Nekromanti Trött på män i fantasy

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Arfert said:
Läste den första.. var väl på samma nivå som någon av de sämre "Grottbjörnens folk"-böckerna. Gick att läsa med en viss behållning, men inte så mycket mer. Sen är det ju fantasy, inte historiska böcker. Bör man veta. Vet inte om J.H. hävdat att de är historiska eller inte.
Aha. Jag har läst första och andra. Första tyckte jag var bra. Andra var inte så bra men jag minns inte riktigt varför.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Recca said:
Jag gör en sökning på Covenant, jag vet inte vad jag letar efter, kan du specificera?
Stephen Donaldson.

Recca said:
Gor: What should I search for??
John Norman.

Recca said:
Storm Constantine: Det lät spännande men kanske mer åt sci-fi?
Nej, jag tror inte hon har gjort någon SciFi alls, förutom någon novell. Hon har gjort en eller två som har SciFi-element, men de är ändå fantasy.

Förresten, fler förslag:

Coraline och Neverwhere av Niel Gaiman.

Abarat av Clive Barker.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Lupus Maximus said:
Jag skulle knappast kalla Gor-serien för "rådande könsmatkordning".
Jag tror inte din åsikt om "rådande könsmaktsordning" riktigt är representativ för rollspel.nu :gremwink:

Jag är rätt säker på att rådande könsmaktsordning inte anser att det är OK att kidnappa, förslava, slå och våldta kvinnor bara för att man kan.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
弾幕 said:
Trigger/Spoilervarning för början på covenant-böckerna:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Covenant-böckerna öppnar med att "hjälten"/huvudpersonen våldtar en ung kvinna.
</div>

Kanske inte vad du är ute efter. </div></div>

Fast det framställs inte som något positivt, tvärtom så är det en konstant källa till elände och även personliga kval för huvudpersonen genom hela bokserien. På många sätt kan man säga att det är ett av de grundläggande problemen som drive handlingen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
God45 said:
Storm Constantine?
Vill du läsa en bok där män blir infekterade av ett virus som gör dem till hermafroditer med syra skjutande blomster penisar och alla kvinnor dör ut go right ahead...
Eller så kan du läsa någon av hennes andra böcker...

Dessutom, det är inte en riktigt rättvisande beskriving av Wraethu-serien...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Troberg said:
Lupus Maximus said:
Jag skulle knappast kalla Gor-serien för "rådande könsmatkordning".
Jag tror inte din åsikt om "rådande könsmaktsordning" riktigt är representativ för rollspel.nu :gremwink:

Jag är rätt säker på att rådande könsmaktsordning inte anser att det är OK att kidnappa, förslava, slå och våldta kvinnor bara för att man kan.
Jag förstår inte riktigt det här, men det är väl kanske tur det...
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Recca said:
Troberg said:
Lupus Maximus said:
Jag skulle knappast kalla Gor-serien för "rådande könsmatkordning".
Jag tror inte din åsikt om "rådande könsmaktsordning" riktigt är representativ för rollspel.nu :gremwink:
Jag är rätt säker på att rådande könsmaktsordning inte anser att det är OK att kidnappa, förslava, slå och våldta kvinnor bara för att man kan.
Jag förstår inte riktigt det här, men det är väl kanske tur det...
Kanske blir lite tydligare när quote-taggarna hamnar rätt... Nåja...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det finns mycket fantasy som tar avstamp i Gimbutas-spåret, dvs idén att ett för-indoeuropeiskt matriarkalt/egalitärt samhälle i Europa vid någon punkt ersattes av ett patriarkalt och krigiskt. Kardinalverket i genren är antagligen 'Avalons dimmor'.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
För min del är jag inte så trött på historiska könsnormer/könsmaktordningar, så mycket som att jag skulle vilja se dem utforskas på bättre och mer innovativa sätt. I synnerhet skulle jag gärna helt enkelt läsa/se mer fantasy med kvinnliga huvudpersoner, och tar gärna emot tips på det.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Ymir said:
För min del är jag inte så trött på historiska könsnormer/könsmaktordningar, så mycket som att jag skulle vilja se dem utforskas på bättre och mer innovativa sätt. I synnerhet skulle jag gärna helt enkelt läsa/se mer fantasy med kvinnliga huvudpersoner, och tar gärna emot tips på det.
Några förslag:

Indigo-serien av Louise Cooper
Spegelporten av Stephen Donaldsson

För urban fantasy/steampunk (sorterat i stigande ordning hur mycket steampunk)
Parasol protectorate-serien av Gail Carriger
Bannon & Clare-serien av Lilith Saintcrow
Ministry of Peculiar Occurences-serien av Pip Ballantine & Tee Morris
 
Top