Nekromanti Träning av fysiska egenskaper

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Hej.

För många rollspel innebär träning av fysiska egenskaper att man lägger ner otroligt många timmar i veckan på dem för att de ska utvecklas överhuvudtaget. Ofta innebär "Styrketräning" t ex att man tränar hela dagar sju dagar i veckan för att utveckla egenskapen "Styrka". I verkligheten är det ju egentligen så att om man vill öka i ren styrka maximalt ska man max köra 3-4 pass i veckan, pass som varar högst i lite drygt en timme emedan man vilar och balanserar sitt näringstag i så stor utsträckning som möjligt under övrig tid. Att träna kondition (FYS) och styrka (STY) samtidigt är väldigt svårt och kräver väldigt noggrann planering. Vad gäller styrka så är det lättare att hålla en uppnådd nivå ganska länge om man bara "underhållstränar", vilar ordentligt, tänker på näringsintaget i hyfsad utsträckning och kör ett par hårda pass i månaden (för att visa kroppen att man menar allvar :gremwink:). Kondition däremot är en färskvara som involverar mer samspel mellan inblandade muskler och övriga kroppsfunktioner. Här krävs det verkligen att man lägger ner mycket tid för att hålla sig på topp. Skulle man slappa för länge så är det i stort sett endast den psykiska erfarenheten och minnen av ens upplevelser som gör att man lättare kan jobba sig tillbaks, till skillnad från andra soffpotatisar.

Har ni försökt implementera realistiska träningsmetoder för fysiska egenskaper i rollspel? Har de någon spelmässig plats i rollspel överhuvudtaget?

Tillägg från mig: Vet inte om inlägget kanske passat bättre i makarforumet, nu när jag tänkt lite på det. Moderatorer, flytta om ni tycker det ...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
ska du skriva på våra forum får du gärna fylla inläggen med lite mer än det här.

Välkommen til våra forum!
Läs gärna våra Regler och Hjälpen!
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag tror att man kanske inte haft någon koll på hur man ska träna för vissa saker, utan att det ofta är mer tänkt att det inte ska vara skitlätt att träna upp till rasmax i STY och liknande fysiska egenskaper. Jag har själv funderat på att man verkligen ska klara nogon typ av "viljestyrke" slag för att överhuvudtaget orka dra och träna.

/Honken
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Jag tror att man kanske inte haft någon koll på hur man ska träna för vissa saker, utan att det ofta är mer tänkt att det inte ska vara skitlätt att träna upp till rasmax i STY och liknande fysiska egenskaper.

Jo, det är förmodligen så att reglerna är begränsade för att inte regeloptare ska utnyttja dem. Skulle man tänka realistiskt skulle rollpersonerna kunna bli bra mycket starkare snabbare än man tror, beroende på om de får tid till att träna och vila. Med stress, ständig aktivitet, sömnbrist och födobrist kan man inte öka styrkan markant, även om uthållighet, "muskelseghet" och psykiska barriärer säkerligen förbättras under t ex hårt äventyrande i vildmarken.

Jag har själv funderat på att man verkligen ska klara nogon typ av "viljestyrke" slag för att överhuvudtaget orka dra och träna

Träna effektivt kräver viljestyrka. Ångest inför hårda lyftarpass har jag emellanåt... Kanske PSY-slag för att se om rollpersonen övervinner ångesten som uppstår inför ett tungt benpass? :gremwink:

Ärligt talat så har detaljerade realistiska regler för fysisk träning inte så stor relevans för de flesta rollspel... Som bitvis seriöst styrketänande funderar jag bara på om någon utvecklat bra regler för det någon gång.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
"I verkligheten är det ju egentligen så att om man vill öka i ren styrka maximalt ska man max köra 3-4 pass i veckan, pass som varar högst i lite drygt en timme emedan man vilar och balanserar sitt näringstag i så stor utsträckning som möjligt under övrig tid."

Som kampsportare har jag inte full koll på ren styrketräning (i bemärkelsen att den utövas som självändamål, inte komplettering till en annan idrott) men jag tycker mig aldrig ha hört talas om någon elitidrottare i någon gren träna så lite. Visst kan man nå klara resultat i alla fysiska moment genom 2-4 pass i veckan men för att nå sitt absoluta max måste man nog träna på heltid i de allra flesta grenar. Friidrottare är väl en ganska bra utgångspunkt om man ska titta på fysisk träning och de kan ha ett rejält antal träningstimmar per vecka. Martin Lidberg (brottare) kommer också upp i tankarna när man pratar fysisk förmåga och hans träningsprogram innehåller massor av timmar tung styrketräning i veckan utöver löpning många mil osv när han tränar som hårdast.

"Att träna kondition (FYS) och styrka (STY) samtidigt är väldigt svårt och kräver väldigt noggrann planering."

Jag håller nog inte med om att det är väldigt svårt. Det är självfallet svårare än att bara träna en sak och man kan ju lika självfallet inte få lika höga resultat i varje område på samma tid, men det finns mängder av idrotter och träningssätt som automatiskt ger träning i båda dessa egenskaper. T ex en fysisk kampsport tränar upp både styrka, kondition och smidighet/rörlighet.

Men det du syftar på är ju hur träning implementeras i rollspel och jag kan ju direkt säga att jag aldrig försökt få det helt realistiskt. Träningslära äkan vara riktigt komplicerat och vi är ju inte ens riktigt säkra på exakt vad som händer med musklerna vid träning. Som det också redan skrivits i tråden är reglerna nog också ofta skrivna för att undvika utnyttjande av dem.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Visst kan man nå klara resultat i alla fysiska moment genom 2-4 pass i veckan men för att nå sitt absoluta max måste man nog träna på heltid i de allra flesta grenar.

Absolut, särskilt om styrkan ska tillämpas teknik- eller grenspecifikt inom någon idrott. För rena lyft är dock ett färre antal träningstimmar (vad gäller maximal muskelansträngning) att rekommendera, även om just teknikträning utan vidare vikter tar upp mer tid än själva muskelträningen för tyngdlyftare. Men jag är med på vad du menar. Har också kört kampsport, framförallt boxning, kickboxning och shootfighting och visst ger det en hel del styrka, även om enskilda muskelgrupper inte får samma uppmärksamhet som i styrketräning. Däremot blir ju samspelet mellan olika muskler mer dynamiskt, vilket kanske också kan räknas till grundegenskapen Styrka.

Jag håller nog inte med om att det är väldigt svårt. Det är självfallet svårare än att bara träna en sak och man kan ju lika självfallet inte få lika höga resultat i varje område på samma tid, men det finns mängder av idrotter och träningssätt som automatiskt ger träning i båda dessa egenskaper.

Jag uttryckte mig nog lite klumpigt. Jag menar att det är svårt att uppnå riktigt bra resultat inom respektive område om man tränar dem samtidigt, vilket du också påpekar. De katabola effekterna som respektive träningsform ger (hård konditions- respektive hård styrketräning) motverkar i viss mån varandra. Det är svårt att "satsa 100%" i båda samtidigt och erhålla toppresultat. Men tränar man i cykler med fokus på än det ena, än det andra området kan man med planering erhålla mycket bra resultat inom både konditions- och styrkeområdet. Mängden fritid kan dock komma att bli kraftigt lidande... :gremwink:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
"Har också kört kampsport, framförallt boxning, kickboxning och shootfighting och visst ger det en hel del styrka, även om enskilda muskelgrupper inte får samma uppmärksamhet som i styrketräning. Däremot blir ju samspelet mellan olika muskler mer dynamiskt, vilket kanske också kan räknas till grundegenskapen Styrka."

Visst ger det inte lika stor muskelökning som ren styrketräning (då ren styrketräning ju självklart är absolut bäst för sitt ändamål) men man ökar definitivt i muskelmassa också och uppnår inte bara muskelsamspel. Samspelet blir ju dock också viktigt då man, speciellt i spel, vill kunna utnyttja sin styrka till annat än att bara lyfta saker. Har själv märkt att styrkan man får av styrketräning kan ha aningen begränsat användningsområde om man inte tänker igenom övningarna noga i förhållande till ens mål. När man hållit på med en kampsport med inriktning på fullkontakt lär man sig också ganska snabbt att man definitivt borde blanda in styrka i hur mycket en rollperson tål. Att parera tunga sparkar håller inte utan man får ju blocka dem med så stora muskelgrupper som möjligt. :gremsmile:

"Det är svårt att "satsa 100%" i båda samtidigt och erhålla toppresultat."

Så är det definitivt. Det är inte många sporter som kräver extrema nivåer av flera egenskaper. Brottare i grekisk-romersk stil är nog de jag stött på som är mest vältränade överlag.

"Mängden fritid kan dock komma att bli kraftigt lidande..."

Usch ja, det tar upp alldeles för mycket tid om man inte kan leva på sporten. :gremsmile:
 
Top