Nekromanti Trail of Cthulhu

akenol

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
55
Location
Östermalm, Stockholm
Har precis varit och hämtat ut "Trail of Cthulhu" som kom på posten från USA idag. Har bara hunnit bläddra lite i det, och kan meddela att det är väldigt snyggt.

Har någon annan fått sin bok än och kan ge en liten recension? Eller är kanske jag den enda som tänker köpa ToC?

/Åke
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Jag är ett stort fan av Ken Hite men rätt mycket mindre av den sortens rätt traditionella regelsystem som det ändå verkar handla om. Därför vill jag läsa en bunt recensioner innan jag får för mig att skaffa spelet. Det ska bli intressant att se vad ni tycker.


/Dimfrost
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,874
Location
Göteborg
Det är väl baserat på GUMSHOE-motorn, va? Har någon erfarenhet av den i andra spel (Esoteric Terrorists, eller vad det nu heter, till exempel)?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Esoterrorists. Inte mer än att jag har läst den här recensionen, men den fick mig att bli ganska avtänd. Ändå, Hite är alltid Hite, och reglerna är säkert bättre än BRP eller d20 i alla fall.


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
vet inte om reglerna är bättre än BRP, men de är intressanta i alla fall.. idén är att man ska köra HELT RÄLSAT! Och enligt Hite själv så fär spelarna en större illusion av öppenhet med hans system än i en fisktank eller liknade med andra system... Hur det funkar i "actual play" har jag inte testat än...
 

akenol

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
55
Location
Östermalm, Stockholm
Har nu hunnit läsa lite mer och kan ge en första liten insikt i spelet "Trail of Cthulhu".

Som jag tidigare skrev så är det grymt snyggt. Illustrationerna är välgjorda och stämningsfulla. Det märks också på detaljerna i bilderna att de flyttat fokus från 20-talet till 30-talet.

Reglerna är väldigt annorlunda mot vad jag är van vid. Exempelvis så finns det inga slag för att hitta ledtrådar, dessa hittar man per automatik om man har rätt färdighet. Samma sak gäller med färdigheter som krävs för att driva äventyret vidare.

Färdigheter som används för att lyckas med ett färdighetsslag utförs med en T6. För att lyckas ska man slå högre än motsåndsvärdet, som är ett värde mellan 2 och 8 (4 är normal svårighet). Innan man slår så kan man satsa poäng från sitt färdighetsvärde, och man blir då av med dessa. Ett exempel kan vara om man har 3 i dyrka så kan man satsa poäng från dessa tre och då adderas dessa till tärningsresultatet, och då måste man komma över värdet 4. Dessa poäng återfås efter att äventyret är avslutat.

Jag kan se både fördelar och nackdelar med detta system. I en spelsituation så innebär det att man måste väga varje situation om det är värt att använda sina färdigheter för att underlätta situationen för mig. Å andra sidan så blir det så att man blir sämre på en färdighet ju längre in i äventyret man kommer (man kanske redan har spenderat alla sina dyrka-poäng).


En annan rolig detalj i spelet är att man ger två versioner för de flesta reglerna, en för "pulp" (dvs de som vill spela mer "hjälterollspel") och en för "Purist" (de som vill spela mer dödligt spel som ligger närmare Lovecrafts noveller).

Detta är bara en första inblick, och jag har ännu inte hunnit testa reglerna i "skarp läge". Får se om jag har möjlighet till det längre fram kanske.

 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Okej, kul att höra. Hur är det med världsbeskrivningen? Hur komplett känns den? Hur stor del av boken är regler respektive värld?


/Dimfrost
 

akenol

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
55
Location
Östermalm, Stockholm
Hela boken är på ca 250sidor.

De första 80sidorna är regler. Allt från hur man skapar en rollperson till färdigheter, sanity och strid.

De nästa 80 sidorna handlar om Cthulhu Mythos.

Sen kommer närmare 20 sidor som handlar om 30-talet generelt sett.

Resten (dvs närmare 70 sidor) är spelförslag, kampanjförslag, ett äventyr (Kingsbury Horror (ca 15sidor)) och formulär och spelhjälpmedel.

 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Låter som en vettig uppdelning, i alla fall. Jag håller på att bli lite smått sugen på att köpa spelet men jag inväntar nog en recension på rpg.net först (jag har lagt ner alldeles för mycket pengar på böcker på sistone också).


/Dimfrost
 
Top