck:)?

PS. Glad att nån gillar mina funderingar, de blev totalt sågade av vissa av mina medspelare. DS.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Angående improviserad magi

Jag menar att det borde hända ngt mer än att bara filamenten transformeras (som borde variera mellan vilka aspekter man transformerar mellan). Jag menar det som att det borde få ngn annan konsekvens, typ att filamenten är "besudlade" med annan magi. Jag antar att jag är lite inne på vad någon skrev om att det borde kunna få ytterkigare konsekvenser att kunna alstra än de kända, pga ngt med magiförnimmelse. Den tråden skrevs dock senare än vad detta inlägg gjorde, rubriken är "magiförnimmelse".
 
Top