Bifur
Veteran
Gärna det. Gör en ny tråd.Detta är jag nyfiken på, hört fler som provat! Vill du berätta mer, hur det går till och hur det känns osv?
Vi gjorde som så här.
- Vi är (givetvis) synkade i spelstil. SL 2 är alltså ordinarie del av spelgruppen.
- Båda läste (så klart) allt material.
- Vi fördelade huvudansvar för scener (eftersom det var strukturen just igår, scen och klipp, lite i dramaspelsstil). Huvudansvarig presenterade miljön, eventuella förlopp etc. Sedan kom den andra personen in och var den centrala SLPn. Ytterligare SLP styrdes av huvudansvarig. (Kanske borde huvudansvar snarare kallas "miljöansvar").
- Vi hade fasta SLP, så jag spelade tex alltid RP 1s fru, och då var den andra personen alltid miljöansvarig där.
- Detta passet var det väldigt mycket dialog och 1-1-scener, men framöver har vi fördelat platser mellan varandra. Så SL 1 har "Lägenheten" och är miljöansvarig där medan SL 2 hanterar primära SLP (och miljöansvarig sekundära SLP).
Just uppdelningen miljö - SLP samt mellan olika SLP tänker jag är den stora vinsten. Framöver finns det även en trolig actionscen mellan RP och två andra grupper, som jag tror verkligen kan lyfta av att en SL bara ansvarar för att styra den ena SLP-gruppen. Även visst regelpill bör kunna underlättas av att vara två.
Lite mer teoretiskt diskuterade vi att ett alternativ, som vi valde bort, vore att ha en fast miljöansvarig SL som också reglerar spelvärldens funktion, det vill säga regeltillämpning. Och att den andra genomgående var primära SLP. Det kanske skulle vara mer konsekvent men kändes också tråkigare.
Sen ska man ha med sig att Blade Runner är ett rätt styrt spel med en tydligt struktur, på gott och ont. Det är väldigt tydligt för alla var spelet är på väg men det gör också att det finns lite mindre svängrum för SL (och spelare). I en mer "normal" öppen kampanj kan det nog uppstå andra samordningssvårigheter (samtidigt som det nog ger mer frihet i stunden). Man behöver nog ha en mer finkalibrerad samsyn om var spelet är på väg i breda drag, särskilt om man jobbar med lite samberättande element.
Last edited: