Nekromanti Transformera improviserad magi

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Okej, magiteoretiker. Do your best.

Jag vill veta varför det helt enkelt inte går att
transformera när man använder improviserad magi.
Jag ser själv ingen anledning till varför det inte
går(förutom balansskäl, vilket jag ger blanka fan i just nu).

Om ingen kommer med bra idéer tänker jag tillåta det i mina kampanjer. :gremtongue:

//Kraetyz
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Om du söker kommer du hitta en precis likadan tråd men det blev inga konkreta svar där heller, jag ser inte heller varför man inte skulle kunna göra det.

Drakponken, vetinte hur man länkar.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
drakponken said:
Om du söker kommer du hitta en precis likadan tråd men det blev inga konkreta svar där heller, jag ser inte heller varför man inte skulle kunna göra det.

Drakponken, vetinte hur man länkar.
Sökfunktion... Pfft.
Jag vill veta vad folk tycker nu, inte vad de tyckte då :gremwink:
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Jag har aldrig läst nån rimlig förklaring, den bästa är att i en formaliserad besvärjelse är alla steg inövade så att göra många saker samtidigt är enklare men det motiverar inte varför man inte kan transformera i improviserad magi utan i så fall varför det skulle vara svårare att transformera i improviserad magi.

När jag spelleder kan man transformera i improviserad magi men det är svårare än i formaliserad magi.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Simple man said:
Jag har aldrig läst nån rimlig förklaring, den bästa är att i en formaliserad besvärjelse är alla steg inövade så att göra många saker samtidigt är enklare men det motiverar inte varför man inte kan transformera i improviserad magi utan i så fall varför det skulle vara svårare att transformera i improviserad magi.

När jag spelleder kan man transformera i improviserad magi men det är svårare än i formaliserad magi.
Svårare, ja.
När man improviserar har man inget att gå efter.
Så, +Ob1t6 eller något.
Men nog fan ska det gå >=(
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Det kanske är en naturlag, på samma sätt som att i våran värld är omöjligt att färdas fortare än ljusets hastighet.
Jag kommer inte på något bättre just nu i alla fall.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Purgatory said:
Det kanske är en naturlag, på samma sätt som att i våran värld är omöjligt att färdas fortare än ljusets hastighet.
Jag kommer inte på något bättre just nu i alla fall.
Varför är det omöjligt att färdas fortare än ljuset?
Alla påstår det, men vad finns det för bevis? :S

(p.s. jag har inte fått någon vettig fysikutbildning hittills.)
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Kraetyz said:
Varför är det omöjligt att färdas fortare än ljuset?
Alla påstår det, men vad finns det för bevis? :S

(p.s. jag har inte fått någon vettig fysikutbildning hittills.)
Eftersom din massa närmar sig oändligheten då du närmar dig ljusets hastighet och därmed så kommer det behövas oändligt med energi, ergo det går inte :gremsmile: Ett enkelt svar.

Det är faktiskt möjligt att färdas i ljusets hastighet eller mer, man kan bara inte accelerera upp till det. T.ex. så finns det ju teorier om Tachyoner som färdas snabbare än ljuset.

Dock så kan jag tänka mig att skälet är balans. Det är redan ruskigt bra med improvisation över formalisering, så jag kan tänka mig att det är därför.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Se det såhär då.

I våran värld kan man komma upp till omkring 30 000km/h med våra rymdfarkoster(har jag för mig, det kvittar oavsett)

Alltså fattas det en hel del för att komma upp i ljusets hastighet.

I eon kan magiker transformera vid formaliserad magi.
Dom har bara inte kunskapen/teknologin att transformera vid extemporering.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Poseur said:
Se det såhär då.

I våran värld kan man komma upp till omkring 30 000km/h med våra rymdfarkoster(har jag för mig, det kvittar oavsett)

Alltså fattas det en hel del för att komma upp i ljusets hastighet.

I eon kan magiker transformera vid formaliserad magi.
Dom har bara inte kunskapen/teknologin att transformera vid extemporering.
... Det får duga. ^^
Tackar så mycket.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Frågan bakom frågan

Den här frågan kan ju egentligen tas på en lite mer "filosofisk" nivå...

Ska man se det som att Mundana har egna naturlagar som Eons regler försöker simulera, på samma sätt som t.ex. Viking försökte simulera vår världs naturlagar?

Eller ska man se det som att Eons regler _är_ Mundanas naturlagar?

Det tredje synsätt som jag skulle säga dominerar på forumet är "Eons regler ska försöka simulera vår världs naturlagar + Mundanas magi", utan att riktigt definiera vad det är som definierar mundansk magis naturlagar

Enligt synsätt nummer två är ju nämligen resonemanget i trådstarten i stil med "ingen har lyckats förklara gravitation för mig på ett vettigt sätt, så därför borde jag kunna flyga" :gremwink:

Enligt synsätt ett och tre är det ju egentligen bara spelets författare som borde tillfrågas, eftersom det är de som har skapat de naturlagar som reglerna försöker simulera; ingen av oss forumiter kan ju på något annat sätt veta hur det verkligen "är" magiteoretiskt utan att ha läst det i modulerna. Annars kan vi bara gissa, och då måste vi i det här fallet utgå från att man inte kan transformera improviserat för att bevisa att det är så. Och då tycker jag att vi har någon sorts cirkelargument. Det går att hitta på någon anledning till att det inte går, men då måste vi först förutsätta att det inte går. För trots att den kända magiteorin säkerligen på något vänster kan förklara varför, så kan den nog aldrig förklara _att_.

Jämför den magiteoretiska förklaringen till varför det är svårt att alstra många filament: det beror på att vi pga. krökningstalen då måste alstra långa filament. Och långa filament är svåra att alstra. Det vet vi för att det är svårt att alstra många filament. Eftersom de är långa. Och långa filament är svåra att alstra.

Ett cirkelargument, som startar i regeln/naturlagen att det är svårt att alstra många filament.

Hoppas jag inte bara förvirrar nu; poängen är i varje fall att om vi inte anser att spelets magiregler utgör (en del av) Mundanas magiska naturlagar, så kan ingenting bevisas magiteoretiskt, eftersom teorin baseras på naturlagarna.

I mitt Mundana är förklaringen att det vanliga tredjerangspsyket (människor, alver, dvärgar mm) helt enkelt inte klarar av att greppa den otroligt komplexa transformeringsmekanismen på ett intuitivt plan; det tar helt enkelt en vecka för en vanlig person att räkna ut hur en viss transformering alls ska utföras, och därför måste den formaliseras.

Huruvida andra varelser (läs: drakar, kamorfer o dyl) lider av samma begränsning, har utvecklat mentala/praktiska metoder för att kringgå den (tillåter ni artefakter i improvisering? :gremwink: ) eller bara är über nog att improvisera formaliserade besvärjelser rakt av är en helt annan fråga.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Frågan bakom frågan

Det tyckte jag i alla fall var en helt okej förklaring, det mänskliga psyket klarar inte av det. Låter helt rimligt.
 
Top