Tråkig rollspelsmusik?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jag är en stor förspråkare av att använda b.la. musik när man spelar rollspel för att skapa rätt stämning i en scen. Vare sig om det gäller romantik, tradgedi, skräck, komedi eller action så har jag en uppsjö av uppslag av vilken musik jag ska använda.

Jag har dock upptäckt att jag har ett hål i min samling av rollspelsmusik. Jag ska nämligen spelleda en minikampanj till the Laundry som jag totat ihop och en del av den settingen är kafkansk byråkrati, absurda kontorsprocedurer och rent utav stunder av tristess. Eftersom man inte vill dra ut på dessa scener för länge och skapa (allt för) frusterade spelare så behöver den stämningen komma rätt snabbt och det tycker jag är klurigt att få till.

Vid vår första session testade jag både tragisk musik och lite autentiska kontorsljud, men detta funkade inte alls bra. Det blev antingen en sorglig stämningen av att vara på en begravning eller som att man satt vid fikabordet på jobbet och snackade strunt.

Så jag vänder mig till internet och frågar, hur skulle ni göra för att få till en atmosfär av kontorstristess och byråkrati?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Have you ever wished that your music could whisk you away to a fantasy world of corporate culture and values? If so, look no further than the dulcet MIDI-inspired tones of Muzakcore. A niche genre that embodies the musical spirit of being put on hold, sitting in waiting rooms, watching PowerPoint presentations, and of course, standing in elevators. This is the music of waiting. Of boredom.




An informal, yet integral subgenre of vaporwave. Whereas much of vaporwave has been characterized as hazy or even noisy, muzakcore admonishes this approach and achieves a clean sound. It is noted for sounding sterile, inoffensive, corporate, and even basic. The name comes from the vague grouping of music it draws inspiration from, muzak, which is commonly described as music for commercial settings. Whereas mallsoft is ethereal, post-internet becoming a technological psychedelia, muzakcore is the sounds we are accustomed to and experience all too often. Not surprisingly, this can be a little uncanny for listeners.

Despite being greatly linked in aesthetic to most vaporwave in some manner, muzakcore in the strictest sense is scarce. However, the few releases that constitute it have been some of vaporwave's most lauded albums.

EDIT: Och en podcast om fenomenet: https://www.nightclerkradio.com/episodes/what-is-muzakcore-corporate-mixtape-and-home
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Det finns en app och hemsida som heter myNoise där det går att blanda olika ljudlandskap, t ex tangentbordsklickande och vagt hotfulla ambienta toner och elektriskt buzzande.

Eller kör en sån här lysrörsvideo samtidigt som hissmusik spelas i Spotify eller liknande, kanske bara samma låt på repeat.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jättemånga bra förslag. Ska ta och urvärdera dem på måndag när jag jobbar med dokumentation och alla andra har fått semester. Se vilka som fångar stämningen bäst.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
När jag gick i gymnasiet hade jag ett hissmusikband - Electric Elevator. Tanken var att vi skulle ha maffiga scenshower med pyroteknik och hela baletten, men vi kom aldrig dit.
Fan vad coolt! FAN VAD COOLT!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Filmen Brazil handlar ju mycket om absurd och överdrivet omständig byråkrati. Kanske det soundtracket kan innehålla något som passar?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Mitt enda minne av musik från den filmen är titelspåret - och det svänger ju alldeles för mycket. ;)
Det ligger säkert något i det. Jag har inte sett filmen på väldigt länge så jag minns inte, tänkte mest att det kunde vara ett soundtrack att utforska.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag hade spelat Aphex Twin Select Ambient works Vol 2 och lagt lite kontorsljud i bakgrunden. Skivan på Spotify, kontorsljud från typ youtube
 
Last edited:

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Finns en del Pink Floyd om man vill ha nåt musikaliskt, från innan The Wall.
Äger både ummagumma och atomic heart mother på skiva och har inte lyssnat på dem på jättemånga år. Du har rätt det kanske finns något där.
 
Top