Nekromanti [Traffic Lights] Ett alternativ till X-card

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
APM har klurat och slagit ihop lite olika idéer till något som jag tycker har blivit fantastiskt bra. Det är en variant av Ron Edwards lines and veils i spelkortformat.

Vi testade det nu senast på LinCon med mycket goda resultat, upplevde jag. När jag kom hem kände jag mig väldigt inspirerad, så jag satte mig för att formge och skriva ihop lite konkret text.

Ta gärna en titt och se vad ni tycker om konceptet (och formen)!


Traffic Lights är ett supplementerande signalsystem för rollspel. Använd ett kort för att signalera för dina medspelare hur du känner inför vad som pågår – utan att störa spelets flow. Kortet fungerar även som en stoppknapp när du känner att saker har gått för långt.

Systemet är enkelt, intuitivt och kompatibelt med alla bordsrollspel. Varje spelare får ett kort med två sidor: en grön sida och en gul-röd sida.

Håll upp den gröna sidan för att uppmana spelarna att fortsätta med vart de är på väg, eller för att visa uppskattning för något särskilt de gör.
Håll upp den gul-röda sidan för att visa att du är obekväm med vart saker och ting är på väg – och att medspelarna ska byta riktning eller dra en slöja över händelserna för att undvika detaljer.
Lägg ned kortet mitt på bordet för att stoppa spelet och avbryta det som händer. Du behöver inte förklara varför. Sedan hoppar ni över den scenen eller backar tillbaka till innan det hände.

Syftet med Traffic Lights är att kunna kommunicera tydligt inom spelgruppen och därigenom öka tryggheten. Jämfört med system som X-card är tanken att korten ska kunna användas relativt frekvent, för att minska tabun kring att markera att man är obekväm.

Systemet lämpar sig särskilt väl vid spel med nya grupper – exempelvis på konvent – samt för spel som kretsar kring känsliga teman.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"2480","width":"3508","src":"https:\/\/blackfiskforlag.com\/wp-content\/uploads\/2019\/06\/Traffic-Lights.png"}[/IMG2]
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Ser bra ut! Precis nått sånt här jag föreställde mig när jag råkade vara med i diskussionen en stund.
Färgerna är det viktigaste, symbolerna sekundära.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Cissi;n324678 said:
Ser bra ut! Precis nått sånt här jag föreställde mig när jag råkade vara med i diskussionen en stund.
Färgerna är det viktigaste, symbolerna sekundära.
Tackar! Jag tänker att kombinationen är bra – färgen är omedelbar för de flesta, men symbolerna kompletterar och kan informera de med färgblindhet.
 
Top