Nekromanti Trådlös router

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Så, för att få en trådlös router så måste jag tydligen skaffa BBT. Jag har noll intresse att skaffa det som det ser ut idag, och därför så måste jag köpa en egen.

Enda anledningen till att jag vill ha en trådlös router är för att jag ska kunna använda min laptop vart som helst i lägenheten utan att behöva dra en nätverkssladd runt i lägenheten. Dom saker som jag kommer vilja ha inkopplat ständigt är dig-box och min x-box.

Men, och det vet folk säkert redan nu, jag har noll koll på vad jag ska köpa. Jag har ingen aning, jag kollar på nätet och vet inte vad jag ska köpa.

Så, kan någon säga vad jag ska ha? Helst vill jag köpa det i en fysisk butik också. maxgränsen ligger väl på 500 kr, men kommer det kosta så mycket?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
unfair said:
Har du inte redan en router? Vill du bara ha ett wlan?
routern hemma tillhör BBB, och det finns ingen möjlighet att köpa ut den.

Jag har nu tele2
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
unfair said:
Jag/vi har en från d-link, de brukar inte vara alltför dyra.
När jag kollar på elgigantens hemsida hittar jag detta där den billigaste kostar 189 kr, men är en USB-uppkoppling. Då antar jag att den måste vara kopplad till ett modem? Sen kommer nästa som kostar 299 kr vilket jag absolut har råd med.

Men det skulle fungera då? Som sagt, noll koll-Paxen :gremsmile:
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Paxen said:
unfair said:
Jag/vi har en från d-link, de brukar inte vara alltför dyra.
När jag kollar på elgigantens hemsida hittar jag detta där den billigaste kostar 189 kr, men är en USB-uppkoppling. Då antar jag att den måste vara kopplad till ett modem? Sen kommer nästa som kostar 299 kr vilket jag absolut har råd med.

Men det skulle fungera då? Som sagt, noll koll-Paxen :gremsmile:
Men du har väll ett modem? Och den billiga 189:- från D-link är ingen router, det är ett USB wlan adapter som du sätter i en dator som inte har wlan kompatibilitet på nätverkskortet.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Ok men det låter som att du kan lösa det. Sedan så kan man ju alltid fråga personalen om man är osäker, även om just NetOnNet har ganska halvdan service.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Ichabod said:
Trådlösa routers är ett knepigt kapitel. Tyvärr är min erfarenhet att de billiga oftast är skräp som ställer till mer bekymmer än de hjälper till.

Kanske går att läsa lite recensioner och så på nätet?
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2347539,00.asp
Är det även så om det är i princip 2 apparater som kommer köra på trådlösa? dvs laptop + mobilen? Kanske särbons någon gång alltså totalt 3?

Och jag undrar. För mer strul vill jag ej ha
 

Lovisaritar

Veteran
Joined
6 Jun 2011
Messages
13
Kosta vad det kosta vill: vad är egentligen bra att köpa?

Hemma hos oss har vi 3 stationära datorer och 2 bärbara. (Oftast är det bara 2 datorer online samtidigt, ibland 3.)
Letar förgäves efter en router/dosa/något som klarar av att åtminstone 2 datorer är online samtidigt och streamar/spelar online.
Som det är nu orkar det inte, trots att vi har 100Mbit fiber.
Jag har ett trådlöst nätverkskort-usb-sticka i min dator som är riktigt bra, TP-link. Men modemet/routern är skräp så det hjälper inte.

Vad är det bästa som finns på marknaden just nu?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Lovisaritar said:
Kosta vad det kosta vill: vad är egentligen bra att köpa?

Hemma hos oss har vi 3 stationära datorer och 2 bärbara. (Oftast är det bara 2 datorer online samtidigt, ibland 3.)
Letar förgäves efter en router/dosa/något som klarar av att åtminstone 2 datorer är online samtidigt och streamar/spelar online.
Som det är nu orkar det inte, trots att vi har 100Mbit fiber.
Jag har ett trådlöst nätverkskort-usb-sticka i min dator som är riktigt bra, TP-link. Men modemet/routern är skräp så det hjälper inte.

Vad är det bästa som finns på marknaden just nu?
Det bästa vore om en spel/streaming-dator kunde gå via kabel, för sådana aktiviteter brukar kräva väldigt mycket av ett trådlöst nätverk. Tyvärr är jag inte direkt insatt i specifika modeller, så du får leta omdömen hos någon annan eller på något nätverksforum...

De lite bättre d-lin/netgear/whatnot (1000kr och uppåt) borde ju fungera, men jag vet inte hur de är i praktiken.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Själv har jag en Netgear Wireless-N WNDR3700 Dual Band (typ 900:), som jag är väldigt nöjd med. Men då får jag väl erkänna att jag inte direkt har stresstestat den, är rätt sällan vi gör internetintensiva saker samtidigt, men hela grejen med dual band sägs ju vara en lösning på detta.

Vad jag däremot är nöjd med är att den inte krånglar. Vilket alla billigare jag haft tidigare har gjort på ett eller annat sätt (som att micro-koppla ner sig eller inte stödja port-forwarding på ett bra sätt osv). Där finns det också nån effekt som kallas port triggering som på något magiskt sätt gjorde att jag inte ens behövde ställa in portar.

Hur som helst den gör det den ska, för mina behov i vart fall, det är skönt.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Alla problem jag har upplevt att vi har här hemma (någon relativt billig D-link) har gått att lösa med att man startar om den, eller att man loggar in och fixar portarna (manuellt alltså). Men sedan så använder jag tråd väldigt mycket för jag gillar inte när folk fångar mina data paket i wlanet + att mottagningen blir kass efter några (massivare) väggar.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
unfair said:
Alla problem jag har upplevt att vi har här hemma (någon relativt billig D-link) har gått att lösa med att man startar om den, eller att man loggar in och fixar portarna (manuellt alltså). Men sedan så använder jag tråd väldigt mycket för jag gillar inte när folk fångar mina data paket i wlanet + att mottagningen blir kass efter några (massivare) väggar.
Så att folk ska se vart jag har tänkt ha min utrustning så bifogar jag en primitiv paint-bild (yay!)

Alltså, jag kan tänka mig dra en sladd till tv-möbeln, men jag vill ha en trådlös uppkoppling för just laptopen, så att jag inte behöver dra runt en nätverksladd när jag känner för att sitta vid matbordet eller för den delen i sovrummet (som inte är med på bilden). Betyder detta att om jag köper en router för max 500 kr så kommer jag ångra mig, eller kommer jag kunna överleva, utan att jag minst 1 gång i veckan kommer ha problem.
 

Attachments

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Med risk för att komma med tråkiga besked så tror jag du kommer ångra dig om du köper en väldigt billig.

Det beror lite på vad du gör såklart.

Det viktiga är att routern stöder 802.11n standard (och att ditt nätverkskort gör det också.) Billigare routers har ofta (som sagt ovan) problem med portforwarding samt om det är är många connections samtidigt så lägger modemet av. (oftast vid onlinespelande eller torrenttrafik) Det är inte MÄNGDEN trafik som är problemet utan ANTALET anslutningar samtidigt.

En bra router för 1000-1200 är förmodligen det bästa, men för 800-900 kan du nog få en riktigt bra ändå. Bra med "n" standarden är att den sänder på högre frekvenser och krockar förmodligen inte med grannarnas nät lika lätt, vilket också ger bättre stabilitet.

Personligen rekommenderar jag inte D-link heller, hyfsad hårdvara men usel mjukvara och usel support.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Själv har jag en Airport Extreme, men det är nog overkill i det här fallet (ska klara 50 användare online samtidigt), men en Airport Express kanske vore nåt? Oerhört pålitliiga, och enkla att användna.

(och ja, är även till pc)
 
Top