Nekromanti Träffsäkerhet som dump stat

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Träffsäker är Symbaroums dump stat, och det gör lite ont.

Just nu finns det många förmågor som gör karaktärsdraget träffsäker meningslöst utanför rollspelande:

Dessa har nackdelen att antingen bara vara närstrid, avstånd eller kniv, men oavsett så ersätter de alla träffsäker och för de flesta karaktärer så fyller därmed träffsäker ingen funktion (utanför rollspelande).

Värre är snarare att om man vill ha sitt träffsäker högt (pga rollspelande) så blir man snarare bestraffad för det då novisnivån på de här förmågorna just är att ersätta träffsäker, så den som spelar en karaktär som har högt träffsäker måste spendera 30 erfarenhet innan det är något att ha.

Nu kan man uppenbarligen antingen husregla eller bara skita i det och ha hög träffsäker ändå för rollspelandets skull, men det känns väldigt märkligt balanserat och nästan som upplagt för min-max på karaktärsdrag.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Det är ju framför allt sant om man gör en låglevlad rollperson. Om du börjar med en 100-200 exp så är det snarare så att man blir osugen på att byta ut träffsäker, men ändå vill åt en t8 extraskada från en maxad järnnäve.
 

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
Du har inte fel och många utav de rollpersoner jag sett hittills har just dumpat Träffsäker för att använda sig utav Järnnäve, Dominera eller Fint. Genom att göra detta så gör man sig dock till en renodlad närstridskämpe då alla avståndsattacker kommer att göras med ett hopplöst lågt värde. Det här behöver inte vara ett massivt problem och om SL mest slänger bärsärkande styggelser efter RP så kommer de aldrig att märka av det. För att belöna spelare som är mer balanserade mellan närstrid och avstånd kan SL således använda sig utav mer fiender som anfaller på avstånd - exempelvis från hustak, klippor, torn eller liknande där spelarna inte kan nå dem så enkelt med sina närstridsvapen.

Symbaroum är ett spel som tillåter en hel del min-maxande (som täckts i en hel del tidigare trådar) - men då motståndarna fungerar enligt samma regler så går det, i mitt tycke i alla fall, att kompensera för detta ganska enkelt.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag håller med och har gjort samma iakttagelse.

Men (utan att ha regelboken framför mig nu), är det inte så att det står att rollpersonen "får" använda ett annan attribut? Alltså inte "måste"?

Dvs. det går alldeles utmärkt att fortsätta använda "Träffsäker" om en nu har investerat i det. Det är iaf så jag tolkat det.

Det gör ju ändå att en del förmågor blir mer eller mindre komplementära mot vissa builds - men det går att välja dem längre fram iaf och inte "kasta bort" ett koncept byggt kring högt värde i Träffsäker.
 

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
"Rollpersonen kan utnyttja sin styrka till fullo och använda Stark istället för Träffsäker när den anfaller i närstrid."

I teorin kan man tänka sig en relativt erfaren rollperson med maxad träffsäker som sedan köper järnnäve till mästare för att även maximera sin närstridsskada.

Det blir dock lite konstigt om man tittar på hur förmågan beskrivs
"Rollpersonen är tränad att till fullo utnyttja sin styrka för att i närstrid få verkan på målet. Särskilt riddare, vredesgardister och andra tungt beväpnade krigare förlitar sig på sin styrka i närstrid, och lämnar precision och finess åt andra."

Så, för mig så innebär detta att du måste använda Stark för att göra anfallet även om ju ordet "kan" går att tolka annorlunda.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Efter som det går att ha flera olika värden att ersätta träffsäker med så måste det vara valfritt, annars blir det för konstiga konsekvenser.
 

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Ja mitt problem var inte att träffsäker skulle ersättas av annat karatkärsdrag utan spelarens vilja, jag har alltid tänkt mig att man får välja vilken av de två karaktärsdragen som används, utan snarare att träffsäker som karaktärsdrag är ett suboptimalt val och att om man är intresserad av många förmågor så är novisnivån i stort sett bara en "skatt" för att nå upp till gesäll och mästare.

För avståndsattacker finns till och med sjätte sinne, så inte ens där behövs det.

Jag hade hellre sett alla fall av ersättande av träffsäker bara helt strukna från boken förutom när det gäller specialattacker som t.ex lönnstöt eller stryparkonst. Träffsäker för mig är ett karaktärsdrag som gör vad det säger, och är en person inte träffsäker borde den personen vara dålig på att träffa. Nu förstår jag att det inte kommer hända, men jag kommer pusha för att testa att husregla det i vår grupp.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Min tolkning:

Träffsäker är vad medelmåttor använder för att slåss; alltså SLPer (och RP?) vars mål i livet inte är att slåss. Då ger Träffsäker en viss basförmåga, alternativt ger ett lågt värde dig schablonen "kass på att slåss; kan inte ens träffa en ladugårdsvägg".

Det ger sig rätt snabbt att varje vettig stridsman (och tränad äventyrare?) lämnar Träffsäker långt bakom sig (med ett 5-värde). Det betalar sig alldeles för bra att överleva den allra första tiden för att sedan slåss med värden på 13+

Notera att sättet bli bra på BÅDE närstrid och avståndsstrid är att BÅDE ha högt i Stark OCH Vaksam... :)

(Med tillbörliga variationer. Exempelvis slåss tjyvar med Kvick/Diskret, inte Stark. Och för vissa karaktärer kan Listig ersätta både Stark och Vaksam. osv osv)

Avslutningsvis är Träffsäker det värde med minst rollspelspotential*, så att det är designat som en dumpstat gör liksom ingenting.
 

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
Jocke;n179553 said:
Efter som det går att ha flera olika värden att ersätta träffsäker med så måste det vara valfritt, annars blir det för konstiga konsekvenser.
Det jag menar är att det förstås går att använda antingen Träffsäker eller Stark för att anfalla, men för att få de extra skadetärningarna som Järnnäve Gesäll och Mästare ger tycker jag att man måste göra anfallet med Stark. En RP som dumpat Stark borde exempelvis väldigt sällan kunna få ut något av att ha dragit Järnnäve till Mästare.

För att försvara Träffsäker lite grann så skulle jag kunna se det som ett alternativ i byggandet av en väldigt all-round RP. Låt säga
Träffsäker 15
Viljestyrka 13
Kvick 11
Vaksam 10
Diskret 10
Övertygande 7
Stark 5

Denna kan anfalla i närstrid, på avstånd samt har potential att använda mystiska förmågor. Med rustningspenetrerande prickskytt som huvudsaklig skadeutdelare och låt säga Förhäxa för att försvaga fienderna den möter (eller illusorisk korrigering) så skulle denna kunna fungera helt okej. Snabbdrag är också viktigt. Det är inte den mest "optade builden" men ett möjligt alternativ som kan bidra oavsett situation (till och med i obeväpnad strid).

Sen håller jag helt klart med om att Träffsäker har låg rollspelspotential. Det enda exempel jag kommer på från kampanjen jag leder var då en RP med Järnnäve försökte kasta en änterhake för att klättra upp för borgruinen i Döda Drömmars Grav och grovt misslyckades då han dumpat sin Träffsäker - men det är förmodligen enda gången vi använt detta karaktärsdrag under hela Kopparkronan.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Symbaroum är ett lite märkligt spel.

Till en början känns det som att striderna kommer vara Drakar och Demoner liknande; alltså att en kompetent stridsman slåss med kanske T8 eller T10 och försöker slå sig genom T4 eller T6 i rustning, och långsamt blir bättre genom att höja sin träffchans. Striderna tar några rundor, och har du otur tar de flera rundor än så.

I det perspektivet fungerar din all-round RP.

Men Symbaroum är inte DoD. Relativt snart inser man att spelet låter dig skapa veritabla stridsmonster, som med lätthet hugger ihjäl vanliga fiender (de flesta humanoider, eller "kulturvarelser" som de heter) i ett hugg, även om de är fullt friska och någorlunda bepansrade. Träff - sänk, punkt slut.

Här jag ska jag inte debattera om detta är bra eller dåligt, utan bara påpeka att din all-round RP kommer snabbt halka efter, eftersom Träffsäker är helt fel väg att gå för att uppnå denna offensiva kraft.

Spelet känns avsiktligt som gjort för att du ska välja din egenskap och sedan opta mot den. Det är så du får flera skadetärningar. Och det är flera skadetärningar som snabbt lyfter dig ur DoD-paradigmet; det är flera skadetärningar som låter dig dräpa Troll och Lindormar.

Alla egenskaper fungerar för detta. Det känns som att tanken är att detta ska vara en fördel med spelet. Utom just då Träffsäker. Jag får känslan av att spelet är gjort för att man ska upptäcka Träffsäker som dump-stat; och då glädjas åt att jag inte styrs åt ett visst håll ("alla bra krigare är säkert Starka") utan att spelet verkligen uppmuntrar gänget att välja varsin egenskap ("jag kan vara Övertygande och ändå sparka stjärt i strid, medan du kan vara Listig och bli ännu dödligare. Hurra!") och därmed skapa mekaniskt differentierade karaktärer som har olika styrkor och därmed inte riskerar trampa in på varandras kompetensområden.

PS. Det skall sägas att det inte är omöjligt hitta skadetärningar som inte är knutna till en viss egenskap. Så visst går det att höja upp även din all-round RP (tänker främst på elementarelixir eller vad de heter; även gifter är tänkbara. Samt givetvis mäktiga magiska vapen!) Men då bygger man ju en gubbe som inte drar nytta av de inbyggda synergierna med att lämna Träffsäker.
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Men jag ser inte några som helst problem med det. Eftersom fienden lika lätt kan sänka stridsmonstret till RP. :)
 

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
CapnZapp;n179597 said:
Spelet känns avsiktligt som gjort för att du ska välja din egenskap och sedan opta mot den.
Så är det helt klart. Det är det första spel jag stött på som låter dig gå in på ett karaktärsdrag som normalt sett skulle göra dig värdelös i strid (listig, övertygande, diskret etc.) och belönar dig för det. Jättehärligt tycker jag!

Träffsäker är en av de mindre belönande, men det finns fortfarande en all-round build med avstånd som fokus som funkar. I exemplet ovan så får vi en kompetent avståndsskytt som kan använda magi offensivt och defensivt samt kan slåss i närstrid. Hade vi valt att totalt fokusera honom på avstånd genom att välja sjätte sinne så hade det gett oss bonusen att få en väldigt vaksam RP.. Rent skademässigt så kommer han dock ge lika mycket som den RPn, så jag håller inte med om att han skulle halka efter nämnvärt genom att inte frångå Träffsäker.

Jag håller dock med om att det vore dumt att bygga en närstridskämpe baserad på Träffsäker eller exempelvis en Tjuv - detta då Järnnäve och Fint just kräver att man frångår Träffsäker och ger fantastiska fördelar längre fram.

Beroende på den typ av motstånd som gruppen möter, och hur taktiskt SL spelar dessa, så kan i alla fall all-round ge en hel del. Det är exempelvis väldigt lätt att neutralisera hårda närstridskämpar genom att låta dem möta avståndsskyttar som skjuter från terrängövertag, alternativt genom att låta dem möta magiker. Om du inte använder just träffsäker så kommer en av dessa dimensioner vara svagare (eller saknas helt). Ovanstående exempel däremot skulle alltid kunna bidra.

Värt att säga är väl också att monstren som beskrivs inte kräver att man optar. Optar du så får du ner dom snabbare, men det är absolut inget krav.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Inte för att jag spelat spelet men på beskrivningarna låter det ju som att träffsäker saknar förmågan typ "achilles häl" eller typ "weak spot" som snabbt gör att man ignorerar olika rustningar (??) och också gör mer skada för att man tex träffar i ögat, in mellan revbenen eller liknande.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Träffsäker behöver buffas lite. Kanske tänka om och låta den bli "Koordination" eller liknande, så att man kan basera t.ex. initiativ på den också och kanske klämma in lite mer förmågor som baseras på det karaktärsdraget.

Jag kör mitt första äventyr som spelare just nu och gjorde en svartalf som är en lite jack of all trades och valde då 15 i träffsäker. dels för att känna efter om den verkligen är så dålig men också för att jag tidigt ville använda både avståndsvapen (kastyxor) och närstridsvapen (spjut med stångverkan). än så länge tycker jag det funkar bra, men man saknar såklart att ha högt i ett annat viktigt karaktärsdrag.

Mycket handlar nog in SL och hur äventyret är designat. Är det inte övervägande del strid så funkar det helt ok, men ju mer strid desto jobbigare blir det.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
.113;n179706 said:
Inte för att jag spelat spelet men på beskrivningarna låter det ju som att träffsäker saknar förmågan typ "achilles häl" eller typ "weak spot" som snabbt gör att man ignorerar olika rustningar (??) och också gör mer skada för att man tex träffar i ögat, in mellan revbenen eller liknande.

Förmågan Prickskytt finns, vilket ger lite extra skada; möjlighet att "nåla fast" en motståndare; samt möjlighet att ignorera bepansring. Detta då för armborst och bågar.

Jag tycker systemet med Träffsäkerhet är bra. Åtminstone om man läser reglerna. Det är ju få Förmågor som berör strid som påverkas egentligen. Samtidigt är det ett val. Man behöver inte vara Stark för att använda Järnnäve.

Det jag personligen saknar i Symbaroum är en annan skala på skador och tålighet. Jag gillar tärningar och att slå ett gäng för skada känns helt enkelt roligare än bara en tärning. Men det kan jag husreglera själv.
 

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
PAX;n179845 said:
Man behöver inte vara Stark för att använda Järnnäve.
Jag är med på att texten säger "kan", men om man tittar på beskrivningen av förmågan så blir det lite lustigt.
"...förlitar sig på sin styrka i närstrid, och lämnar precision och finess åt andra."

Låt oss säga att vi har en svartalf med 15 i Diskret och 5 i Stark. Vår svartalf använder Fint för att anfalla med Diskret istället för Träffsäker. Han har sedan tagit Järnnäve till mästare och använder nu den aktiva förmågan som ger honom +1T8 i Skada (det står ju "kan" på novis, inte "måste"). Då han får använda Diskret i sina anfall behöver han rulla under 15 vilket inte blir svårt.

Alla får givetvis göra som dom vill - men jag skulle inte tillåta någon att använda fördelarna som Järnnäve ger om dom inte just anfaller med Stark. Men det kanske bara är jag?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
secondFANFARE;n179922 said:
Jag är med på att texten säger "kan", men om man tittar på beskrivningen av förmågan så blir det lite lustigt.
"...förlitar sig på sin styrka i närstrid, och lämnar precision och finess åt andra."

Låt oss säga att vi har en svartalf med 15 i Diskret och 5 i Stark. Vår svartalf använder Fint för att anfalla med Diskret istället för Träffsäker. Han har sedan tagit Järnnäve till mästare och använder nu den aktiva förmågan som ger honom +1T8 i Skada (det står ju "kan" på novis, inte "måste"). Då han får använda Diskret i sina anfall behöver han rulla under 15 vilket inte blir svårt.

Alla får givetvis göra som dom vill - men jag skulle inte tillåta någon att använda fördelarna som Järnnäve ger om dom inte just anfaller med Stark. Men det kanske bara är jag?

Jag har tolkat det likadant (att man måste anfalla med Stark för att tillgodoräkna sig effekterna av Järnnäve) men det har ännu inte kommit upp som ett problem i vårt spelande eftersom de enda som valt Järnnäve har varit de med högt i Stark.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag funderade på om vissa Förmågor som är valbara med andra Karaktärsdrag kunde baseras på de angivna Karaktärsdragen. Om vi nu tar Järnnäve som exempel. Att träffa görs med Träffsäkerhet men skadans ökning bestäms av storleken av Styrka. Tyvärr behövs en tabell med flera resultat för de olika nivåerna på Förmågan. Så i princip blir det en avancerad form av Skadebonus i det här fallet.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
secondFANFARE;n179922 said:
Låt oss säga att vi har en svartalf med 15 i Diskret och 5 i Stark. Vår svartalf använder Fint för att anfalla med Diskret istället för Träffsäker. Han har sedan tagit Järnnäve till mästare och använder nu den aktiva förmågan som ger honom +1T8 i Skada (det står ju "kan" på novis, inte "måste"). Då han får använda Diskret i sina anfall behöver han rulla under 15 vilket inte blir svårt.
Jag tycker ju att det är exakt så här man ska använda reglerna, och att det är så de ber om att bli använda. Att kombinera färdigheter på smarta sett är det stora nöjet med att köpa nya förmågor för sin exp.
Sen så är de inte lika tydligt skrivna regler som till magic eller d&d så man måste ju fatta lite egna beslut.

Nån som har koll på den engelska regeltexten?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
secondFANFARE;n179922 said:
Jag är med på att texten säger "kan", men om man tittar på beskrivningen av förmågan så blir det lite lustigt.
"...förlitar sig på sin styrka i närstrid, och lämnar precision och finess åt andra."

Låt oss säga att vi har en svartalf med 15 i Diskret och 5 i Stark. Vår svartalf använder Fint för att anfalla med Diskret istället för Träffsäker. Han har sedan tagit Järnnäve till mästare och använder nu den aktiva förmågan som ger honom +1T8 i Skada (det står ju "kan" på novis, inte "måste"). Då han får använda Diskret i sina anfall behöver han rulla under 15 vilket inte blir svårt.

Alla får givetvis göra som dom vill - men jag skulle inte tillåta någon att använda fördelarna som Järnnäve ger om dom inte just anfaller med Stark. Men det kanske bara är jag?

Det är dock ett fåtal kombinationer av vapen som kan användas i det här fallet.
 
Top