Nekromanti Tråden för "lost songs!"

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Kulturella forumiter!

Det är dags att starta en tråd för låtar som vi efterlyser. Med tanke på den oändliga kulturella visdom som forumet besitter borde det finnas goda chanser att få hjälp med förlorade visor. Jag efterlyser särskilt två sånger:

1. Dataspelet Interstate 76 hade ett riktigt ösigt tema, med särskilt sköna långa saxofontoner i stämmor. Tex. här kan man lyssna på ett smakprov. Nå, det märkliga är att en gång när jag var och dansade på en soulklubb så spelades en funklåt som lät mycket likt Interstate 76-temat, men med lite mer mollklang. Jag gissar alltså att IS76-låten är plankad på någon gammal souldänga, eller kanske en signatur. Någon som vet mer, eller känner igen den?

2. En av mina konfirmationsledare (jo, faktiskt...) lirade en gång en kul punklåt på gitarr. Jag minns inte mycket av den, men den handlade vissst om kungen, och refrängen var ungefär "Kalle, du är den sextonde... Kalle, du är den sextonde..." Särskilt en textrad fastnade: han sa, "du har väl aldrig knullat en kung förut", men hon sa "kalle du är den sextonde, kalle du är den sextonde...". Helt genialt, men var kan den ha kommit ifrån? Idogt googlande ger inget svar alls.

Kan någon hjälpa mig? Och vad har ni andra för förlorade låtar?
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Den perfekta tryckaren

Och vad har ni andra för förlorade låtar?
I flera år var jag på jakt efter den perfekta tryckaren. Jag trodde att den fanns i sinnevärlden men efter några år gav jag upp och insåg att det förmodligen rörde sig om önsketänkande. Den perfekta balladen var för övrigt ett mellanting mellan "Total eclipse of the heart" (Bonnie Tyler), "The power of love" (Jennifer Rush) och "The glory of love" (Peter Cetera).

Det var ett sökande efter en drömvärld och jag blir faktiskt lite vemodig när jag tänker på att jag aldrig hittade rätt.

Dewil
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
1. Dataspelet Interstate 76 hade ett riktigt ösigt tema, med särskilt sköna långa saxofontoner i stämmor. Tex. här kan man lyssna på ett smakprov. Nå, det märkliga är att en gång när jag var och dansade på en soulklubb så spelades en funklåt som lät mycket likt Interstate 76-temat, men med lite mer mollklang. Jag gissar alltså att IS76-låten är plankad på någon gammal souldänga, eller kanske en signatur. Någon som vet mer, eller känner igen den?
Oj vad svårt! Det ringer inga klockor men det låter som om det skulle kunna vara vad som helst med New York Port Authority, The Crusaders eller Graham Central Station.

2. En av mina konfirmationsledare (jo, faktiskt...) lirade en gång en kul punklåt på gitarr. Jag minns inte mycket av den, men den handlade vissst om kungen, och refrängen var ungefär "Kalle, du är den sextonde... Kalle, du är den sextonde..." Särskilt en textrad fastnade: han sa, "du har väl aldrig knullat en kung förut", men hon sa "kalle du är den sextonde, kalle du är den sextonde...". Helt genialt, men var kan den ha kommit ifrån? Idogt googlande ger inget svar alls.
Det jag spontant kommer att tänka på är "Silvias unge" och "Knugen sguk", båda med Kriminella gitarrer. Textraderna känns dock inte bekanta men det var flera år sen jag hörde låtarna senast.

Ledsen att inte vara till mer hjälp än så.

/Anders
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ungefär samtidigt som låten "sex and candy" spelades på MTV hela tiden, så fanns det en annan video med ett band eller en låttitel som hette något i stil med "house of wax". Förmodligen inte just det, men jag tror det var "house of"- någonting. Det var en glad och poppig låt, brittisk och typ något av en blandning mellan danslåt och hip hop. Inga riktiga rhymes så vitt jag kommer ihåg, men ändock. Det är helt omöjligt att googla något på den här låten, så jag har konstaterat att jag aldrig kommer höra den mer.

Det skall finnas någon Absolute Dance-liknande skiva (alltså inte "Absolute"-serien, utan någon av de andra samlingsskivorna) som typ är... sju, åtta? år gammal, med en artist som jag tror hette Amiya eller något i den stilen. (Inte Mya!) Hon stod och höll i en stor trumma och trummade i den, bong-bong-bong; långsamt i ett rätt pompöst och storslaget beat; samtidigt som hon pratsjöng något i stil med ett budskap. Det var en lite högtidlig danslåt, och som med så många artister i den svängen så har man aldrig hört talas av dem efter det, och det är omöjligt att googla om dem. Har helt givit upp tanken på att höra den här låten någon mer gång.

En tredje låt har jag dock fått hjälp med. Dante hade någon kompis som var en musikidiot, och jag berättade att när jag var liten, runt '86 ungefär, så gick det en musikvideo på MTV med en svarthyad lergubbe som sjöngskrek någon beboplåt så att det kom trumpeter ur hans mun och grejer, och refrängen (såsom jag kom ihåg den) gick typ Brrrippity-bippity-trrrippity-bippy-dooba-dey, och jag skulle älskat att höra hur Dante egentligen förklarade det för den här musiksnubben. I vilket fall som helst så löste han gåtan och sedan den dagen har jag haft låten på min Mp3-spelare, och den är hur djäkla bra som helst.
(Den heter Reet Petite av Jackie Wilson)

Så man ska aldrig säga aldrig - ibland får man tag på de där låtarna man givit upp allt hopp om.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Den perfekta tryckaren

I flera år var jag på jakt efter den perfekta tryckaren. Jag trodde att den fanns i sinnevärlden men efter några år gav jag upp och insåg att det förmodligen rörde sig om önsketänkande.
Jodå, den finns. Du har bara letat på fel ställe.

Some Kind of Stranger, The Sisters of Mercy. Vemodig och kortsiktigt romantisk.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Det skall finnas någon Absolute Dance-liknande skiva (alltså inte "Absolute"-serien, utan någon av de andra samlingsskivorna) som typ är... sju, åtta? år gammal, med en artist som jag tror hette Amiya eller något i den stilen. (Inte Mya!) Hon stod och höll i en stor trumma och trummade i den, bong-bong-bong; långsamt i ett rätt pompöst och storslaget beat; samtidigt som hon pratsjöng något i stil med ett budskap. Det var en lite högtidlig danslåt, och som med så många artister i den svängen så har man aldrig hört talas av dem efter det, och det är omöjligt att googla om dem. Har helt givit upp tanken på att höra den här låten någon mer gång.

Det är väl den här va?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det är väl den här va?
Nä, den där är ju jätteny. Låten jag pratar om är (som jag skrev) sju-åtta år gammal; och väldigt långsam och (för att vara en danslåt) ambient. Och så kännetecknas videon tydligt av att hon håller i den här trumman som hon slår på.

Men tack ändå.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
House of Thwax?

Ungefär samtidigt som låten "sex and candy" spelades på MTV hela tiden, så fanns det en annan video med ett band eller en låttitel som hette något i stil med "house of wax". Förmodligen inte just det, men jag tror det var "house of"- någonting. Det var en glad och poppig låt, brittisk och typ något av en blandning mellan danslåt och hip hop. Inga riktiga rhymes så vitt jag kommer ihåg, men ändock. Det är helt omöjligt att googla något på den här låten, så jag har konstaterat att jag aldrig kommer höra den mer.
Du med din Google-fu, kolla den här sökningen. Träff nummer tre är en spellista från sommaren 1998 med låten "Welcome to the House of Thwax" av några som kallar sig Magnus & Maya. En ytterligare sökning ger vid handen att paret är Magnus och Maya Fiennes från Storbritannien och låten är hämtad från en brittisk film från 1997 som handlar om en s/m-klubb. Magnus bröder heter för övrigt Ralph och Joseph.

Nu har du något att gå efter när du letar upp ett ljudspår.

Dewil

Tillägg: Okej, så sökningen innehöll för många dubbelfnuttar för att forumsmotorn skulle palla med den så du får adressen i klartext att klippa och klistra i stället:
<pre><font class="small">code:</font><hr>
http://www.google.se/search?hl=sv&q="sex+and+candy"+1998+"house+of"+-"house+of+stone+and+light"&meta=
</pre><hr>
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Feel it!

Det skall finnas någon Absolute Dance-liknande skiva (alltså inte "Absolute"-serien, utan någon av de andra samlingsskivorna) som typ är... sju, åtta? år gammal, med en artist som jag tror hette Amiya eller något i den stilen. (Inte Mya!) Hon stod och höll i en stor trumma och trummade i den, bong-bong-bong; långsamt i ett rätt pompöst och storslaget beat; samtidigt som hon pratsjöng något i stil med ett budskap. Det var en lite högtidlig danslåt, och som med så många artister i den svängen så har man aldrig hört talas av dem efter det, och det är omöjligt att googla om dem. Har helt givit upp tanken på att höra den här låten någon mer gång.
OK, när vi nu ändå är inne på låtar från 1998 så är låt nummer två du söker "Feel it" med The Tamperer feat. Maya. Inte för att jag mindes någon trumma i videon - jag mindes bara en glassig båt - men en titt hos YouTube visar att det är en trumma med i videon.

Den fanns säkert med på "Most wanted absolute dance hits of summer music party power 1998".

Dewil, har jag tråkigt på jobbet eller?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det finns några åttitalslåtar som jag jagade en bra stund. En av dem, "No more I love yous", hittade jag efter många om och men.

En annan låt som jag saknade hörde jag på ett Tracks bland alla dess "andra än topp 20-listlåtar" ca 1985, och jag har inte hört det sedan dess. Jag tror att det var ett av de där enhitsbanden från åttitalet, Drum Theater (icke att förväxlas med Dream Theater), och jag är rätt säker på att det inte var deras låt "Eldorado". Det var väldigt skön percussion i låten, och den kan till och med ha varit helt instrumental, för jag kommer inte ihåg någon text alls.

En tredje låt vet jag exakt vad den heter, men jag har inte kunnat hitta den: "Driving away from home" med It's Immaterial.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Feel it!

Nej, det är absolut inte den. Låten jag söker efter blev aldrig en så stor hit (då hade jag hittat den för länge sedan), och jag är mer eller mindre övertygad om att artisten inte hette Mia, Mya, Maya eller något sånt, utan snarare Amya, Amyia, Amiya eller något i den stilen.

Låten jag söker är lugn och taktfast, och den kännetecknas klart och tydligt av att tjejen står och håller i den där trumman hela tiden - det ska inte bara finnas med en trumma någonstans på ett hörn, då och då.

Själv går jag mer på samlingsskivan när jag söker efter låten. Jag minns nämligen att det var en röd skiva, och det var inte en skiva med bara en brud på. Det är synd att man inte kan google-bildsöka på "röd samlingsskiva -brud". Internet är primitivt.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Feel it! (OT)

Nu får jag flashar till pappa och farbrödernas musiktävling som ungdomar. Nu snackar vi visserligen gamla lp-skivor med en låt på A- respektive B-sidan, men efter att ha lyssnat några sekunder på låten så skulle de ange låttitel, artist, om den låg på A- eller B-sidan, vilken låt som mer fanns på skivan, vilket nummer skivan hade i deras samling samt färgen på skivan.

Tyvärr överlevde deras skivsamling inte husrenoveringen vilket är synd, misstänker att den skulle varit värd en lagom samlarslant vid det här laget.

Önskar jag kunde hjälpa till då jag bokstavligt talat bodde framför MTV för 7-8 år sedan. Men det ringer tyvärr ingen klocka alls.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Tjohoo! Nekrofili i trådar är inget vidare, men jag måste få dela med mig av lyckan.

Jag efterfrågade originalet till datorspelstemat Interstate 76. Nu har jag äntligen hittat den: det är ju temat från den gamla serien S.W.A.T som har inspirerat.

Äntligen insikt! :gremlaugh:

/Sax, funkadelic groove machine
 
Top