Nekromanti trail of chtulhu

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
Godkväll kära medforumiter

Jag är i spelköpar tagen och funderar på att skaffa trail of chtulhu Är det någon här som har erfarenheter kring det spelet att dela med sig av ?

Det jag undrar över utan inbördes ordning är :

1. Hur bra/dåligt är det?
2. finns det mycket supplement/äventyr att tillgå ?
3. för/nackdelar med gumshoe systemet ?
4. hur står det sig jämnfört med call of chtulhu
5. Övrigt intressant ni kan tillföra
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Tja...

1. Bästa Cthulhuspelet i handeln enligt mig. Säger tyvärr inte så mycket; systemet för vansinne är t.ex precis lika trist och oinspirerande som i CoC.
2. En hel del. Tyvärr verkar det mesta vara inriktat mot pulp snarare än skräck; dvs indiana jones-riktning...
3. Fördel: Lätt, snabbt och anpassat för undersökande äventyr. Nackdel: KRÄVER metatänkande, spelarna spenderar poäng oxch hushåller med resurser. Alltså, man har säg 5 poäng i att skjuta, då kan man skaffa +1 fem gånger eller +2 en och +3 en, och så vidare. Gillar man hårdinlevelse funkar inte det riktigt.
4. Bättre, snabbare, mindre.
5. Det har bra mythosdelar, bättre på många sätt än CoC. Jag skulle nog köpa Trails och sen använda nåt hemmabygge till system...
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
1. Riktigt bra. Spelet har fått höga betyg både på rpggeek.com och rpg.net.

2. Det finns fler än 20 supplement/äventyr med varierande kvalitet, de flesta med hög kvalitet.

3. GUMSHOE är regellätt och smidigt. Gillar man inte metatänk kan det vara i vägen. Systemet "syns" så att säga. Jag gillar det skarpt.

4. Det står sig lika bra om inte bättre. Jag gillar Call of Cthulhu och BRP funkar bra även om det är tråkigt system. Trail of Cthulhu är det spel jag skulle spela om jag vill ha Lovecraft-skräck.

5. Insanity-systemet är riktigt bra i ToC. Det funkar bättre än Sanity i BRP (även om jag tycker det funkar bra också). Det är snyggt och fräscht och fyller sin funktion galant.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har läst det, inte spelat det- men några kompisar till mig har spelat det mycket.

Verkar som om man lätt som spelare upplever det som väldigt rälsat. Ledtråd, ringa mamma för att bli av med insanity, nästa ledtråd, ringa mamma för att bli av med insanity, nästa ledtråd, ringa mamma för att bli av med insanity, nästa ledtråd, mål!

Som Krank säger- galenskapsreglerna är ännu tråkigare än i CoC.

Boken har dock många spännande texter och skitfina bilder. Men systemet verkar inget vidare. Det finns gratisäventyr att ladda ner- spana på dem så får du en bild av hur det är tänkt att spelas.

Jag tror inte att alla de som recenserat spelet och höjd det till skyarna faktiskt spelat spelet. Men vad vet jag.... men det har ju inte jag heller så varför lyssna på mig? :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Nässe said:
Jag har läst det, inte spelat det- men några kompisar till mig har spelat det mycket.

Verkar som om man lätt som spelare upplever det som väldigt rälsat. Ledtråd, ringa mamma för att bli av med insanity, nästa ledtråd, ringa mamma för att bli av med insanity, nästa ledtråd, ringa mamma för att bli av med insanity, nästa ledtråd, mål!
Det är möjligt. Systemet i sig tvingar inte fram någon sådan struktur, men jag tror att det är lätt för äventyrsskrivare att bli lata bara för att man KAN göra så inom strukturen. Egentligen finns det inget alls som säger att det behöver bli mer linjärt eller tjatigt än andra CoC-äventyr. Vilket, nu när jag tänker efter, inte säger så mycket iom att det är så ont om riktigt bra äventyr till CoC.

Jag tror till exempel att man skulle vinna en del på att spela Tatters of the King med Trails och lite hemmaskruvande, istället för att köra med CoC som äventyret är gjort för.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,438
Location
Nirvana
Har inte heller spelat, men däremot läst en hel del.

Det är överlag ett fantastiskt välskrivet spel. Rent litterärt har jag inte läst något bättre rollspel, inte vad jag kommer ihåg i alla fall. Dessutom är både formgivningen och illustrationerna riktigt snygga.

Flera av modulerna är riktigt smart upplagda. Armitage Files rymmer ett helt (hand-out-baserat) system för improvisation efter ett visst ramverk. Bland det mest imponerande jag har sett i modulväg. Men det kräver å andra sidan antagligen en hel del för att spelleda. Det är ett nytt sätt att tänka äventyr.

Men spelet har också sina nackdelar, som andra ovan redan har påpekat. Om inte hela spelgruppen gillar att spelet (inte minst äventyren) bygger på att leta ledtrådar, så är det här inget att rekommendera. Kanske kan man rentav säga att ToC är mer ett ledtrådsspel än ett rollspel. Kör jag en ToC-kampanj kommer jag troligen att försöka ändra på det. Kanske med Armitage Files som utgångspunkt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Bengt Petter said:
Kanske kan man rentav säga att ToC är mer ett ledtrådsspel än ett rollspel.
Eller kanske ett ledtrådsfokuserat rollspel =)

//Krank, som gillar rollspel med fokus på ledtrådar och mysterier, och tycker inte att de blir mindre rollspel för det
 
Top