Nekromanti Trådlöst nätverk?

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Hej, jag behöver lite info kring trådlösa nätverk (jag är överlag ganska teknikointresserad).

Jag har en stationär dator uppkopplad med ett bredband via kabel.

Jag har en iPhone, en Xbox 360 samt ytterligare en stationär dator och ett Wii som jag vill koppla upp via trådlöst nätverk.

Räcker det med att gå in på Elgiganten/annan elektronikkedja och berätta ovanstående för att få adekvat hjälp eller behöver jag göra research. Jag har inga direkta problem med att göra research men undviker det helst då jag har väldigt ont om tid. Priset är heller inte jätteviktigt även om jag naturligtvis inte vill lägga mer än nödvändigt (max 1500 cirka).

Jag gissar att jag behöver köpa en trådlöst router (själva routern är väl inte trådlös men är en hub för ett trådlöst nätverk eller?).

Xboxen och min iPhone kör på WiFi så bör inte vara några problem.

Den andra stationära och Wii:et måste kopplas manuellt. Räcker det med en USB-uppkoppling som kopplar med det trådlösa nätverket?

Typ så här:

http://www.elgiganten.se/product/datorer...150-usb-adapter

Tacksam för svar och tips!
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Ett sådant USB-nätverkskort borde fungera alldeles utmärkt till din dator. Kan inte svara för modellen, så om just denna är bra, dålig eller alldeles tillräcklig för dina behov låter jag vara osagt; sannolikt duger den; annars är det knappast det största hålet i plånboken sedan Apollo-programmet.

Om det fungerar att koppla in ett sådant i ett Wii är jag dock mer osäker på. Stödet för extern hårdvara och plug-n-play i sådana enheter brukar vara ganska begränsat och det kan vara så att endast vissa USB-nätverkskort stöds av konsolen. Jag skulle åtminstone googla på det innan jag köpte - du lär inte vara den första som undrar hur ett Wii ska anslutas till det trådlösa LAN:et.

I övrigt, så ja, det är bara att skaffa en trådlös AP/gateway/router/switch för hemmabruk (en sådan som kallas "trådlös router" i folkmun). Det finns ett antal tillverkare som duger och du kan hitta dem i vilken hemelektronikbutik som helst. Som med det mesta får man vad man betalar för, men samtidigt kanske man inte behöver alla funktioner som följer med. Lägger du dig i prisklassen 500-1000 kr borde du hitta något som förhoppningsvis motsvarar dina behov.

Lycka till!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Hm. Jag är lite osäker på ur det fungerar med stadsnät; ethernet-kabel rätt ut ur väggen. Men det tar nog bara bort modemet, antar jag.

Men jag tror det smartaste är att skaffa en trådlös router. Typ en sådan (se alltså till att du kopplar en ethernet-kabel in till den, jag är osäker om den jag länkar till funkar så).

Från den drar du en fasta linor till saker i närheten om du vill, allt annat kör trådlöst. Stationära datorer kan kopplas upp med USB-grejer.

Wii:n har väl inbyggt WLAN? Åtminstone är min uppkopplad trådlöst utan några som helst extragrejer.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Möller said:
Hm. Jag är lite osäker på ur det fungerar med stadsnät; ethernet-kabel rätt ut ur väggen. Men det tar nog bara bort modemet, antar jag.

Men jag tror det smartaste är att skaffa en trådlös router. Typ en sådan (se alltså till att du kopplar en ethernet-kabel in till den, jag är osäker om den jag länkar till funkar så).
Om han har digital-tv genom sin operatör så är det bäst att vända sig till operatören för att få en lösning via dom. I annat fall, trådlös router är valet.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Tack allihop för er hjälp.

Jag var och köpte en Asus RT-N56U på NetOnNet för 1000 spänn idag och än så länge verkar allt funka felfritt. Det var riktigt skönt att bara koppla in grejerna och köra. Jag är uppvuxen med datorer på 90-talet och blir lika förvånad varje gång något bara funkar utan strul.

Särskilt tack till Möller för hans påpekande att Wii:et faktiskt också har inbyggd trådlöst nätverk. Det hade varit tråkigt att spendera några extra hundralappar på en sådan amatörmässig miss.

Vänligen
/bladerunner_35
 
Top