Nekromanti Trådat och platt?

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Ja, det har diskuterats förut. Hittade dock ingen tråd som pratar om det i "modern tid". Själv läser jag aldrig trådat och läser vid "trådning" endast vems inlägg som är svarat på.

Är det någon som läser forumtrådarna trådat alls? Kör jag i mobilen (har inte försökt) så finns det ju en poäng med trådat, men i övrigt så är det platt som gäller. De flesta andra forum jag beter mig på kör 100% platt nämligen.

Finns det fortfarande folk som kör trådat som standard? 2% av forumiterna? 10%? Inteenendajaefvel(TM)?

Seså, gå in och äg mig. Jag vet att du vill. :gremtongue:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det är bara att gå in här och kolla i högerfältet. :gremsmile: För närvarande är det 4 som läser i platt visning och 6 som läser i trådad visning, och det stämmer ganska bra med min erfarenhet utav inloggadesidan, att trådat är i majoritet.

Som den renässansmänniska jag är så brukar jag läsa trådat, men när jag vill skumma en tråd, eller när nästan alla svar är riktade direkt till trådstartaren så kör jag på platt.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Trådat, för böfvelen.

Liksom, platt visning är som att få en boks alla sidor levererade lösa i en kasse i stället för inbundna i rätt ordning.

Platta forum suger. Den som uppfann platta forum var en ond man.

Dewil
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Det här är ett debattforum, alltså läser jag det i trådad visning så att jag tydligt ser vilket inlägg som är ett svar på vilket inlägg. Den enda gången jag byter till platt visning är för att snabbt läsa igenom en tråd som inte innehåller några diskussioner över huvud taget, utan bara en massa inlägg där folk räknar upp sina preferenser, typ "Vilket rollspel har snyggast omslag?"

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag kör platt visning jämt utom när det är en lång och snårig debatt där det inte är uppenbart vem som svarar på vad. (Det är väldigt ofta det är helt uppenbart annars, faktiskt. Ni som kör enbart trådad visning av den anledningen borde testa platt någon gång.) Och minimerat, naturligtvis. Även när jag går över till trådat är det bara när jag ska svara på något inlägg. Annars gör det inte så mycket om man inte greppar hela argumentationsstrukturen; sådana trådar suger ändå för det mesta. :gremwink:


/Dimfrost
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Platt!

Men jag är väll udda, vill mest minimera klickandet och vill inte missa om nån skriver nått intressant...

-Gunnar (misstänker att folk ibland svarar samma sak beror på lata människor som kör minimera trådning)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Jag kör trådat, eftersom diskussionerna ändå är uppbyggda på ett sådant vis att man svarar på ett specifikt inlägg. Platt läser jag i forumssystem som saknar denna aspekt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Platt och minimerat

Är det otydligt vad nån har svarat på kan jag ju klicka på det lilla "re:[namn]" och hamna på det inlägget. Vill jag klicka tills pekfingret ramlar av har jag både Diablo och Starcraft liggande.

Det enda jag egentligen saknar är ett enkelt sätt att gå från ett inlägg i plattformat till motsvarande inlägg i trådat format, så jag skulle kunna länka ordentligt till enskilda inlägg.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag kör bara trådat, skulle man gå över till platt så är det tveksamt om jag hade orkat bry mig om att stanna kvar.

Platt känns mer som en gammaldags otrådad chat, där man hela tiden svarar på föregående inlägg och som inte dynamiskt kan anpassa sig efter hand som underdiskussioner uppstår.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Trådat, dels för att jag sällan ändrar saker jag trivs med och dels för att det ger överblick från sekund ett. Det blir så fånigt när någon hoppar in i en deltråd utan att ha koll på deltrådens tidigare öden.

Men är det en stor och rikt förgrenad tråd som utmynnat i en intressant huggväxling mellan några enstaka individer växlar jag ibland till trådat.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Trådat

Mest av gammal vana egentligen, men jag tycker också att forumet blir mer överskådligt med trådad visning. Vilket förstås är ganska användbart och önskvärt för en moderator.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Jag läser normalt sett i platt visning då jag tycker det är snabbare och smidigare, men blir jag förvirrad och behöver skapa lite snabb koll så finns trådat visning där att byta till, och det är bra.

Rent platta system utan trädad trådhantering, däremot, suger.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Trådat ...

För det mesta trådat (och minimerat); ibland platt (i synnerhet om det rör sig om bautatrådar där jag snabbt vill se vilka inlägg som är de senaste).
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
Forever trådat!

Trådat är chefigast! Läser man forumen som platta är man helt enkelt inte min kompis.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Platt och minimerat

Jag upptäckte rätt snabbt att jag, eftersom jag dragit ner diskuterandet jättemycket och nästan bara läser, gynnades av att byta till platt. Jag tycker dessutom inte att det är några problem att följa snåriga diskussioner (kanske är det för att jag sällan tycker snåriga diskussioner är värda besväret, förvisso) i platt visning, snarare är det skönt att få flera inlägg samtidigt och slippa klicka och ladda hela tiden. Fördelarna med platt visning är stora för en casual surfer som mig. :gremsmile:
 
Top