Nekromanti Träning och erfarenhet

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
För ett tag sedan diskuterades vad man gör när tiden rullar på. Sitter nu och mekar lite med något i stil med N2 sysselsättningar med färdigheter och händelsetabeller, men för att det skall bli riktigt användbart behöver jag dra ner på tidsskalan till 1månad eller 1 år.

Problemet och frågan blir då: Hur mycket Erfarenhet/höjningsslag skall man få per månad/år?

OT: När jag sitter och jämför börjar ifrågasätta hur slappa studenter egentligen är för om man går på Universitet enligt N2 och lyckas med alla sina framgångsslag får man 50 erfarenhetspoäng om man skall försöka översätta detta till höjningsslag kan man tilla i EON2s tabeller för sannolikhet och komma fram till att det krävs ca 25 slag att nå 15FV vilket skulle kosta 17erf. Är man då lite frikostig kan man säga att 1erf=1.5 slag = 1veckas studier dvs att 50erf=75veckors studier, perioden för universitet är 4 år vilket blir (avrundat till tiotal) 20 veckor, men enligt csn skall vi studera 40 veckor. Har jag missat något i min tankegång eller hur skall man behandla studerandet. För om jag skulle skapa ett universitet med dessa regler skulle man få 2 höjningsslag per månad men om man köper egna böcker och sätter sig i en garderob får man 4 slag per månad.
//det blev inte så pedagogiskt skrivet men jag hoppas ni följer min tankegång någotsånär

Hur gör ni, hur många slag/erf delar ni ut till era spelare när tiden flyger förbi.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Problemet och frågan blir då: Hur mycket Erfarenhet/höjningsslag skall man få per månad/år?
I Eons regler verkar det finnas ett likhetstecken mellan tidsmåttet 40h och ett förbättringsslags. Således skulle man kunna räkna en veckas studier på helfart som att det genererar ett förbättringsslags och att två veckor på halvfart också genererar ett (hur många det blir på ett år beror ju då följdaktligen på hur många veckor du studerar allt som allt och om du gör det på halv- eller helfart).
Observera att jag inte anser att man bör dela ut enheter för höjningar annat än vid karaktärens skapande.
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Om man lever normalt liv, typ som bonde, stadsvakt etc. etc Hur många slag borde man då få, låt en tidsrymden vara på 1 månad ungefär eller 1år. Om man går på universitet får man utbildning enligt reglerna, men om en person vill studera själv eller rent allmänt hur länge i sträck orkar man plugga innan man blir skoltrött.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Förslag på regler för förbättring

Om man lever normalt liv, typ som bonde, stadsvakt etc. etc Hur många slag borde man då få, låt en tidsrymden vara på 1 månad ungefär eller 1år.
Tja, så mycket tid för träning har man ju knappast då man har sitt jobb att sköta. Då detta innebär i princip samma sysslor var dag så sker det nog inga direkt avsevärda kvalitativa förbättringar i de aktuella färdigheterna heller (att träna innebär ju i första hand en strävan efter att vinna nya mark kunskapsmässigt, att tänja sina gränser, inte att prakitsera det som man alltid gjort).
Dock skulle jag kunna tänka mig att något förbättringsslag per månad ändå skulle kunna vara lämpigt rent erfarenhetsmässigt (att nyttja på någon lämplig färdighet). Detta skulle innebära en cirka 12 förbättringsslag per år för en arbetande person.

Om man går på universitet får man utbildning enligt reglerna, men om en person vill studera själv eller rent allmänt hur länge i sträck orkar man plugga innan man blir skoltrött.
Normalt sett förmodligen knappast mer än vad en vanlig utbildning innebär (dvs. 40h i veckan). Således borde ett förbättringslag per vecka vara aktuellt. Observera att det i regel alltid är bökigare att träna en färdighet själv än att ha någon som lär en varvid detta borde reflekteras i försvårade förbättringsslags (kanske genom att slå dem med Ob2T6 istället?).
För att på eget bevåg överhuvudtaget orka disciplinera sig till studier skulle jag kräva ett nornalt (Ob3T6) VIL slag. För varje extra 20h som man önskar använda för studier eller träning skulle jag öka denna svårighetsgraden med en nivå (+Ob1T6). Mer än 80h i veckan låter dock tämligen otroligt varvid detta borde vara maxgränsen.
Ett misslyckat slag borde resutlera i att man inte orkat med att träna så mycket tid som man avsett (kanske -5h per steg negativ effekt?) och således att studierna förmodligen måste fortsättas även nästa vecka för att nå en hel 40h enhet så att ännu ett förbättringsslag kan göras. Veckan efter ett misslyckat slag skulle jag dock höja svårigheten med ett steg (+Ob1T6).
Ett fummlat slags borde innebära att man slitit ut sig fullständigt och/eller inte kunnat tillskansa sig något förbättringsslag.
 
Top