Nekromanti Trademark-/Upphovsrättsfråga

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Hej. Jag ska släppa en EP och vill döpa den till "Spike loves Buffy". Eftersom det finns ett band som heter Jedi Mind Tricks tänkte jag att det är okej att använda sig av varumärken på det sättet. Men någon i Australien har tydligen blivit stämd för att ha öppnat websidan buffy.biz.

Någon som kan hjälpa mig i frågan? Bör jag spela safe och döpa EP'n till något annat eller behålla det skitcoola namnet?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Är...är det där en Joanie Loves Chachi-referens? o_O;;


/Feliath — Inte den uppenbara referensen, alltså
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Att någon gör något utan att ännu ha blivit stämd, det är inte ett prejudikat. Så titta istället på de band som faktiskt blivit stämda. Störst sannolikhet är det väl att om ni blir stora så får ni först ett hot om stämning (Precis som Disneyland after Dark fick) å så får ni raskt döpa om er till SLB eller något.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Jag menade att det var det enda band jag kom på som hade en referens till tv/film i sin titel. Det finns säkert apmånga men jag jobbade natt så det fick bli såhär.

Tack för tipset dock. Om det inte går igenom blir det nog "336" som får representera hur många timmar det gick mellan att jag öppnade programmet för första gången på typ ett år och EP'n trycktes.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag ska släppa en EP och vill döpa den till "Spike loves Buffy". Eftersom det finns ett band som heter Jedi Mind Tricks tänkte jag att det är okej att använda sig av varumärken på det sättet.
Det kan vara knepigt. Det beror på hur många attackadvokater som varumärkesinnehavaren har.

Den här artikeln är lite sedelärande om ämnet.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Det ska ju sägas att motivationen där inte verkar innefatta "Spike loves Buffy", av den enkla anledningen att det inte är varken ett avsnitt eller ett helt serienamn. Buffy är ett namn (som säkerligen används av fler än seriefiguren) och Spike är ett smeknamn som passar för en figur med liknande hår.
Det är även ett kulturfenomen som är välkänt i Sverige. Kan man verkligen TM:a vanliga namn och dess relation till varandra?

//Jakob
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Det beror alldeles på hur många och hur välbetalda advokater de olika sidorna i konflikten har. Flest och dyrast vinner. Copyright- och patentlag är en ofantlig djungel idag, och det är ofta stört omöjligt att avgöra huruvida det man håller på med är legalt eller inte.
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Kan ju nämnas att det finns ett band som jag vet har tagit med långa samplingar från Fight Club. De har inte frågat om lov och det har gått bra. De har inte fått några samtal än. En annan sak som kan nämnas är att det gick hur bra som helst för bandet S.P.O.C.K. (Space Pilot On Channel K eller någon annan variant på detta) att heta Spock tills de faktiskt hörde av sig till filmbolaget och frågade ifall det var ok. Frågan är ifall det blir uppmärksammat på den nivån att någon berörd person lägger märke till det. Då kan man alltid göra ett visst namnbyte på pappret. Men folk kallar ju en alltid för det man kallar sig för. Eller öknamn men det är en helt annan fråga. Om ni nu släpper en EP i mellan 500-1000 ex här i sverige är det väldigt stor chans att man hamnar under radarn så att säga.

Att man som i den där artikeln inte skulle kunna ta namn från bandnamn är ju bara löjligt då det finns en viss tradition att göra det bland artister.

Sen är ju frågan om man överhuvudtaget behöver blanda in PRV i ett skivsläpp. De flesta jag känner brukar bara släppa grejorna och skita i sånt. Det kostar liksom mer än vad det smakar. Enda som är värda att blanda in är STIM då de faktiskt ger en pengar.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
1. Ni kommer att kunna heta vad som helst så länge ni inte slår igenom.
2. Slår ni igenom blir ert namn inarbetat och kanske så känt att ni får företagets attackadvokater efter er.
3. Byt då namn till t.ex. SLB och gläd er åt uppmärksamheten och att alla ändå kommer att kalla er "Spike loves Buffy".

Dewil
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Mycket ironiskt, eftersom Rolling Stones tagit sitt namn från en Muddy Waters-låttitel.
 
Top