Nekromanti Trådlösa högtalare

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Jag har ingen wifi-anläggning hemma nu och bristen på detta blev uppenbar när vi för en gångs skull spelade hemma hos mig. Nu när det ändå är dags att köpa nytt tänkte jag skaffa något trådlöst system. Kreti och Pleti verkar använda Sonos men jag är skeptisk då jag fortfarande är lite för stofilig för att vara ok med deras utformning och gränssnitt. Det är ett tillräckligt stort steg att byta till trådlöst, att det dessutom ska se trådlöst och modernt ut är lite för mycket för mig. Dessutom vill jag gärna kunna helgardera vad gäller ingångar så det vore bra om man kan välja 3.5mm/rca eller bluetooth vid behov.

Är det någon på forumet som vill dela med sig av erfarenheter av system som inte är Sonos? Typ Marshall Multi-room, Chromecast+aktiva högtalare eller något helt annat som jag inte kommit att tänka på.

Prisklass? Det är så beroende av kvalité. Om man kan räkna med att det likt min mors gamla (sladdburna) förstärkare håller i 40 år är plånboken på vid gavel, och om det är mer likt min frus bluetoothhögtalare från Philips som hamnade i elektronikåtervinningen efter fem år så är det desto mer stramt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,118
Jag köpte Heos istället för Sonos när jag skulle köpa trådlösa högtalare. De är, såvitt jag kan bedöma, ungefär likvärdiga vad gäller pris och prestanda som Sonos.

Jag ångrar mig lite i efterhand, för det slog mig att mina stand-alone smarta, uppkopplade högtalare bara kommer att fungera så länge som Heos underhåller appen, och då kanske det hade varit smartare att satsa på det större företaget (som kanske underhåller sin app längre pg.a större användarbas). Jag ser inte fram emot dagen då jag måste ha en gammal, ouppdaterad telefon med en gammal android-version liggande bara för att styra högtalarna med den (inte längre underhållna) appen....

Förutom det är jag ....typ nöjd. Det fungerar klockrent att spela Spotify, och att länka ihop samma musik på mina (3) högtalare (en förstärkare med högtalare, och två stand-alone) för att lyssna på samma sak i hela huset. Ljudet från TV:n får en liten fördröjning om man länkar ihop fler högtalare än de som sitter vid TV:n, men det spelar ofta inte någon roll. Jag saknar stöd i appen för att lyssna på SR och för att lyssna på podcasts, vilket är en brist.

Vad gäller ingångar så har jag både 3.5 mm och RCA in. Jag tror inte att jag kan blåtanda till den, men jag har inte direkt försökt förstå hur/om jag kan göra det heller.

Om du redan har ett system som du är nöjd med (förstärkare och högtalare) så kanske det vettigaste du kan göra är att köpa en billig chromecast audio (men skynda dig, Google har slutat producera den så den försvinner snart från butikshyllor).

Edit, förtydligande. Jag har alltså en Heos Amp, som är en uppkopplad förstärkare med vanliga högtalare (av annat märke) inkopplade. Den enheten har RCA och 3.5 mm ingång. Mina två övriga högtalare är stand-alone, och har bara 3.5 mm ingång, men de har (om jag förstått manualen som jag precis googlade fram) möjligheten att sätta på en blåtandsadapter för att spela musik den vägen.

Jag tror inte att Amp enheten fixar att ta emot en blåtandssignal.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,118
En sak till. När jag installerade systemet hade vi wifi via routern som följde med vårt internetabonnemang från telia. Vi hade väldigt många problem då, typ, vi tappade uppkopplingen till systemet stup i kvarten. Sedan pungade jag ut med en google mesh wifi router, och det är verkligen superstor skillnad. Jag har sällan problem med prylarna som går på wifi hemma nu, och jag har bra täckning i hela huset. Om du skall köpa ett uppkopplat system, se till att du har tillräckligt bra wifi först.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,118
Sista inlägget innan jag blir rapporterad för spam men...
...jag brukar ofta titta på what siten what-hifi rekommenderar då jag köper ljud/bild prylar, och är väldigt nöjd med saker som rekommenderats från dem än så länge. Det verkar tycka att den här är det bästa du kan köpa:

https://www.whathifi.com/audio-pro/multi-room/review

Ingen erfarenhet av det systemet själv dock, men den verkar ha de ingångar som du efterfrågar, bra prestanda och ett bra pris.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Tack för tipsen! Det blev en Marshall och en chromecast audio. Det visade sig att Marshall hade std för chromecast så det gick att bygga multiroom med dem tillsammans. Sen när jag ville köpa till ytterligare en chromecast audio fick jag beställa av min bror i Alingsås då den var slut i alla butiker i Göteborg.

Hursomhelst allt funkar men har inte testats i spelsammanhang än.
 
Top