Traditionella Rollspel utan slump

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
6,956
Location
Uppsala
Det Amber gör är ju att ta bort tärningarna, men du har ju fortfarande annan osäkerhet i form av hemligheter. Det flyttar spänningsmomentet och risktagandet.

En bra startpunkt kan vara Greg Costikyans bok, Uncertainty in Games, där tärningar, kort, etc, representerar Randomness, men Amber snarare kör på Player Unpredictability istället.

I korta drag (fritt från minnet):

Performer’s Uncertainty - är jag bra nog att sp

Solver’s Uncertainty - klarar jag att lösa pusslet/dilemmat?

Player Unpredictability - kommer Tyskland ge mig Support i Belgien? Spelaren pratade ju nyss med Frankrike… Why?!

Randomness - tärningar, etc.

Analytic Complexity - taktiska pussel, och omfattande state space. Att kroka i alla mekanismer korrekt och inte missa motvind och skoskav-reglerna.

Hidden Information - halv- eller oinformerade val som görs i ovisshet.

etc.

Jag tror egentligen alla Costikyans olika osäkerheter skulle gå att bygga regelsystem på.
 

Nero

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
137
Top