Trad: Två SL

Bifur

Veteran
Detta är jag nyfiken på, hört fler som provat! Vill du berätta mer, hur det går till och hur det känns osv?
Gärna det. Gör en ny tråd.

Vi gjorde som så här.
  • Vi är (givetvis) synkade i spelstil. SL 2 är alltså ordinarie del av spelgruppen.
  • Båda läste (så klart) allt material.
  • Vi fördelade huvudansvar för scener (eftersom det var strukturen just igår, scen och klipp, lite i dramaspelsstil). Huvudansvarig presenterade miljön, eventuella förlopp etc. Sedan kom den andra personen in och var den centrala SLPn. Ytterligare SLP styrdes av huvudansvarig. (Kanske borde huvudansvar snarare kallas "miljöansvar").
  • Vi hade fasta SLP, så jag spelade tex alltid RP 1s fru, och då var den andra personen alltid miljöansvarig där.
  • Detta passet var det väldigt mycket dialog och 1-1-scener, men framöver har vi fördelat platser mellan varandra. Så SL 1 har "Lägenheten" och är miljöansvarig där medan SL 2 hanterar primära SLP (och miljöansvarig sekundära SLP).
Det hela kändes väldigt bra och kul. Vi hade visserligen bara några enstaka scener där det fanns mer än en viktig SLP men just dessa blev väldigt dynamiska och roliga (på ett sätt som nästan känns helt omöjligt att åstadkomma själv). Det enda negativa jag upplevde var att vi vid något tillfälle behövde rätta varandra för att vi glömde grejer. Egentligen är det väl precis lika problematiskt i spel som när en ensam SL glömmer något, men risken ökar kanske något om man är två.

Just uppdelningen miljö - SLP samt mellan olika SLP tänker jag är den stora vinsten. Framöver finns det även en trolig actionscen mellan RP och två andra grupper, som jag tror verkligen kan lyfta av att en SL bara ansvarar för att styra den ena SLP-gruppen. Även visst regelpill bör kunna underlättas av att vara två.

Lite mer teoretiskt diskuterade vi att ett alternativ, som vi valde bort, vore att ha en fast miljöansvarig SL som också reglerar spelvärldens funktion, det vill säga regeltillämpning. Och att den andra genomgående var primära SLP. Det kanske skulle vara mer konsekvent men kändes också tråkigare.

Sen ska man ha med sig att Blade Runner är ett rätt styrt spel med en tydligt struktur, på gott och ont. Det är väldigt tydligt för alla var spelet är på väg men det gör också att det finns lite mindre svängrum för SL (och spelare). I en mer "normal" öppen kampanj kan det nog uppstå andra samordningssvårigheter (samtidigt som det nog ger mer frihet i stunden). Man behöver nog ha en mer finkalibrerad samsyn om var spelet är på väg i breda drag, särskilt om man jobbar med lite samberättande element.

Last edited:
Jättespännande! Hur mycket tillit krävs mellan dig och din kompanjon, händer det att improviserade detaljer krockar med varandra eller kör ni liksom jazz? Så är det ju överlag när man spelar, att man bygger på varandras grejor, men tänker att det kan vara extra värt att tänka på när man har delat ansvar (och när det är ett mysteriespel!).

Last edited:
Den bästa (och senaste) trad-omgången jag spelat var Null State på DanCon med @krank och @Sodivra som SL. Många spelare, grupp som delade på sig, alltihop på tid. Spelledarna skickade folk mellan sig, och man kunde fokusera på sin SL och så plötsligt ropar den andra: ”Hörni, ni är på scenen, va? Golvet exploderar!”

Hur mycket tillit krävs mellan dig och din kompanjon
Ganska mycket så klart, vi är vana att spela ihop. Men inte nödvändigtvis så väldigt mycket mer än inom en spelgrupp generellt. Det sagt skulle jag inte SLat ihop med samtliga mina medspelare i alla mina grupper, men helt klart hade jag kunnat tänka mig att testa det med flera av dem.

händer det att improviserade detaljer krockar med varandra eller kör ni liksom jazz?
Jo, så klart. Men det var småsaker, i alla fall detta första pass. Se nedan.

Så är det ju överlag när man spelar, att man bygger på varandras grejor, men tänker att det kan vara extra värt att tänka på när man har delat ansvar (och när det är ett mysteriespel!).
Jag tror - med väldigt lite praktik - att det nog är lättare, för mig, att SLa ett scenario med tydliga ramar ihop med någon annan. Som ett mysterium, säg ditt typiska till CoC. Det går att läsa in, det finns rätt och fel, SLP har tydliga syften etc. Är det öppnare känns det lättare att krocka, där den enas tolkning går på tvärs med den andras men att det inser man först två spelpass senare. (Sen kan man som ensam SL göra samma fel, men det är lättare att kompensera.) Men ta exempelvis Twilight 2000 som jag spelar i en annan grupp. Det hade jag varit mycket mer tveksam till att dela SL-skapet i. För även om det är rätt mycket blorb kräver det också betydligt mer fingertoppskänsla i att låta världen reagera på RP. Själva processen att samordna det med någon annan känns krångligare och tråkigare. Dels kanske det rentav skulle kunna kräva pauser i spelet för SL-konferens*, dels större risk för olika synsätt.

* Medan en ensam SL kan ta ett induktivt korrekt beslut utifrån settingen och preppen. Vore jag en del i en duo skulle jag känna ett behov av att stämma av sådant med den andra, om det blir A eller B, bara för att, även om båda valen kan vara funktionella.

(Sorry om jag bara matar på med frågor, tycker detta känns så spännande).

Kände du/ni er avlastade av varandra? Blev det lättare att hålla fokus under sessionen, när ni hade uppdelade "ansvarsområden"?

Kände du/ni er avlastade av varandra? Blev det lättare att hålla fokus under sessionen, när ni hade uppdelade "ansvarsområden"?
Kort svar, ja. Men jag tror det kommer märkas än mer när vi kliver in i fallet på allvar, när "miljöansvarig" kan lägga fullt fokus på att förmedla stämning och info samtidigt som den andra inte behöver tänka på det (utan kan fokusera på SLP, alternativt har utrymme att tänka på kommande platser/scener.

Sen ska jag säga att det var också mer engagerande [än vanligt]. Det kan vara nyhetens behag, men i och med att jag inte vet exakt vad SL 2 kommer att säga när hen är miljön eller en annan SLP blir man ju lite mer som en spelare i den situationen.

Kort svar, ja. Men jag tror det kommer märkas än mer när vi kliver in i fallet på allvar, när "miljöansvarig" kan lägga fullt fokus på att förmedla stämning och info samtidigt som den andra inte behöver tänka på det (utan kan fokusera på SLP, alternativt har utrymme att tänka på kommande platser/scener.

Sen ska jag säga att det var också mer engagerande [än vanligt]. Det kan vara nyhetens behag, men i och med att jag inte vet exakt vad SL 2 kommer att säga när hen är miljön eller en annan SLP blir man ju lite mer som en spelare i den situationen.
Ohh..den sista tänkte jag inte ens på. Skoj :)

Att jag inte ens tänkt på möjligheten... Tankarna rusar...
Tänk att kombinera sina svagheter och styrkor med en annan SL som är tvärtom, fast med samma mindset i spelstil...wow...
Samt dynamiken med flera slper simultant som blir mer "levande" och inte enmans teater... Och sååå mycket annat

Blir jättesugen på att testa, tack för svar!

edit: kom på att jag nyligen lyssnade på podd om detta ämne, ska lyssna igen under dagens matllagning:

Märklighetstroget - Avsnitt 19: Dual wielding spelledare (GothCon 2026) | mglabs.se

Last edited:
Samt dynamiken med flera slper simultant som blir mer "levande" och inte enmans teater... Och sååå mycket annat
Såg något klipp där Brennan Lee Mulligan (proffsspelledare på youtube, reds anmärkning) höll en dialog med sig själv i form av olika spelledarpersoner i runt åtta minuter. Spelarna fick bara sitta och lyssna medan han (för all del väldigt duktigt) skiftade mellan roller och röster - och allt jag kunde tänka på var hur icke-organiskt det kändes.

Ett dubbelt spelledarskap hade ju gjort att såna scener känns mer rimliga.

edit: kom på att jag nyligen lyssnade på podd om detta ämne, ska lyssna igen under dagens matllagning:

Märklighetstroget - Avsnitt 19: Dual wielding spelledare (GothCon 2026) | mglabs.se
Kul. Faktiskt aldrig stött på någon alls som prövat det förr (och jag har nog själv funderat på det i säkert 10 år utan att göra slag i saken). Ska lyssna.

Kul. Faktiskt aldrig stött på någon alls som prövat det förr (och jag har nog själv funderat på det i säkert 10 år utan att göra slag i saken). Ska lyssna.
Lyssat. Jo, Rasmus i klippet verkade ju tänka ganska mycket på samma sätt som jag gjort.

Man behöver nog ha en mer finkalibrerad samsyn om var spelet är på väg i breda drag, särskilt om man jobbar med lite samberättande element.
Det kan också funka att ge olika spelledare fasta ansvar, och sen sammanföra dessa när så krävs. Exempelvis att en SL spelleder terroristerna som planerar ett attentat och den andra poliserna som undersöker spåren de lämnar efter sig.

Det kan också funka att ge olika spelledare fasta ansvar, och sen sammanföra dessa när så krävs. Exempelvis att en SL spelleder terroristerna som planerar ett attentat och den andra poliserna som undersöker spåren de lämnar efter sig.
Ja, om man tänker att man delar upp sig på det viset. Men det är i mitt huvud något aningen annorlunda där man som enskild spelare i normalfallet fortfarande främst har en SL "åt gången".

Ett kul sätt att göra det på kan också vara om man spelar i samma settingen men mer parallellt. Som två olika gangs i Blades in the Dark?

Insåg nu vem som, ska vara gäst.
Rasmus är en jättebra spelledare. Jag har haft honom 2 år i rad på spelkongressen. Ena året i väsen och andra året i alien.
Mycket bra som sagt.
EDIT: Nu ska jag lyssna också ;)
EDIT 2: Rasmus Rasmussen that is här

Back