Botulf
Hero
- Joined
- 25 Dec 2008
- Messages
- 1,288
Han said:/Han som gillar termen neotrad som är trad med klara indieinfluenser
Har du några exempel på vilka dessa spel kan vara?
Han said:/Han som gillar termen neotrad som är trad med klara indieinfluenser
Wulfrik said:Han said:/Han som gillar termen neotrad som är trad med klara indieinfluenser
Har du några exempel på vilka dessa spel kan vara?
Wulfrik said:Han said:/Han som gillar termen neotrad som är trad med klara indieinfluenser
Har du några exempel på vilka dessa spel kan vara?
CapnZapp said:Inledningen av Faust (och många andra spel) gjorde att det slog mig; kanhända är följande approach av intresse att diskutera...:
Vi vet hur tradrollspel hanterar denna helt grundläggande konflikt.– Hallå! Jag sköt dig med min pilbåge.
– Nehej, det gjorde du inte alls, för jag duckade undan pilen.
Frågan är nu: hur hanteras den i "indie"-spel...?
Finns det någon skillnad, isåfall vilken och hur, och beror den på "skola"?
Arvidos said:...
I traditionellt rollspelande så har metasnack setts som något som distraherar från spelupplevelsen, så man undviker kommunikation, krasst sagt...
...och Matiné. Jag funderar lite kring Mouse Guard och då borde Version Noll också vara neotrad.Den odödlige kejsaren said:Wulfrik said:Han said:/Han som gillar termen neotrad som är trad med klara indieinfluenser
Har du några exempel på vilka dessa spel kan vara?
Det är inte helt ovanligt att folk sätter det epitetet på Höstdimma.
MrG said:Oj! Härligt att utvecklingen är där att det är trad när man inte metasnackar, men innebär det att "min gubbe försöker ditt och datt" är indie?
MrG said:För övrigt är din tredje punkt också något som varierats i trad. Många spelledare slår först och förklarar sedan utifrån resultatet. Jag har faktiskt mer sällan varit med om det motsatta, fast där kan någon komma och slå mig i huvudet att det bara är tolkningar av reglerna eller mina friformiga tekniker ;-)
Måns said:Det är möjligt att det på sikt inte längre skulle vara indie, men spelstilen har ju en egen terminologi så det skulle fortfarande vara ett väldig bra Story Nowspel.
För 6-7 år sedan skulle inte ett spel som Flowers for Mara anses vara ett [Forgeigt] indiespel. Men idag är det indie. Den här Old Schoolvågen, som Arfert talar om, känns indie idag. Men den var knappast indie -78.
Indie är en flytande term som kan vara lite vad som helst. Utom mainstream.
Ram said:Ouch... Så nu är Old school Indie? Då har vi alltså klivit bort från forge-skuggan och mekanik-parasollet och flutit tillbaka in till att Indie har med hur och av vem det produceras att göra?
Ram said:Så är Saga indie nu då?
Måns said:Ram said:Ouch... Så nu är Old school Indie? Då har vi alltså klivit bort från forge-skuggan och mekanik-parasollet och flutit tillbaka in till att Indie har med hur och av vem det produceras att göra?
Och inte minst varför. Indie går emot.
Måns said:Men jag vet inte. Det är ju i grund och botten en ganska ointressant diskussion, och vi har ju som sagt verktygen för att prata om de spel vi menar istället för att säga sånt som "hur många KP har man i tradspel?".![]()
Måns said:Ram said:Ouch... Så nu är Old school Indie? Då har vi alltså klivit bort från forge-skuggan och mekanik-parasollet och flutit tillbaka in till att Indie har med hur och av vem det produceras att göra?
Och inte minst varför. Indie går emot.
Ram said:Så är Saga indie nu då?
Nej, jag snackar riktigt Old School. 1978. Saga försöker inte vara indie, försöker inte utmana m.m. Saga vill vara ett bra spel enligt rådande speltraditioner. Ett alternativ till Eon och DoD. Jag tror att jag skulle säga att indie är en attityd, mest av allt. Fantasy kanske är indie, alltså det jag egentligen syftade på, Arferts Old Schoolsspel. Jag har inte läst det, och är inte heller så intresserad av Old School öht.
Men jag vet inte. Det är ju i grund och botten en ganska ointressant diskussion, och vi har ju som sagt verktygen för att prata om de spel vi menar istället för att säga sånt som "hur många KP har man i tradspel?".![]()