Nekromanti Trästav

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Hmm, efter att ja läst allas favoritvapen började jag fundera över en sak angående vår allas älskade träpinne.

Om man slåss med trästav, kan man inte då egentligen behandla vapnet som två vapen... eftersom man kan slåss med båda ändarna. Slå med den ena och parera med den andra. Isåfall kanske det faktiskt kunde ligga nåt i att man kan övervinna svärdsmästare med en "simpel" trästav. /images/icons/wink.gif

Sen undrar ja över en annan sak jag aldrig riktit förstått. Går det att "Slå medvetslös" (DoD4) mitt inne i en strid? Alltså kan man måtta ett slag mot huvet när man står framför en motståndare med avsikten att bara få honom avsvimmad. Jag har alltid tänkt mej att man måste stå bakom offret för att kunna slå medvetslös, men det kanske inte är så heller.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nej, i stridens hetta måste man döda oavsett om man vill eller inte. Det är förstås en annan sak om man står bakom någon. Då får man lite större självbehärskning.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
I verkligheten räcker det med ett hårt slag mot antingen huvud, axlar eller nacke för att man ska riskera att förlora medvetandet. Så man kan nog lungt säga att man inte behöver stå bakom en motståndare för att göra det.
Snarare är det så att risken för att man ska slå ihjäl istället för att slå medvetslös som är problemet.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Jag har åtminstone alltid spelat så att om man håller i ett vapen med båda händerna får man en extra handling, förutsatt att man har styrkan för det redan med en hand. Om man då dessutom har totala styrkan (för båda händerna) så hög att den överstiger styrkekravet +10 får man ytterligare en handling. Och visst, man kan både slå och parera med samma vapen, bara man har tillräckligt med handlingar!

Angående det om att slå medvetslös så tycker jag att det borde fungera mitt i striden också. Det är bara inte lika lätt. Om man först måste lyckas med ett Slå Medv.lös-slag och sedan ett vapenslag med -4CL för att träffa huvudet, samt att motståndaren får chans att parera tycker jag nog att det är fullt rimligt.

/Berserk
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Poängen med "Slå medvetslös" är just det att man knockar någon utan att skada denne allvarligt, dvs det går inte att göra. Man får helt enkelt banka på och hoppas att det blir lagom...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Som det tagits upp tidigare går det inte att bara dunka någon i huvudet och hoppas att dom ska vakna upp prima om en halvtimma.. /images/icons/smile.gif Utan man kan nog räkna med hjärnskakning också.. Om man vill göra någon medvetslös utan att skada honom så får man klämma på nervknutar, eller hur det nu va..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Antar att du inte spelar DoD6 (eftersom du håller på med en dvärghandbok)..
I DoD Gigant finns det en har munkar en stridskonst som gör att de kan slå och parera i en runda. Stridskonsten var en 4-poängsvariant med trästav (attack ø parering), fint och initiativbonus.
Vapenfärdigheter hade en kostnad på 2 poäng (har jag för mig) och för att få en parering så kostade det tydligen bara ett poäng till..

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte kommer ihåg vad stridskonsten heter eftersom "han har tappat bort" alla EDD-grejer (förutom Ereb-böckerna)
 

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
Jag har ingen aning om reglerna i dod4 angående att slåmedvetslös men eftersom jag själv har tränat med trästav så vet jag iaf att man kan slå på ett flertal punkter på kroppen som gör att man faller ner medvetslös. (Jag har tränat aikido då fick vi träna JO(ca.120cm trästrav)).
En trästav är mycket lättare att hantera än ett tungt svärd.
Med svärdet så kan man bara hålla det på ett sätt medan staven kan man hålla näst intill hur som helst...
Den stora fördelen med staven är just flexibiliteten...det e lätt att låta staven glida mellan händerna så att man kan parera, hugga, stöta och fälla sin motståndare.
 

Jedi

Veteran
Joined
19 Aug 2001
Messages
27
Som någon redan nämt så kan man pga trästavens låga styrkekrav i DoD 91 få en extra handling för detta. Men det viktigaste är att det är grymt coolt med trästav, och i DoD 91 finns smärtpoäng som är tämligen användbart när man vill att nån ska svimma, ironiskt nog innebär detta att det är effektivt att slå folk medvetslösa med oxpiska /images/icons/grin.gif

Glöm inte att man kan avväpna folk oxå, med alla vapen men det ser tuffare ut med en trästav.
 
Top