Nekromanti Trakorienrollspelet och Dancon

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Nu har jag kommit hem från Dancon, varit på Eon IV-möte, karvat klart mitt varanteaterkonstverk och jobbat ett dygnspass så nu är det dags att krönikera lite om Dancon.

Jag och Ezping orm dök upp på Dancon på förmiddagen och anslöt oss till lite blandade linköpingiter såsom Snigel, Walium, Dimfrost och LordTengel (Gurgeh strök omkring i närheten också). Snigel utklassade oss på såväl San Juan som Ra. Sedan spelade vi race for the galaxy med horder av expansioner och jag och Ezping blev mäkta förvirrade. Innnan vi hann bli klara var det dags för Trakorienrollspelsprat på våningen ovanför.

Fyra platser lottades ut till att spela Trakorienrollspelet, och förutom denna fina vinst fixade Dante kaffe och kaka. Medspelarna var Graazzt, LordTengel och Catboots. Mot slutet råkade jag och Ezping Orm åka på en lite oplanerad 30-årsfest så TheSod fick ta över min rollperson Pranz Dacaelve. Det var ett svårt beslut att lämna konventet, men å andra sidan så lockade det mycket att följa spontaniteten och hinna med både att återse en 30 år gammal vän och spela spel med forumiter. Hoppas ingen blev besviken för att jag inte spelade hela passet ut.

Nåväl. Äventyret utspelade sig på Marjura, i början av Svavelvinter. Jag spelade Pranz Dacaelve, överste av trakoriska armén som hade som hade två uppdrag. Det officiella var att spåra var ett stort parti smuggelvapen tagit vägen och dessutom gripa de skyldiga. Det hemliga (trodde jag iallafall) var att få umgås så mycket som möjligt med min marjuriska frilla utan att någon märkte detta. För att allt militärt skulle kunna skötas ändå så fanns min underordnade. Nu är jag lite dålig och har glömt både rollpersonens och spelarens namn (Graazzt eller Catboots). Hon var iaf ett hot mot mig, men då hon var bättre på taktik så var hon bra att ha (Pranz var framför allt en bra fäktmästare som blivit befordrad ett steg över sin kompetens). Därtill fanns en mystisk transadelsperson (Lordtengel) som Pranz inte alls begrep sig på och en läkare (Catboots eller Graazzt).

Äventyret började med att vi fyra satt på en bankett och åt medan tre slitna soldater sprang in och varnade om att de döda hade vaknat och att den vandöda hären hade nedgjort många ur min armé och nu var på väg mot Arhem, staden där vi var.

Ganska snart därefter splittrades gruppen och äventyret var gjort för att varje person skulle intrigera rätt så självständigt, så det blev mycket solospelande, men utan hemliga lappar, hålla för öronen eller liknande. Det satte spelarna på prov att inte agera utifrån vad dom hört de andra göra.


Dessvärre hade jag som spelare inte agerat utifrån intrigerandeperspektivet utan gick direkt till min frilla första kvällen och förutom att "umgås" med henne fick jag även varnat henne för den anstormande armén och därtill försäkra henne om att jag först och främst skulle beskydda henne.

Dagen efter fick jag ta igen i intrigerandet. Som tur var lyckades jag att övertala min kontakt värdshusvärden och fick därmed reda på att min kapten planerat att frisläppa fången Brior som jag gripit misstänkt för vapensmuggleri. Nästa gång jag träffade kaptenen var det emellertid strid mot de vandöda och utskällningen kunde inte äga rum då.

Regelssystemet var inte alls likt vare sig Drakar och Demoner eller Mutant, vilket jag förväntat mig av kombinationen Granström+Järnringen. I grunden hade man en grundegenskap (minns ej trakorisk term) som var sten (styrka), eld (smidighet), vind (intelligens) eller vatten (karisma). Summan av dessa var alltid åtta, så man hade 1-3 i alla och kunde inte vara bra (eller dålig) på alla samtidigt. Värdet symboliserade hur många t6:or man skulle slå.

Istället för fasta färdigheter hade man talanger som man kunde offra ödestärningar (typ hjältepoäng) för att aktivera. Startantalet på antalet ödestärningar var fem och talangerna hade värden på 1-4.

Dessutom fick man lägga till eller dra ifrån tärningar om man hade ett bra vapen, något specifikt övertag, var skadad osv.

Så när Pranz skulle slåss med svärd så fick 3 tärningar pga värdet 3 i sten, 2 tärningar för sina två vapen och kunde dessutom lägga till upp till 4 tärningar beroende på hur många ödestärningar som offrades. Varje 4-6 räknades som lyckade och dessutom fick man slå en ny tärning för varje sexa. Man mätte antalet lyckade tärningar mot motståndaren, och vann man med en tärning fick man en liten fördel, med flera en lite större. Fördelarna användes för att pressa ur information ur moståndaren, skada denne, knuffa omkull osv. Kul är att det är ungefär det tänket vi har i Eon IV, även om vi kommer använda oss av en annan tärningsmekanism.

Slog man för dåligt så fanns det en chans att slå om misslyckade tärningar genom att aktivera en erfarenhet (såsom blev yngsta fäktmästaren vid blott 19 års ålder), ens erfarenheter fanns nedskrivna på formuläret. En gång kryssad kunde man inte aktivera den igen förrän man levlade.

Jag gillar skarpt idén att väva ihop erfarenheter i spelandet, men är lite skeptisk till att man är bättre i början på en erfarenhetsnivå, då man har fler möjligheter att kryssa erfarenheter, medan man i slutet av en nivå är begränsad till den kvarvarande erfarenheten. Det dock ej hur detta skulle lösas på bästa sätt, men det borde nog kunna göras.

Ödestärningar fick man tillbaka genom att följa drivkrafter även när dessa var dåliga för en, såsom att fortsätta kämpa i underläge för att man är en våghals.

Som sagt, jag var lite ovan vid regelsystemet eftersom jag förväntat mig BRP. Men systemet var kul, på flera sätt. Jag undrar dock om det kanske ska föras in fasta färdigheter. Typiskt en sån sak som jag nog skulle smälta efter mer spelande.

Dessutom var det väldigt ovant med att alla körde sitt eget race, framför allt i den femte konfluxen har vår spelgrupp kört med mottot gruppen framför allt, vilket genererat mycket tid mellan spelmötena för att diskutera hur våra rollpersoner (och spelare) ska hålla ihop trots olika agendor. Vet ej om det är Trakorienrollspelet eller bara äventyret som var så individfokuserat, det får skaparna svara på.

Jag hade mycket roligt och det var kul att se Granström sitta och skratta åt våra lustiga upptåg. Harold var en mycket bra spelledare också, han förtjänar ett stort tack!
 

Graazzt

Veteran
Joined
19 May 2007
Messages
65
Location
Stockholm
Det var jag som spelade kaptenen. :) Lite synd att du var tvungen att gå, då det var svårt för en ny spelare att sätta sig in i historien. Även fast hon gjorde det förvånansvärt fort och bra.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Graazzt said:
Det var jag som spelade kaptenen. :) Lite synd att du var tvungen att gå, då det var svårt för en ny spelare att sätta sig in i historien. Även fast hon gjorde det förvånansvärt fort och bra.
Vet inte det jag, tyckte det mesta jag gjorde var att få den stackars översten dödad... så går det när man är lite för principfast.

Rackarns kul system, dock, och jag ser fram emot när det kommer ut.
 
G

Guest

Guest
Haha, jag älskar hur översten fick avsluta sitt liv! Mycket episkt och passande där han står och skyddar sin älskarinna mot en oändligt strid ström av vandöda. :gremgrin:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Det var lite som jag väntade mig - den till ytan hederssamme och patriotiske översten satte sin älskarinna framför rikets väl. In i döden svek han sitt land! Så jag tycker TheSod gjorde ett mycket bra jobb!

/ avatarex, har lärt sig skilja på Graazzt och Catboots
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
559
Location
Gävle och Åland
Kul att höra dina intryck Avatarex. Några kommentarer:

* Jag och Harold fick bra intryck av hur förutsättningarna behöver ändras i scenariot. Bland annat måste Praanz da Kaelve få större möjligheter att faktiskt utreda vapensmugglingen. Som det nu är sitter han bara med en fånge som inget vet.

* Frillan finns inte i romanen men fungerade bra i spelet tycker jag även om hon blev erbarmligt motsträvig mot att sätta sig i säkerhet (tärningarnas fel tror jag).

* Vi ska jobba lite mer på att kicka igång scenariot redan under banketten. Det finns också en del andra trådar att väva in.

* Det här med att alla kör sitt race är inte inbyggt i reglerna utan man kan lika gärna samarbeta. Vet inte om det är olyckligt att ha det i ett introscenario. Fördelen med scenariot är annars att introducera spelarna till själva Trakorien och tidpunkten för Svavelvintern.

* Mekanismen med att använda erfarenheter bockas av så att karaktärens möjligheter minskar under spelets gång blir ett mindre problem när man spelar en kampanj eftersom nya erfarenheter tillkommer och de gamla blir tillgängliga igen vid nästa spelmöte. Kanske kunde man tänka sig ett regenereringssystem under spel så att bra spel låser upp "förbrukade" erfarenheter? Å andra sidan tvingar regeln fram ett ekonomitänkande.

* De fyra grundegenskaperna motsvarar "De fyra bloden" enligt animisterna på Mereld - i princip en variant av den gamla humoralläran. Kanske kunde man få räkna ett extra poäng i den egenskap som bäst karaktäriserar ens yrkesval utöver det medfödda?

Det var OK att du måste sticka och jag tyckte att TheSod hoppade in förtjänstfullt även om översten dog (vilket mest var älskarinnans fel).

Jag tror att ni som spelade men inte har läst Svavelvinter nog skulle ha nöje av att läsa romanen nu.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Tack avatarex för en grundlig genomgång och synpunkter på system och scenario. Kul att ni hade kul, det hade jag också. :gremsmile: Fler synpunkter är välkomna!
Tyckte att alla spelade väl, och samtliga RP fick dramatiska och spännande slut på sina ödesbanor.

Att RP till stor del agerar individuellt är en naturlig följd av hur scenariot är upplagt. Ett syfte med äventyret är att demonstrera den karaktärsdrivna spelstil (Story Now) som är ett sätt att spela spelet. RP agerar mot sina egna mål och övertygelser snarare än mot ett gemensamt uppdrag.

Som Brior påpekar är det inget tvång att spela Trakorienspelet på detta sätt, reglerna ska funka även om man vill spela ett mer klassiskt äventyrargäng. Men det känns kul att ha ett karaktärsdrivet intro-scenario, eftersom det tydligare framhäver spelets särart och eftersom jag tror att denna spelstil är något nytt för fler spelare.

Visst var överstens älskarinna rejält envis när hon vägrade fly från sitt hem! Tärningarna hade lite med saken att göra, men den största skulden får nog jag bära :gremsmile: Syftet var att pressa da Kaelve så hårt som möjligt, att tvinga honom välja mellan att offra livet för sin övertygelse eller sätta sig själv i säkerhet. Älskarinnan agerade måhända lite ologiskt - men om hon hade följt med snällt hade ju dramatiken pyst ur scenen... :gremsmile:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Brior said:
* Mekanismen med att använda erfarenheter bockas av så att karaktärens möjligheter minskar under spelets gång blir ett mindre problem när man spelar en kampanj eftersom nya erfarenheter tillkommer och de gamla blir tillgängliga igen vid nästa spelmöte. Kanske kunde man tänka sig ett regenereringssystem under spel så att bra spel låser upp "förbrukade" erfarenheter? Å andra sidan tvingar regeln fram ett ekonomitänkande.
Blir alltid alla tillgängliga vid nästa spelmöte? Isåfall har jag missförstått, jag trodde alla blev tillgängliga först när alla erfarenheter bockas av. Att ha ett system för att låsa upp erfarenheter kan vara värt att försöka klura ut.

Kan man få en erfarenhet permanent avklarad, eller ersatt av en ny? Man kan tänka sig att erfarenheterna triggar igång en drivkraft för upprättelse, men när väl denna upprättelse är nådd så kanske erfarenheten ska byta karaktär eller arkiveras. Fast det skulle innebära att rollpersonen blir sämre och det är inte eftersträvansvärt. Men jag skulle gärna se ett mål för erfarenheten på något vis.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Du har rätt avatarex, som reglerna ser ut i senaste versionen är det så. Erfarenheterna kryssas av allteftersom de används, och kan inte användas igen förrän alla är kryssade.

När den sista Erfarenheten är kryssad så ökar RP:ns Ödestyngd ett steg, vilket innebär att han/hon blir mäktigare men samtidigt snärjs ännu mer av sin skuggmakt. Alla kryss vid Erfarenheterna suddas då, och RP:n får dessutom en ny Erfarenhet baserad på något som skett i spel.

Du har rätt i att RP:n får färre och färre Erfarenheter att välja mellan, och därmed kanske blir sämre i någon mening, tills alla är kryssade. Om detta är ett problem vet jag inte, ska fundera på det.

Målet med systemet med Erfarenheter är dessa:
*Att göra varje RP unik, med specifika kunskaper knutna till hans bakgrund.
*Att lyfta in RP:ns backstory i spelet på ett konkret sätt som har spelteknisk verkan.
*Att skapan en "minikrönika" för varje RP som växer fram under spel.

Det finns mycket att säga om Erfarenheter. Många aspekter av systemet är knutna till kampanjspel och var därför inte aktuella under vårt speltest.

Andra synpunkter eller kommentarer till spelsessionen? :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
  • Att rollpersonerna inte får färre Erfarenheter att använda ju längre äventyret fortskrider.
  • Att den som ständigt väljer samma Erfarenhet inte får kryssa övriga Erfarenheter, och därför tar längre tid på sig att öka sin Ödestyngd och skaffa sig nya Erfarenheter.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Harold said:
Du har rätt i att RP:n får färre och färre Erfarenheter att välja mellan, och därmed kanske blir sämre i någon mening, tills alla är kryssade. Om detta är ett problem vet jag inte, ska fundera på det.
Nu vet jag inte hur många Erfarenheter man får men kan skulle kunna göra som så att kryssen blir borttagna när man kryssat alla förutom två. De okryssade får man också ändra. Karaktärsförändring ftw.

/Han som gillar tanken med introäventyret
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,950
Location
Nordnordost
Han said:
Nu vet jag inte hur många Erfarenheter man får men kan skulle kunna göra som så att kryssen blir borttagna när man kryssat alla förutom två. De okryssade får man också ändra. Karaktärsförändring ftw.
Hear hear.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Min erfarenhet från CoC och andra BRP-spel som arbetar med skillchecks är att spelarna VILL använda så många skills som möjligt för lyckas man inte använda skillen blir man inte bättre.

Kan man inte tänka sig något liknande - man behöver inte använda alla färdigheter, men om man inte gör det innan RPns ödestyngd ökar får man någon form av bestraffning i den färdigheten som man inte använt. T.ex. att en tärning i den färdigheten har en annan färg och det kan hända något dåligt när man använder den tärningen.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Tack för goda förslag!

Dantes idé löser det som avatarex pekar på. Möjligen blir det lite för enkelt att använda en Erfarenhet till nästan varje slag (en aktiverad Erfarenhet ger ett omslag med tärningarna, och är "gratis" att använda, till skillnad från tex Aspects i FATE). Men helt klart värt att överväga.

Hans idé är också cool, den uppmuntrar till förändring av RP och löser ett annat krux som har diskuterats under andra speltest - risken att "fastna" på en Erfarenhet som man inte hittar användning för. Dock blir förbättringen väldigt snabb i början om man slipper kryssa två Erfarenheter - vid spelstart har man bara tre totalt. Men också helt klart nåt att tänka på.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Vill passa på att delge även mina erfarenheter - ursäkta att jag har dröjt lite!

Jag vill till att börja med passa på att tacka alla som deltog i spelpasset (och på konventet, inte minst Dante - du vet att vi älskar dig, right? ;)). Jag tyckte personligen att alla gjorde en riktig insats för att skapa spännande turer i intrigen, och jag hade riktigt, riktigt roligt. Särskilt tack till vår spelledare, som gjorde ett mycket bra arbete inte minst med att fördela rampljuset. Ett spelledarbeslut som jag också särskilt vill berömma är att inte splittra gruppen (fysiskt runt spelbordet, RPna sprang ju åt alla håll!) utan att det fick bli vars och ens sak att separera karaktärens kunskaper från sina egna. Jag upplevde att det fungerade bra, och jag hoppas att fler delar den känslan.

Avatarex har redogjort för spelsystemet på ett föredömligt sätt, så jag ser ingen anledning att själv beskriva det. Jag vill dock nämna att jag upplevde att det fungerade bra, men jag har också haft turen att mycket nyligen bli pratad på om system där man, liksom i Trakorien, får välja flera typer av framgång (exempel från strid: skada och avväpning) allt efter hur bra ens slag lyckas.

Det jag möjligen har reservationer mot är systemet med att aktivera erfarenheter, vilket jag tydligen inte är ensam om. Vissa erfarenheter hade jag lite svårt att föreställa mig hur man skulle aktivera (inte bara i de situationer min rollperson befann sig i, naturligt att alla inte hinns med eller passar in), men jag känner mig också lite osäker på hur regelbundet man förmodas ha kryssat av hela sin erfarenhetslista. Det finns alltså klart utrymme för att det hela kan vara smidigare än jag föreställer mig.

Själva scenariot var gediget även om det kan behöva finslipas (exempel: tydlig koppling för/mellan Torvinder och Pranz da Kaelve, kanske?), men jag har svårt att avgöra hur mycket som underlättades av att jag nyligen spelat igenom Svavelvinter. Jag tror att det hade fungerat även utan denna erfarenhet (och jag har inte heller läst boken), men jag upplevde att det var till viss hjälp inte minst för att föreställa sig folk som Gotthard och Malek Mangus på ett bra sätt. Jag var svag för kombinationen av militärt hot (som min rollperson möjligen väl styvnackat avfärdade som inbillning) och mer jordnära förehavanden. Jag är själv fortfarande okunnig om innehållet i de tre andra delarna av Konflux-sviten, men jag vill ändå tro att händelserna i Arhem även senare framstår som en dramatisk höjdpunkt, och därmed en trevlig miljö för detta scenario.

Det jag kom att fundera på är om Trakorien med det vi vet nu känns som ett nybörjarvänligt spel, och i den frågan måste jag svara med ett bestämt "kanske". Regelmekaniken kändes inte komplicerad, men jag anar samtidigt att den lätt leder mot ett intrigspel som kanske inte är helt lätt för en nykomling. Å andra sidan är det en del år sedan jag själv började med rollspel, så jag har svårt att bedöma den saken. Väldigt mycket hänger naturligtvis också på hur pedagogiskt skrivet spelet kommer att vara (under det här passet förklarades reglerna trots allt muntligt, och spelledaren visste ju att vi som spelade inte var nybörjare på rollspel).

Hoppas det här inte var allt för osammanhängande - jag kan försöka förtydliga mig om någonting är allt för oklart.

Allt gott, och åter tack för en angenäm spelupplevelse! Trakorien finns helt klart med på inköpslistan för kommande spel.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Härligt LT, tack för goda synpunkter! Jag tar dem till mig. Och en särskild eloge till dig för gestaltningen av Trovinder/Alma, inte direkt en enkelt karaktär att spela. :gremsmile:

Vad gäller nybörjarvänligheten så håller jag med dig. Detta spel är inte inriktat mot nybörjare. Samtidigt så hoppas jag att mekaniken och principerna är så pass enkla och tydliga att de flesta som har ett hum om rollspel ska kunna greppa dem.

Att ha läst romanen Svavelvinter (och/eller spelat de gamla äventyren) är absolut inte ett tvång för att spela spelet. Men det berikar förstås upplevelsen!
 
Top