Nekromanti Trög bakgrundshistoria

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
En del av mina spelare är ganska tröga med att skriva ihop bakgrundshistorier. Jag tror att dom tycker det är svårt, och jag har på sistone "pressat" lite på den punkten, men varierat resultat.

Tänkte sätta ihop ett frågeformulär med ganska öppna frågor, där jag kan kommentera deras svar och kanske få ur dem mer om det finns för mycket luckor. Formuläret täcker även deras personlighet, mål med livet och sånt. Har testat lite, men vill egentligen bara ha tips/hjälp med vilka frågor som ska ställas. Och gärna om någon annan har erfarenheter om liknande.
 

Thomas Thider

Veteran
Joined
10 Sep 2004
Messages
12
Location
Värnamo/Jönköpings Län/Småland
Bra frågor kan du hitta i den tredje utgåvan av regelboken till Västmark. Där finns mångha frågor som kan verka helt onödiga men som ändå när vi skrev ihop våra karaktärer bjöd på många skratt. (Men sen är vi lite sjuka också)

Lev väl
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Har du provat morot?

Har du provat att locka med alla spelares favoritmorot?

"Skriv en bakgrundshistoria eller fråga hyffsat uttömmande på dom här frågorna så får du x antal extra xpn när äventyret börjar".

Se till att det är en lockande men se även till att om någon inte skriver sin bakgrund det så ska han inte känna sig grymt efter på grund av uteblivna xpn. Lite efter får han känna sig, men inte grymt.


/Naug, vet om att somliga spelare helt enkelt inte gillar att skriva
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
  • varifrån kommer du? Under vilka omständigheter växte du upp? Hur är din familj?
  • hur kom det sig att du började engagera dig i <vad det nu är rollpersonerna ägnar sig åt>
  • Vad har du för relation till de andra rollpersonerna?
  • Har du haft något jobb tidigare
  • Finns det några personer från ditt förflutna som haft betydelse för dig?
  • Har du i nuläget någon tillvaro utanför äventyrandet? Vänner? Jobb? Hobbies?
  • Personlighet och särdrag
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Om vi ändå ska tipsa om Rävsvansprodukter kan jag tala om att frågorna och rollpersonsgeneringen i allmänhet har utvecklats en hel del i och med andra imperiet. Bakgrunden får en tydligare koppling till karaktären i nuläget och den byggs upp genom olika faser. Har du tillgånå till det tror jag att det innehåller det mesta du behöver. Det är också förhållandevis spelvärldsoberoende. Lycka till!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Nu har jag inte imperiet men jag kollade upp 3ed västmark och jag undrar om ni inte är inne på helt fel spår. Här listas nämligen över 60st frågor som handlar om rollpersonen, tror ni verkligen att personer som inte orkar skriva en bakgrund skulle bli inspirerade av att få en fullskriven dataa4 med frågor framför sig? Jag tror risken snarare är stor att det avskräcker från att skriva bakgrund än inbjuder till det. Visst, för oss som gillar att skriva mycket och tycker det är jättekul att fundera ut bakgrunder så funkar det jättebra och jag har själv blivit inspirerad (även om jag aldrig använt mig av alla frågor) men här skulle jag nog föreslå något annat.

Fokusera istället på ett fåtal (~tre) händelser som har format karaktären och hur den reagerat på dessa. Det kanske inte ger något heltäckande men det ger något, och antagligen något användbart dessutom.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Själv så hatar jag att skriva bakgrundshistorier och jag ogillar att få frågor slängda i mitt knä för att "motivera" mig till att skriva.. Anledningen till varför jag ogillar det är för att jag först av allt inte blir inspirerad av frågorna.. De snarare blockerar mig för att de tvingar in mig i andra tankebanor som för mig oftast är helt oväsentliga för min egen rollperson, vare sig de är generella (för då får jag skriva apmycket för att täcka hela frågan) eller om de är specifika (vilket ökar chansen till att frågan missar min karaktärs mål)..

Vill du ha lite frågor så kolla in följande tråd där både Glimfrost och jag har med en lista.. Min lista är däremot en sådan som spelledaren kan be spelaren att tänka över medan denne skapar sin karaktär.. Varför köper denne färdigheterna på det sättet? Varför har rollpersonen just den där utrustningen? Och så vidare.. Det är 20 frågor som finns listade och frågorna är mer sunt förnuft (logik) vid karaktärskapandet än själva frågor och när jag använt mig utav den så har jag alltid poängterat att spelaren inte behöver svara på frågan om denne inte orkar.. Jag har mest använt mallen för att se om spelaren har ett mål med sin karaktär.. Om denne utgår från en idé eller måste forma den efter rollpersonen är klar..

Själv tycker jag det är skittråkigt att skapa bakgrundshistorier.. Anledningen är för att det egentligen inte ger mig något som rollutövare.. Folk kanske vill säga emot mig på den här punkten, men de kan ju ändå bara tala om vad som funkar bäst för dem och de har ingen aning om hur mitt tankesätt går.. Jag kan tänka mig att skriva ihop en synopsis för att binda ihop egenskaper, förmågor och dylikt men att börja spåna fritt hur personens uppväxt är....? Det är bara väsentligt om jag har köpt någon för- eller nackdel som kommer från rollpersonens barndom..

/Han som bara hade tänkt att skriva länken när han påbörjade inlägget men som utvecklade sig lite
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Anledningen är för att det egentligen inte ger mig något som rollutövare.. Folk kanske vill säga emot mig på den här punkten, men de kan ju ändå bara tala om vad som funkar bäst för dem och de har ingen aning om hur mitt tankesätt går.. Jag kan tänka mig att skriva ihop en synopsis för att binda ihop egenskaper, förmågor och dylikt men att börja spåna fritt hur personens uppväxt är....? Det är bara väsentligt om jag har köpt någon för- eller nackdel som kommer från rollpersonens barndom.."

Det finns direkt fördel och indirekt fördel av att ha en bakgrund. Du talar om den direkta fördelen, och där kan jag knappast säga emot dig. Det är trots allt helt individuellt vad som får en spelare att tända på sin rollperson.

Den indirekta fördelen är när spelledaren tittar på din rollpersons bakgrund och bygger äventyr kring den. Det kanske inte hjälper dig direkt, men det kan mycket väl hjälpa spelledaren att skapa äventyr. I så fall är nyttan för dig indirekt: du kanske inte rollspelar bättre, men du får ett äventyr anpassat för din rollperson som leder till bättre rollspelande, inte för att du identifierar dig bättre med din rollperson på grund av bakgrunden, utan på grund av att bakgrunden hjälpte spelledaren att skapa ett äventyr som engagerar dig mer.

Men det är teorin. I praktiken funkar det inte alltid - det finns alltid spelare som skiter i spelarnas bakgrunder, det finns spelare som tycker att bakgrundsbaserade äventyr är en billig genväg et cetera.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Nu är inte listan så lång och dessutom är den tämligen pedagogiskt upplagd. Jag har själv spelare som inte brukar skriva bakgrundshistorier, men med de där frågorna gick det lättare. Så det fungerar i alla fall ibland (alltid för mig då).

Jag tror att många tycker att det är jobbigt att skriva bakgrund för att det kan vara svårt att veta vad man ska skriva. I dessa fall är frågorna som gjutna.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Det här är inte riktigt det slags inlägg du efterfrågar, men jag vill precis som Han motivera varför jag inte efterfrågar bakgrundshistorier från mina spelare.

Det är först i det ögonblick man börjar spela med gubben som det blir verkligt liv och sammanhang i orden och siffrorna på papperslappen. Först då märker man vilka aspekter som underlättar rollgestaltningen och vilka som bara är ivägen. Det finns förstås en del mellanled: saker som först känns onödiga men som efter lite klurande och en del sessioner blir en intressant knorr i personligheten.

Detta gäller tycker jag även om man begränsat sig till ett par tre saker. Jag tycker för all del (precis som den gode Björn) att man skall ha just ett par tre saker som beskriver vad spelevinken varit med om, men en mer detaljerad berättelse kan bli en obekväm tvångströja.

För säkerhets skull: jag menar visst att man skall ha karaktär nog att vara trogen sin karaktärs karaktär ( :gremsmirk: ), men man skall inte känna sig bunden av att det som verkade så trevligt i teorin visar sig bli klumpigt och platt i verkligt spel. Det är ändå så att upplevelserna under spelsessionerna snabbt kommer att överskugga det man konstruerade innan allt började.

Kanske är det så här dina spelare känner.

En fördel med noga definierade bakgrundshistorier är, som nämnts, att SL får hjälp att knyta rollfiguren till äventyrsuppslag och större sammanhang. Detta är i sig positivt. Men just i starten av en kampanj tror jag att kampanjen tjänar på lite diktatur. Att SL slår an tonen genom att helt frankt säga att alla kommer från samma by, att ni två flydde från slavgruvorna och att du hjälpte dem, eller vad som nu behövs. Då kan du ju som SL planera saker och ting t o m innan bakgrundshistorier skrivits färdigt.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Om man måste välja...

Om spelarna inte orkar skriva så mycket tycker jag att det är viktigare att lägga det lilla krut man har på personlighetsbeskrivning och värderingar istället för bakgrundshistorien. Visst borde det finnas ett samband mellan tidigare händelser i livet och rollpersonens nuvarande värderingar, men om man inte känner sig inspirerad blir det tendens till dussinbakgrunder som kanske inte är så mycket att bygga på.

Och om spelare upptäcker att personlighetsbeskrivningen inte känns rätt, låt dem ändra! Åtminstone i början av kampanjen.

Gordeg
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
"Jag tycker för all del /.../ att man skall ha just ett par tre saker som beskriver vad spelevinken varit med om, men en mer detaljerad berättelse kan bli en obekväm tvångströja."
Precis.. Jag brukar vilja hitta på saker från min egen bakgrund under själva spelmötet som när jag berättar om mig själv (läs: rollpersonen) för andra personer.. Jag vill slänga in nya personer i berättelsen (spelledarens scenario) och berätta om egenpåhittade platser eller händelser som min rollperson upplevt.. Jag begränsar mig dock alltid, så att spelledaren har en chans att ändra på det jag presenterar.. Men för att göra detta vill jag inte ha någon "tvångströja" att som tvingar mig i olika direktiv..

Likaså anser jag att spelledaren kan göra likadant med min rollperson, så länge hon frågar mig om det först och rådgör.. Jag ser gärna att min rollperson blir inflätad i historien via sin bakgrund, så länge jag kan knyta an det till mina egna tankar om min egen rollperson.. Det är alltså en fråga om spelstil.. Jag vill skapa under spelets gång, medan andra - som förespråkar detaljerade bakgrundshistorier - kan tänka sig att skapa även utanför spelmötet.. Jag ville med detta svara lite på att Krille sade att spelledaren kan använda rollpersonernas bakgrundshistorien för att hitta på en historia..

/Han som kompletterade sin egen motivering med varför han inte gillar detaljerade bakgrundshistorier
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Provar!

Jag provar faktiskt med just den saken.

Och det hela sköts via ett forum som vi slängt upp där varje spelare har en egen del som bara dom har tillgång till. Där har dom fått några små frågor om namn, uppväxtmiljö, kontakter, utseende, beteende m.m. Inte jätte många. Och jag har berättat för dem att dom kommer att belönas med EP (spelar drakar och demoner) om dom gör bra ifrån sig. Och när dom har skrivit/svarat på en eller flera av frågorna så uppdaterar jag det hela och kommer med nya frågor eller ber dem att utvekla något som kanske är lite för "lamt" (exempelvis en utseende beskrivning där det står följande: 1.79 lång, 70 kg, blond. Vilket inte säger speciellt mycket.) samtidigt som jag skriver hur många bonus EP dom får. Hittils har en spelare "tjänat ihop" 6 EP, och de andra inga. Men det har nte varit uppe så länge.

Och för den delen så går kampanjen nu mot sitt fjärde möte, och jag har ingen deadline på det hela. Dom skriver när dom har lust!

Varför vi valt att testa det här med forum för spelplanering och liknande är en lång historia, men det ger en del möjligheter, även om man naturligtvis inte ska driva det för långt och bli för ambitiös!
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Vet inte om jag specificera det så bra innan, men egentigen är det inte bara bakgrundshistorierna, utan även utseendes beskrivningar, beteenden och allt sånt, och jag begär inte heller att dom ska skriva feta noveller, eller ens att det ska vara klart innan vi spelar, vi ska snart ha vårt 4:e spelmöte i den aktuella kampanjen!
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Vet inte om jag specificera det så bra innan, men egentigen är det inte bara bakgrundshistorierna, utan även utseendes beskrivningar, beteenden och allt sånt, och jag begär inte heller att dom ska skriva feta noveller, eller ens att det ska vara klart innan vi spelar, vi ska snart ha vårt 4:e spelmöte i den aktuella kampanjen!
Aha, då övertolkade jag dig lite först. Utseende, beteende och något slags bakgrund är relevanta byggstenar i en rollperson, absolut.

Jag brukar inte begära en skriftlig sammanställning av sådant, men nu är det en ren smaksak utan principiella invändningar från min sida.
 
Top