Nekromanti Träffområden och sadistiska skador till Fantasy!

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Eftersom jag blev sugen på att försöka köra Fantasy! lite mer grimdark och få med något som påminde om DoD:s gamla träffområden eller WHFRP:s brutala criticals så började jag knåpa på ett litet första utkast till träffområden i Fantasy!-strider. Jag ville få ihop något som fungerade utan att behöva slänga in en massa extra-moment med separata KP för kroppsdelar och bokföring i fajterna, så jag utgick från att slänga in ett extra tärningsslag innan man slår för skada (eller möjligen efter, om man tycker att det är roligare...) och sedan utnyttja systemets befintliga KP-nivåer för Skråma, Sårad och Skadechock. Vad tror ni, kan det fungera? För obalanserat? För snällt?

Bestäm träffområde
När du lyckats med ett anfall, och motståndaren misslyckats med sitt försvar, slår du en Tärning för att bestämma var du träffar motståndaren. Därefter slår du Skada som vanligt.
Som anfallare kan du välja att redan från början sikta på en speciell kroppsdel. Du anfaller då med en Stridstärning mindre.

TRÄFFOMRÅDESTABELLEN (Humanoida varelser)
Slå 1T
Träffområde
1
Vänster ben
2
Höger ben
3
Vänster arm
4
Höger arm
5
Bål
6
Huvud

Ärrad
Om anfallet som träffade leder till att rollpersonen får en Skråma (5 KP eller mindre kvar) så är kroppsdelen deformerad eller ärrad. Spelledaren bestämmer hur. Det innebär inga minusmodifikationer på tärningsslag, annat än i lägen där rollpersonens utseende eller kroppsform kan komma att spela roll.

Sårad
Om anfallet som träffade kroppsdelen leder till att rollpersonen är Sårad (2 KP eller mindre kvar) så är kroppsdelen obrukbar.
Om den Sårade kroppsdelen är ett ben innebär det att rollpersonen går ned på knä, och inte längre kan göra några betydande förflyttningar, ej heller angripa någon som inte redan befinner sig i rollpersonens direkta närhet.
Om den Sårade kroppsdelen är en arm så hänger armen slapp vid sidan. Rollpersonen kan inte längre använda vapen som kräver tvåhandsfattning. Om handen höll i ett vapen faller det till marken eller hänger orörligt vid rollpersonens sida.
Om bålen blir Sårad så blöder rollpersonen så ymnigt att han i slutet av varje Stridsrunda måste lyckas med ett Fysikslag mot svårighetsgrad 3, annars förlorar han 1 KP. Rollpersonen fortsätter att blöda tills han fått Första hjälpen. (För att snabba upp striderna kan man förslagsvis låta bli att slå några Fysikslag för förenklade rollpersoner, och låta dem automatiskt misslyckas)
Om huvudet blir Sårat så måste rollpersonen i slutet av varje runda lyckas med ett Fysikslag mot svårighetsgrad 3 för att inte tuppa av och bli medvetslös i 1T Stridsrundor, ända tills han har fått Första hjälpen. (Även här kan man förslagsvis låta bli att slå något Fysikslag för förenklade rollpersoner)
En Sårad kroppsdel blir brukbar igen så snart rollpersonen fått Första Hjälpen.

Kritisk skada
Ett anfall som tar ned en rollpersons KP till 0 eller som gör honom Sårad, samtidigt som det Skadechockar, har tillfogat en kritisk skada. Om anfallet träffade bålen innebär det att bröstkorgen är uppfläkt eller att magens innanmäte hänger ut. Rollpersonen förlorar 1 KP permanent.
Om anfallet träffade huvudet så innebär det att delar av skallen nu saknas, följt av massiva hjärnskador som leder till att rollpersonen förlorar 2 Mana permanent. (Här överväger jag huruvida rollpersonen kanske ska kunna bli av med en nivå NÄR eller INT rakt av, men det kan tänkas vara för elakt nästan?)
Om anfallet träffade en arm eller ett ben så är lemmen för alltid obrukbar. Huruvida den hänger kvar som en förtvinad utväxt, eller amputerades redan i anfallsögonblicket är upp till spelledaren.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Hur många tärningar slår man i skada? Om det är mer än en men mindre än tio iaf så går det köra med tex att näst högsta tärningen dessutom är träffområdet. Det går nog räkna ut vid vilken gräns det är för mycket headshots men vid rimlig mängd tärningar (eller ändring till tredje tärningen) så blir det dessutom en fin ganska realistiskt procent träfftabell oxå. För hur ofta hugger man någon i benen jämfört med kropp och huvud egentligen?

Jag kör med en sån variant i mitt system (iaf just nu) för att få bort just det där extra slaget
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Jag har inte pillat på själva skadeslaget än, så i nuläget utgår jag från att man bara slår 1T6 som i grundreglerna, så det kan bli knepigt att utgå från det. Däremot funderar jag på om man kan utgå från själva attackslaget, då det ju kan bli ganska saftigt stora T6-pölar...
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag har ju läst fantasy men inte spelat det så kommer inte ihåg riktigt allt.. Men ja, det är ju ett alternativ. Går ju oxå ha en speciell tärning typ en stor röd tärning eller något som utmärker sig lite som man alltid slår samtidigt som anfallsslaget. Skulle man missa kan man ju oxå snabbt säga "du missade huvudet med en hårsmån " osv
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kul extraregel för de som vill ha det blodigare... Och givetvis ska man i så fall kunna kapa armar, ben och hugga av huvudet.

Om du har Saga kan du kika på reglerna för skador och träffområden där.. gratisversionen finns HÄR. Sid 32 i gratisreglerna.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Ja efter att ha kikat på Saga-reglerna så blir jag sugen på att brutalisera reglerna ytterligare, så att säga. Kanske låta en kroppsdel bli obrukbar under resten av striden redan vid skadenivån Skråma eller när anfallet resulterar i en skadechock, och låta kroppsdelen vara oanvändbar en längre tid om man kommer ned på Sårad. Som tidigare ska dock Skadechock+Sårad/0 KP resultera i lemmar som flyger och huvuden som rullar.
 
Top