Nekromanti [Trail of Cthulhu] - tips på bra äventyr?

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Hej!

Jag införskaffade för en tid sedan Trail of Cthulhu. Man kan säga att jag gillar det jag läser och att jag har blivit spelsugen. Nu undrar jag helt sonika vilka äventyr till detta rollspel som ni kan rekommendera? (Fördelar/nackdelar med de olika äventyren?)

Mvh Callethulhu
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Halloj!

Har själv spelat två, The Wreck från Arkham Detective Tales och PDF-släppet The Dying of St Margaret's. Gillade båda skarpt (även om båda har vissa småbuggar i mitt tycke). Särskilt svag är jag för St Margaret's, som är härligt lovecraftianskt och fokuserar på karaktärernas drivkrafter. Dock inget för den som vill basha monstret på slutet!

Andra scenarios jag vill köra är Watchers in the Sky och The Black Drop (båda PDF-släpp). Sen finns förstås de båda kampanjböckerna Shadows over Filmland och The Armitage Files, fast jag kör ToC som enkvällsgrejer och satsar inte på kampanjer. Ännu.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Shadows over Filmland som jag nyligen fick hem verkar vara en toppensamling av scenarion med stor inspiration från 30-talets klassiska skräck- och monsterfilmer och hur man får ihop denna stil med lovcraftiansk skräck.

Stunning Eldritsch Tales är en mindre samling äventyr som mer utforskar den mer äventyrliga/pulpiga sidan av ToC.

Arkahm Detective Tales(som inte har med Arkham att göra trotts namnet) är mer inriktat på att rp är FBI/poliser som utför detektivarbeten i New York på 30-talet.

The Armitage Files är en kampanj med lite annorlunda upplägg. Rp tar del av underliga klottriga anteckningar(massor av handouts) från en mystisk källa som berättar om något skrämmande/underligt, sedan får SL improvisera massor ihop beroende på vad rp:na bestämmer sig för att göra utifrån anteckningarna. Kampanjen verkar knuten till Miscatonic University. Massor med SLP:er, platser, sällskap beskrivs och en del matnyttigt om hur man improviserar i ToC. Ingenting verkar dock följa en fast mall för hur äventyren kommer utspela sig.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
OT

Har själv spelat två, The Wreck från Arkham Detective Tales och PDF-släppet The Dying of St Margaret's. Gillade båda skarpt (även om båda har vissa småbuggar i mitt tycke). Särskilt svag är jag för St Margaret's, som är härligt lovecraftianskt och fokuserar på karaktärernas drivkrafter. Dock inget för den som vill basha monstret på slutet!
Spännande, jag köpte Dying of St Margaret´s och blev så besviken att jag gjorde mig av med spelet- minns tyvärr inte riktigt varför.. Har för mig att det kändes som att gå runt i ett dataspel och samla ledtrådar tills man kom till slutet, där man mötte ett totalt anti-klimax. Men jag provade ju aldrig att faktiskt spela äventyret- så jag kanske gjorde värsta missen?

Förstod aldrig vad som skulle engagera varken mig som spelledare eller spelarna??
 
Top