Nekromanti Tråkigt lätta slag

pejon_88

Veteran
Joined
9 Feb 2007
Messages
14
Location
Sollentuna
Det är så att jag skulle behöva hjälp med en sak. Det är nämligen så att en RP i min grupp är magiker och kan fövandla varelser till andra varelser. T.ex. körde vi nyss ett äventyr med varulvar och han gjorde bara mina varulvar till laxar :/
Nämligen är det så att han behöver slå ett slag på ob1t6 om han vill förvandla varelsen i fråga till en varelse i samma storlek, ytterliggare ett filament om han vill halvera storleken och ytterliggare ett för halvering igen osv.
Är det någon som kan hjälpa mig hur jag ska göra det svårare för honom att göra så hela tiden, det blir så tråkigt i längden om han ska lägga in nådastötar på laxar hela tiden.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
En sak jag ALDRIG läst om i reglerna men som jag anser vara så FUNDAMENTAL att jag tror de helt enkelt översåg den.

Motstånds slag.
All magi som påverkar en medveten varelse får man slå ett motståndsslag mot.
Så vida inte det är ett direkt anfall. Tex: Blixt / Trauma.

Svårighetsgraden?
Magnituden på den FÖRÄNDRANDE/MODIFIERANDE effekten, slaget går mot PSY/VIL/TÅL Vilket som är vettigast i situationen och beroende på hur djävlig man vill vara.
Vidare skulle jag kunna resonera att man får en bonus per Qadosh poäng man har positivt.
Det ska inte vara lätt att djäklas med en kyrkans man. Vilket det igentligen är, regeltekniskt i Eon.

Vidare så är effekten FÖRVANDLING personlig. Så den måste ökas med 2steg innan den blir på avstånd.

Är problemet löst eller känns det som jag missade något.
 

pejon_88

Veteran
Joined
9 Feb 2007
Messages
14
Location
Sollentuna
Jo, tack det låter rimligt med motståndsslag och det där med att den ökar med två nivåer automatiskt visst ejag inte men det ska jag komma ihåg.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Pejons långsiktiga förvandling [3]
Alstra: Ataxatropi Ob3t6
Besvärjelse Förvandling M1 Ob1t6
Besvärjelse Beröring M1 Ob1t6
Besvärjelse Avstånd M1 Ob1t6

Men för att få den nästan effektiv bör den vara på Ob3t6, vilket börjar bli löjligt svårt då den hamnar på M9.

Kom också ihåg att ev transformeringen ofta drar bort 1filament.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Motståndsslag (OT)

En sak jag ALDRIG läst om i reglerna men som jag anser vara så FUNDAMENTAL att jag tror de helt enkelt översåg den.
Något som talar för det här är ju den övernaturliga förmågan Mental motståndskraft, som gör alla slag för att motstå magiska effekter en nivå lättare och sedan hänvisar till magireglerna, där det inte nämns ett ord om saken...

Tror att jag ska fundera på att införa den. Om inte annat kan den ju alltid hindra mentalt påverkande effekter från att störa spelet fullständigt (någon som minns killen vars spelare övertalade "the bad guy" att bli snäll istället?), även om jag nog skulle sätta grunden på slaget till Ob2T6 + magnituden eller så, för att det ska bli möjligt att använda även de lägre magnituderna i praktiken.

Tack för ett bra regelförslag :gremsmile:
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Kan man inte begränsa förvandling så att det är upp till 50kg/filament. Det skulle fortfarande vara enkelt att göra på t.ex. vakthundar eller på sig själv men för att påverka stora varulvar skulle det krävas mer.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vad spelar förvandla roll för?

Liksom enligt reglerna så förblir ALLA
-Atribut
-egenskaper
-FÖR
-Skador
-Skadetålighet
-ALLT förutom utseende och vikt förblir den samme.

Så nu snarare är den pinsamma delen i det hela.

"Hjälp laxen med 26 i styrka håller på att tugga sönder hela mig! "

effekten förvandla är helt överfjollig och skitkass egentligen.


//Elvis anser ditt problem är löst
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Sulle nog hellre säga att man måste kasta nog kraftig Magnitud för att mål djurets vikt ska nås.

Hund: 30kg
Människan: 90kg.
M1 : 90kg
M2 : 45kg
M3 : 22,5kg.
Mini krav: M3 för att få förvandla sig till en normal Labrador.
Läg där till att man kanske vill ha en räckvid så rusar magnitiderna iväg.

Hur ofarlig är en 250kg gris mot en 250kg björn?
Bara lite mindre. Då grisen inte har klor men betar som saxar sig genom kött.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Visst. Jag antog bara att det var formen och inte massan som ändrades.
En 80kg lax (tidigare varulv) kan ju inte göra så mycket på torra land.

A.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
En 80kg lax (tidigare varulv) kan ju inte göra så mycket på torra land.

Njae, den behåller samma FÖR som tidigare så den rör sig lika bra på land som förut. Magi är skumma saker det.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
effekten förvandla är helt överfjollig och skitkass egentligen.
Snarare extremt oigenomtänkt och inte alls speltestad, skulle jag tro... mina spelare tycks ha klassat den som befängd till att börja med och skulle knappast fundera på att använda den seriöst utan en mycket rejäl revidering (vilket är precis min inställning).
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Säg som det är, den effekten/besvärjelsen är helt uppåt väggarna och borde aldrig ha passerat ett speltest :gremwink:
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Ungefär vad ett GÄNG tidigare trådar har instämt i.

Skulle dock vara roande att för en gång skull få höra någon av Eon´s utvecklare förklara denna kraftiga bugg.

Har frågat på deras hemsida men inte fått något svar alls.

Tips #X+Y:
Ta bort effekten FÖRVANDLING tills någon gång senare, när gruppen är ense om hur den Balanserat ska användas.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Jag personligen tycker att den är helskum, samtidigt så är magi magi. Mannen bakom effekten är CJ Ström och jag minns att vi diskuterade effekten men minns tyvärr inte varför han ville att den skulle vara så som den är - det är väl ca 12 år sedan eller så diskussionen infann sig.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hmm då kanske det är i dager att ändra lite på den effekten.

Men jag tycker den är bra som den är.
Det blir inge mäktighet då.
Eller barra lagomt.

"Men Herr riddare? Vad har tagit er till att bli en padda pötsligt?
Ja herr riddare fick passa sig och är nog påmind att inte bråka med mig i framtiden."
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Men jag tycker den är bra som den är.
Det blir inge mäktighet då.
Eller barra lagomt.
Och sen kan man säga vad man vill om vad den lär göra med seriositeten vid spelbordet? ("Ahhh! 150 kilo lax anfaller mig med klor den inte har och dödar mig! På allvar...")

"Men Herr riddare? Vad har tagit er till att bli en padda pötsligt?
Ja herr riddare fick passa sig och är nog påmind att inte bråka med mig i framtiden."
- Okänd magiker, som därpå mosades av en 80-kilos padda :gremwink:
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Effekten fungerar nog lite bättre utanför många strider, men är kanske huvudsakligen ämnad för humanoider, då den förhindrar användandet av verktyg (som svärd). Då får man bara hoppas att motståndaren inte bestämmer sig för att klappa till dig. (vilket denne kanske inte gör då allmänhetens insikter i occultism är smått begränsade)
 
Top