Nekromanti Träffområden?

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jag behöver tips på ett smidigt träffområdessystem (hit locations ni vet). Jag jobbar på mitt eget stridssystem som liknar D&D 4E ganska mycket, men jag skulle vilja ha koll på var på kroppen man träffar. I alla fall ibland kan det ju ge mycket för inlevelsen att veta var man blöder, gör en crit etc.

Ett system som jag gillar är WFRP 2nd Ed. Där vänder man ju på to hit-tärningarna (24 blir 42) och avläser på en tabell var man träffat. Fast helst vill man ju ha bort tabellen, eller göra den superenkel att lära sig i huvet. T ex slå en t10 och 10 = huvudet, 7-9 = bål, 6 = höger arm etc, eller nåt liknande.

Eller ni kanske har helt andra idéer?
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Tjaooo kan inte skadan avgöra vart träffen är?
Lite i skada kanske är en strykträff på benet, en kritisk skada som dödar är förmodligen i huvudet...
Fast det är ju kanske lite för luddigt men man kan ju faktiskt improvisera som SL med vissa riktlinjer.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Jag gillar vad Burning Wheel gör: den som blir träffad väljer vilken kroppsdel som är mest blottad (typ "jag försvarar mig högt, så alla träffar tar i benet"). Anfallaren kan sedan använda lyckade tärningar från tärningsslaget för att flytta träffen -- så om motståndaren blottar benen och du vill träffa i huvudet får du spendera tärningar för att träffa ett område som motståndaren skyddar mer.
 

Hanihörnet

Veteran
Joined
9 Aug 2008
Messages
67
Bobby Magikern said:
Jag gillar vad Burning Wheel gör: den som blir träffad väljer vilken kroppsdel som är mest blottad (typ "jag försvarar mig högt, så alla träffar tar i benet").
Hur gör man med avståndsstrid?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
(Vafan, postade jag inte ett svar?)

Torson anses alltid vara målet vid avståndsstrid. Motståndaren kan inte välja var träffen tar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Hanihörnet said:
Bobby Magikern said:
Jag gillar vad Burning Wheel gör: den som blir träffad väljer vilken kroppsdel som är mest blottad (typ "jag försvarar mig högt, så alla träffar tar i benet").
Hur gör man med avståndsstrid?
Istället för att man väljer blotta så räknas bröstet/bålen som träffområde. Om det inte passar så tar man den mest exponerade kroppsdelen (huvudet för någon bakom en mur, benen för någon som gömmer sig bakom en sköld).

EDIT: tjosan vad sen jag var. Det får stå kvar ändå eftersom jag svarar på en potentiell följdfråga.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Jag gör gärna skillnad mellan avstånds- och närstridsattacker när det kommer till hur man löser var träffen hamnar. En avståndsattack riktas nästan alltid mitt i målet om du bara är ute efter att träffa. På kortare håll kan du givetvis försöka rikta in dig mot orchens svärdshand eller cyborgens huvud och på längre håll tvingas du antagligen ta faktorer som gravitation, vindriktning och projektilbana i beräkningen genom att flytta riktpunkten högre eller åt sidorna. Utöver detta kommer kroppen aldrig att vara helt stilla, varken hos skytt eller mål, och det är något som visar sig på allt tydligare ju längre avståndet är. Låt oss helt enkelt bara säga att det finns mycket som spelar in i var en projektil (sten, pil, kniv, kula eller laserstråle) träffar målet, och att dessa faktorer är sådana att de gör träffen relativt slumpartad.

Närstrid å andra sidan är inte alls lika chansartad, utan när näven eller svärdet är på väg mot målet så kommer det följa en bestämd bana mot området du vill träffa. Hoppar vi förbi steget där vi beräknar om attacken träffar eller inte och helt sonika säger att attacken kommer att träffa, så har vi egentligen två alternativ: träffa där vi siktar eller träffa något som sätts iväg. Eftersom vi redan konstaterat att attacken kommer att träffa, kan inte det blockerande vara ett parerande svärd eller sköld utan något som med största sannolikhet kommer leda till en skada på målet.

Vad jag vill säga med ovanstående pladder är just det jag inledde med, att träffsystem egentligen bör ses ur olika perspektiv beroende på om det är avstånds- eller närstrid som behandlas. Nu vet jag inte hur mycket detaljer du valt att lägga i ditt system men jag anser nog att en träfftabell (den behöver absolut inte vara mer avancerad än den du exemplifierar) kan vara på sin plats för avståndsattacker. Används kroppsdelar rent speltekniskt i exempelvis ett kroppsdelsskadesystem kan det även vara på sin plats att lägga in möjligheten att sikta på speciella kroppsdelar, men har du bara en hälsopoängsmätare tror jag inte att du tjänar på det. Risken är bara att det blir fånigt om spelarna siktar i huvudet på halvlängdsmannen och gör 2 HP i skada med ballistan.

Träfftabeller för närstrid ser jag inte riktigt nyttan av. Min egna erfarenhet säger mig att man mest blir besviken och konfunderad över att träffa vänster ben gång på gång utan att förstå hur det är möjligt. Låt här hellre spelarna beskriva var de siktar. Vill man trixa till det lite så kan man ju bara säga att det krävs en viss grad av framgång för att få träffa där man siktade, annars tillåts målet att skydda sig med en arm eller liknande men fortfarande ta lika mycket skada.

Samma princip som ovan -- om du använder kroppsdelar eller inte i skadesystemet -- gäller nog även här. Bobby Magikern beskrev, i ett alldeles ypperligt intressant system, hur man kan offra lyckade tärningar för att träffa där man önskar, men finns det ingen spelteknisk effekt mellan att träffa i huvudet och i benet, så behöver man nog inte bemöda sig med att designa in något liknande i ens eget system.

Summa summarum, träfftabellen är en enkel lösning för avståndsstrid men inte i närstrid, där beskrivningar passar bättre.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Så man kan aldrig råka träffa någon i armen, om man inte vill alltså?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Snow said:
Så man kan aldrig råka träffa någon i armen, om man inte vill alltså?
Precis, man kan inte »råka träffa« nånting: antingen tar det på förbestämt träffområde, eller så betalar anfallaren lyckade tärningar för att flytta träffen. På det sättet kan man sätta en pil i armen på någon även i Burning Wheel.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Ska försöka mig på en liten annan idé än vad andra föreslagit.

Jag föreslår att vid varje given närstridsattack (annorlunda för avståndsvapen), måste man beskriva sin attack så att det framgår om man siktar "högt", "lågt" eller i "midjehöjd". Detta val kallas för attackens "nivå". Vi antar vidare att det finns 6 träffområden: 2xArm, 2xBen, Bål, Huvud.

Vid varje given nivå är det givet att man träffar något av fyra områden, enligt given tabell:
Lågt: Höger ben, Vänster ben, Bål
Midjehöjd: Höger Arm, Vänster arm, Bål
Högt: Icke-svärdsarm - vanligtvis vänster, Bål, Huvud.

Slaget för att träffa avgör vilket av dessa tre områden man träffar: man delar det slagna värdet med tre, och låter resten avgöra (en modulus-operation, om man så vill). Rest 0, alltså jämt delbart med 3 är det första i respektive lista (t ex Höger ben om man siktar lågt). Rest 1 är det andra, och rest 2 är det sista.

Eftersom Bålen finns med i alla nivåer, blir den antagligen lite överrepresenterad. Allt som kräver rest 0 (jämt upp) blir lite underrepresenterat, som ex huvud.

Fördelar:
- Inga extra tärningsslag.
- Lätt att veta vilka slagna värden som är delbara med 3. (3,6,9,12,15...). Då borde det vara ganska ok att att se vad som ger rest 1 (4,7...) och rest 2 (5, 8...).
- Blanding av slump och siktande.
- Kan vara en fördel att alltid behöva beskriva sin attack ("hugga högt").

Nackdelar:
- Ett formalistiskt sytem. Kanske inte gillas av alla. (Men det var ett försök att svara på efterfrågat kroppsdelssystem).
- Komplicerat (eller är det?)

/Håkan
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Intressant. Vore coolt om man kanske kunde förenkla så att det bara är två områden på varje nivå, så att udda tärningslag = ett område, jämt tärningsslag = det andra området. Men det kanske är ogörbart?
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Tack, mycket givande analys. Återkommer när jag beslutat något.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Tja, om man tänker sig fyra träffområden: Ben, Arm, Bål, Huvud går det kanske.
Låg: Ben eller Bål
Mellan: Bål eller Arm
Hög: Arm eller Huvud.

Det är kanske oftast inte så intressant om det är höger eller vänster arm eller ben.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
OK, så här då?

Du måste beskriva din attack så att det framgår vilken av tre nivåer du siktar på - ”högt”, ”lågt” eller i ”midjehöjd”. På varje nivå finns två träffområden:
Högt: Arm eller Huvud
Midjehöjd: Arm eller Bål
Lågt: Ben eller Bål

Avgör sedan i vilket träffområde som du träffat genom att titta på tärningen som du slog för attackslaget:
Högt: Udda: Arm eller Jämt: Huvud
Midjehöjd: Udda: Arm eller Jämt: Bål
Lågt: Udda: Ben eller Jämt: Bål

Vad tycks? Sen har vi ju problemet med höger eller vänster arm/ben... Fan. Och här räknar jag ju inte med att det normalt är så att man försvarar sig med armar och ben för att skydda huvud och bål. Klurigt.
 
Top