Nekromanti Träffa med skjutvapen

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Spellede O:FR första gången för ett par veckor sedan, och fick med lite våldsam action. Jag blev dock överraskad över hur extremt lätt det är att träffa folk med skjutvapen, tvärt emot vad det inledande stycket om skytte.

Jag har två gissningar på hur jag kan ha feltolkat reglerna, så jag ställer två frågor:

#1. Används Defence i avståndsstrid?
#2. Om svar nej på fråga 1, gäller regeln att svårighetsgrader alltid startar på 10 istället? Är det kanske rentav så att denna regel är inbyggd i Defence?
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
All svårighetsgrader börjar alltid på 10. Annars blir det väldigt lätt att träffa.
En annan faktor som kan spela in är om karaktärerna är väldigt bra på att skjuta, annars borde det vara rätt svårt...
 

Hopeless

Veteran
Joined
8 May 2010
Messages
62
Jag skulle säga att det krävs <10 i Guns och Pistols för att det faktiskt ska bli något att ha.

Anta följande:

Den lede fi står 20 meter bort, delvis bakom ett träd, i skumrask och du skjuter med din finfina C96:a. Det borde resultera i: 10(i grund)+2(för "some cover")+3(för dusk)+6(för avstånd(20/3))=21 i svårighet.

Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Det stämmer och i Vietnam behövde en skyttesoldat 300 000 skott för varje träff. Det kanske säger mer om mängden bly i marken där om reala chanser att träffa ett synligt mål. Det blir också mer spel med svårare chanser.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
21 är väl inget. Har man 5+ i skytte så behöver man slå 15+, d.v.s snittar en träff på var fjärde skott. Dom som är "shooters" av ina spelare har mellan 9 och 13 i sitt vapen. att träffa någon med svårtighetsgrad runt 20 är ju 50% chans10+1d20 snittar ju på 20.5 ;-)

Dom har lärt sig att antingen inte kriga, eller skjuta snabbt och först.
 

Hopeless

Veteran
Joined
8 May 2010
Messages
62
21 är inte omöjligt, långt ifrån. Men, det krävs att man har en hel del erfarenhet för att kunna vara trygg i eldstrider. Börjar man dessutom skjuta gående mot ett rörligt mål och flera skott, då blir det **itsvårt. Som på riktigt...

Skjut först och snabbt eller lägg benen på ryggen.

En sak är säker: när kulorna viner vill man inte stå på den mottagande sidan. Skjutvapen är ju livsfarligt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
MR_Fallen_Publishing said:
Det stämmer och i Vietnam behövde en skyttesoldat 300 000 skott för varje träff.
Fast det har väl antagligen delvis också att göra med att soldater generellt inte VILL döda sina fiender (som också är människor...)

Jag vet att det gjordes en förändring i hur man tränade sina soldater inför... kan det vara gulfriget? Vietnam? ...i och med att man började använda människoformade måltavlor för att vänja sina soldater vid att skjuta på mänskliga motståndare. Den mänskliga driften att inte mörda är ganska stark, om man inte hjärntvättar tränar bort den...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
krank said:
MR_Fallen_Publishing said:
Det stämmer och i Vietnam behövde en skyttesoldat 300 000 skott för varje träff.
Fast det har väl antagligen delvis också att göra med att soldater generellt inte VILL döda sina fiender (som också är människor...)
Inför och under Vietnam-kriget började tekniker utvecklas för att få soldater att faktiskt döda.

300 000 skott kan dock inte bortförklaras enbart med soldater som skjuter »brevid« sina fiender med flit. Det är väldigt mycket skott som är tänkt som nedhållande eld, och några skott som slängs iväg i djungeln i ren panik.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Människors ovilja att skjuta varandra är rätt upplyftande egentligen. Under andra världskriget var det bara en liten del amerikanska soldater (10-20% eller nått) som faktiskt var beredda att skjuta på en fiende. Lägre tillbaks har man upptäckt att musköter på slagfälten ofta hade flera kulor i loppet. Många soldater låtsades skjuta och laddade om för syn skull.
Lösningen med att träna sig skjuta på snabbt uppkommande mål är deprimerande enkel egentligen. Man lär hjärna hoppa över det moralska steget. Dagens svenska skjutreglemente lägger stor vikt på detta.
Dom där 300 000 skotten i Vietnam kanske är resultat av den filosofin. Skjut först och mycket. Mer intressant kanske är att prickskyttar i Vietnam sköt 3 skott för varje träff. det är ju lite lägre, men kanske inte som på film. man kan nog konstatera att de som blir prickskyttar uppenbarligen är lite mindre knussliga än vanliga skytte soldater.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
MR_Fallen_Publishing said:
Mer intressant kanske är att prickskyttar i Vietnam sköt 3 skott för varje träff. det är ju lite lägre, men kanske inte som på film. man kan nog konstatera att de som blir prickskyttar uppenbarligen är lite mindre knussliga än vanliga skytte soldater.
Sen så finns det ju fortfarande prickskyttar som är mer skrämmande än någon motsvarighet på film.
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Sedan slaget vid Camarón har det gått utför med skjutskickligheten :gremwhistle:
Dock bör man tänka att det viktigaste faktorn vid skytte i strid är hur man själv är påverkad. Är man lugn som en filbunke så skjuter man bättre än om pulsen är 200 och svetten rinner i ögonen. Typ exempel Basil Plumley under slaget i La Drang.
 
Top