Nekromanti Tråkiga föreläsningar?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vad gör ni för att överleva tråkiga föreläsningar/personalmöten/kundsamtal etc? Själv brukar jag rita figurer och emellanåt skriva små poetiska mästerverk. Senast idag (under en sociologiföreläsning) skrev jag följande:

"Tråkigt är att lektor X
med bristande pedagogik
får en timme att kännas som sex
och får honom själv att framstå som ett lik."
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag är tvungen att sitta med på diverse trista möten här på jobbet. Jag brukar sitta långt bak och göra kreativa anteckningar för privata skriverier.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Vad gör ni för att överleva tråkiga föreläsningar/personalmöten/kundsamtal etc?

Klottrar. I mina anteckningsblock brukar jag anteckna från toppen av arket, och klottra från botten. Efteråt är proportionen mellan mängderna anteckningar och klotter en rätt bra mätare på hur intressant eller tråkigt mötet var.

Själva klottret är ren brainstorm så det mesta blir bara junk, men rätt mycket av det har senare visat sig användbart som förlagor till serier.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Lär av de visa!

Jag har insett att en av mina kollegor, en pldrad biblioteksassistent, är ett med tao och en myckt vis kvinna, så jag gör som hon brukade göra.

Jag somnar. Om jag snarkar är det bara bra, då lär sig föreläsare, mötesledare eller dylika att de måste bättra sig.

Jag har också börjat förklara rent ut att jag aldrig antecknar på möten, för jag har simultankapacitet som ett snälltåg - jag är väldigt effektiv men kan bara göra en sak åt gången, så börjar jag anteckna slutar jag lyssna OCH tänka, vilket är katastrofalt.

Erik
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så brukar jag sitta & halvdega på våra stora personalmöten. Just för att de är så förbanant trista... Det siom roör en själv är inte så välldans mycket, då är det klart mer intressant att ha de mindre arbetsmötene med enns arbetslag, för då får man iaf nått gjort.

/ Johan K, som skall iväg till ett föräldramöte idag.. :gremfrown:
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Jag klottrar också, men är så rättrogen att jag försöker hålla gnistan tänd genom att åtminstone lyssna en del. Svårt ibland. Det blir alltid lättare om man ställer en fråga och interagerar med föreläsaren.

Eller gör som en kursare gjorde sista terminen jag läste - ställ dig upp och säg (lite för högt) Nähä, jag behöver bajsa!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Jag brukar rita av föreläsaren eller någon annan i lokalen..

/Han har blivit bättre på att rita nackar
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Let my mind wander

Jag är rätt bra på att vara okoncentrerad när jag placeras i närheten av trista pladdrare. Det dröjer inte länge förräns jag kommer på mig själv med att spåna d12-strip, tänka på nåt dataspel jag spelar för tillfället, förbanna mig själv för att jag inte tar tag i AGS-skapande eller vad som nu passar.

Sitter jag på en föreläsning (vilket inte hänt sedan typ maj nu) och därmed har block och penna framma kan det bli lite nonsenskludd också. Till skillnad från vissa tidigare skribenter i tråden så kan jag inte rita så det blir inga vettiga grejer... jag är bättre på att sitta och låta tankarna fara bort mot Underlandet.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
En föreläsning går till på följande sätt:
1: Handlar föreläsningen för tillfället om teori eller är föreläsaren dålig?
a) Ja, gå till 2.
b) Nej, gå till 3.
2: Jag sover en stund. Gå därefter till 3.
3: Jag surfar på laptopen en stund och lyssnar med ett öra. Gå därefter till 1.

/RipperDoc - som inte prövat ovanstående strategi på möten ännu
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Det finns två möjligheter. Om det finns någon chans att lyckas med det försöker jag mer eller mindre hårdhänt styra in diskussioner på ett sådant spår att de blir avklarade. Om detta misslyckas eller det är en situation då sådant beteende inte skulle passa sig sitter jag och klottrar. Huvudämnena för klottret är:
1) Zombies. Man kan lägga till en massa små detaljer i form av flagnande hud, sår och liknande, och när man är klar med en av dem kan man alltid lägga till flera ruttna ansikten i horden.
2) Små bilder av föremål, vilka jag efterhand raffinerar till pikto- och ideogram. En vacker dag ska jag göra en Tolkien och hitta på något språk till vilket jag kan använda dessa.
3) Olika mönster av ifyllda rutor i kollegieblock. När det har gått såhär långt sitter jag för det mesta bara och letar efter utlösaren till katapultstolen, så att jag kan fly.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
3) Olika mönster av ifyllda rutor i kollegieblock.

Ooo, den är min favorit. Men det finns en som är bättre - om man har ett linjerat kollegieblock så kan man rita en grym skyskrapestad. Man börjar med att rita ett litet hus - en stående rektangel, alltså. Sen ritar man ett till bredvid. Och sedan ett lite högre, lite bakom. Och sedan ett till...

Sen sitter man där med värsta sci-fi-skylinen, där det högsta huset förmodligen är ett par kilometer högt.

Kanske det enda vettiga man kan använda linjerade block till.

Dewil
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
när det blir allt för tråkigt så brukar jag somna...

nu senast så var det på en föreläsning om rekrusion i c... satt på första raden(det var lagom roligt), låg inte ens ner satt bara där med hakan mot bröstkorgen
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Jag har en tendens att faktiskt hamna på de där tråkiga föreläsningarna, speciellt nu när vi läser om forskning *ryyyys* inom läraryrket.

Jag har en tendens att sitta ett pass, få en uppfattning om vad de pratar om, sen smita i pausen. Mer klarar jag inte!
 
Top