Nekromanti tråkigt forum --- starta diskussion

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Hej!

Jag tänkte bara säga att det här forumet är väldigt dött, vilket är väldigt synd eftersom gemini enligt mig är ett bra spel förutom några regelbuggar. Det vore väldigt kul om någon satte igång en vettig diskussion innan administratorn lägger ned det här forumet.

Här är ett förslag:

Vem är enligt er hjärnan bakom de "onda" i Gemini, förutom Mörkrets själ eller Cyrus? Tycker ni att Malachdrim eller Lazarus verkar vara den som styr? Hur lojala tror ni att Lazarus och Malachdrim är mot mörkret egentligen? Har de egna planer som ingen annan än de själva vet om? Konkurrerar de tre eller fyra med varandra? Vad är det egentligen för fel på Merodak? Varför blir alla så besudlade av mörkret där?

Jag har mina egna ideér, men jag vill gärna höra andras också.

Tack för mig
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Hmm... jag tror nog att deras allians bara är till för att stärka makten enskilt hos dem. Jag tror att Lazarus är den som tvingar fram besluten. Han använder sin retorik för att få Malachdrim att gå med på det han vill. Malachdrim gör nog, å andra sidan lite grann som han vill. Han sätter inte så högt värde på överenskommelser, och tolkar dem lite hur som helst.
Naturligtvis har de egna planer. De ska bli mäktigare och dessutom bli av med sin allierade - så fort deras egna sida är mäktig nog.
Lazarus vill antagen förslava folket under mörkret, så som det gjorts i Merodak, och sedan sitta som härskare över världen.
Malachdrim vill, tror jag, förslava människorna och dvärgarna, och sitta som härskare över alverna, med Ketaura i sitt våld, och styra en värld där alverna står högst, och Malachdrim ännu högre.

De fyra antar jag är Mörkret, Cyrus, Lazarus och Malachdrim. Och nog konkurrerar de. Mörkret konkurrerar iofs inte, de andra använder mörkret, och när de utökar sin makt så vinner också (och framför allt) mörkret mark.
Cyrus ser jag som lite annorlunda mot Lazarus och Malachdrim. Då de senare två vill öka sin egen världsliga makt, så ser Cyrus inte det målet. Cyrus vill sänka världen i mörker helt enkelt. Alla fiender till mörkret är en fiende till honom.
Ett möte dem tre i mellan skulle vara ganska intressant. För jag tror att både Lazarus och Malachdrim skulle frukta Cyrus, då Cyrus är den av dem tre som genuint sätter mörkret före allt annat. För de andra två är mörkret bara ett medel.

Anledningen till att Merodak är så påverkat är för att folkets herrar tillhör mörkret. Om man uttrycker negativa åsikter om mörkret kommer man obönhörligen att plockas ut och dödas. Därför blir det som i tyskland under andra världkriget (fast mycket värre naturligtvis). Alla håller god min samtidigt som propagandan basuneras ut. De som håller sig till Mörkret överlever. Iom det börjar folket tro på vad som sägs. Alla säger det ju - då måste det vara sant.

Det är min tolkning.

- Zire, som fundera på om det är dags att upprätta Gemini spelande igen
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Jag har också fått för mig att Lazarus uttnyttjar Malachdrim för sina syften men att Malachdrim egentligen har andra mål än världsherravälde. Jag tror att han egentligen skulle vilja bli Keturas älskare igen och låta allt vara ogjort. Men nu har han gått så långt att han inte kan vända tillbaka. Jag ser honom som en ganska desperat och förtvivlad figur, i vars inre det fortfarande kan finnas en glimt av ånger. Lazarus däremot skulle sälja allt och alla mot makt. Han är totalt korrumperad och tror på den starkes rätt. Lazarus hoppas väl också på att bli odödlig genom mörk magi, något Malachdrim inte behöver bry sig om.

Cyrus och Mörkret är i det närmaste ett. Cyrus vill sprida Mörkret eftersom han verkligen tror att det är sanningen. Lazarus vill nog mer ha makt. Malachdrim vill också ha makt, men inte till att härska över världen.

Med min fråga om mörkret i Merodak menade jag inte bara dess inverkan i nuet utan varför mörkret alltid har varit starkt där. Det nämns i boken att markis Geniah också kom från Merodak och att det verkar finnas något ruttet i Merodak, eftersom två markiser därifrån blivit riktiga "ondingar".
 

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Re: tråkigt forum --- fortsättning av diskussion

Inte för att jag är särskillt insatt i Gemini, men det vore synd att lägga ner forumet!
 

Ingster

Veteran
Joined
11 Mar 2002
Messages
5
Lazarus hoppas väl också på att bli odödlig genom mörk magi, något Malachdrim inte behöver bry sig om.
Jag har för mig att malachdrim vände sig till mörket för att på något sätt säkra malachdrim-släktets fortlevnad. Han är ju inte längre drottningens älskare och därför föds det inte några malachdrimer längre, utan de dör bara.(alverna i gemini är ju inte odödliga som i så många andra fantasy spel)

Eller har jag fel?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Med min fråga om mörkret i Merodak menade jag inte bara dess inverkan i nuet utan varför mörkret alltid har varit starkt där. Det nämns i boken att markis Geniah också kom från Merodak och att det verkar finnas något ruttet i Merodak, eftersom två markiser därifrån blivit riktiga "ondingar".

Hmm... det var ganska länge sedan jag läste i boken så jag kan inte detaljerna, men jag är ganska säker på att det inte ges någon direkt förklaring i böckerna.
Vilket innebär att man får komma på själv.

När järnporten skapades, skapade man också fem nycklar vilka användes i ritualen för förseglingen av porten. Då porten förseglades försvann syftet med nycklarna. Och de mer eller mindre glömdes bort. De plockades med av en av markiserna. Denna markis lät sedan använda metallen från dessa nycklar då järnkläppen till klockan i Merodaks första kyrka byggdes.
Idag har naturligtvis allt detta glömts bort sedan länge. Allt man vet är att det finns kryptiska symboler på kläppen, och att den är mycket, mycket gammal.

Det finns de som påstår att klockan i katedralen i Nemereth har en underlig klang. Att den sprider ett ljud som skapar skälvningar i kroppen. Naturligtvis har de fel.
Men i allt för många skrifter runt om bland Merodaks kyrkor stod det skrivet att man hörde klockan från Nemereths katedral den olycksaliga dagen då porten öppnades och mörkret spreds ut i världen. Men det kan inte vara sant, hur skulle en klocka kunna höras över trehundra kilometer bort? Det var kanske tur att någon brände de där böckerna.

- Zire
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
hehe...

.....skönt svar.

Jag hade tänkt mig något liknande men mer att det på något sätt kanaliseras ond energi till Merodak genom någon jätteond demon eller någon portal eller öppning till "helvetet".
Eller att det finns någon bortglömd ond relik inbyggd i markisens tron.

Eller att det alltid har funnits en rådgivare till Merodaks markiser, konstigt nog har han alltid varit jättegammal men ingen kan komma ihåg när han tillträdde och ingen kan komma på vem som var rådgivare innan honom. =)

Denne person skulle ju kunna var en mäktig demon eller något annat kul. Äntligen lite intressanta diskussioner....=)
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Det stämmer att Malachdrim vill säkra sitt släkte med mörkrets hjälp. Men jag menar bara att han inte har samma strävan efter odödlighet som Lazarus antagligen har. Malachdrim själv är ju odödlig.
Men självklart är Malachdrim ivrig att återupprätta sitt släktes heder och storhet.
 
Top