Nekromanti Tove Jansson

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Jag vill bara (lite sent) skriva ett litet inlägg till minne av en av världens bästa fantasyförfattare... (antagligen den bästa).

Hoppas ingen annan har gjort ett sådant inlägg tidigare.

Robin

Ps.
Detta inlägg skrevs för att hedra den typ av fantasy som inte har alver odyl.
Ds.

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Fast det är väl mer sagor i så fall?

No disrespect till Tove Jansson dock!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Fast det är väl mer sagor i så fall?</I>

Behöver hon inte vara. Jag har iaf sett henne listad på utländska förteckningar över internationella fantasyförfattare - och åtminstone hennes böcker <I>känns</I> klart mer fantasy än saga, tycker jag.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Jag har iaf sett henne listad på utländska förteckningar över internationella fantasyförfattare"
Jupp. Hon fanns med på listan i Master-boxen till gamla D&D, till exempel, som "rekommenderad läsning för DMs". Hur många hit points är det en mårra har nu igen... ;-) (Not: Tove var en fan av Edgar Rice Burroughs Tarzan-böcker - vilket märks bland annat i Kometen kommer och Trollkarlens Hatt - och en gammal villfarelse jag inte vill ha tagen ur mig är att hon någon gång måste ha läst hans böcker om John Carter också.)

Nightowls uppfattning: Konstsagor (dvs. sådana sagor som skrivits i modern tid av författare, inte folksagor som traderats muntligt) _är_ fantasy. Och eftersom Janssons historier rör sig kring specifika personer med en specifik personlighet skriver hon inte alltid sagor - jag skulle räkna en del av novellerna i "Det Osynliga Barnet" dit, men inte alla. Och kanske "Småtrollen och den stora översvämningen", hennes första bok.

(För övrigt kan man vara överdrivet obnoxiös och definiera Muminpappans memoarer som steampunk - den har flygande skepp som kan gå under vattnet, och en struktur som är klar inspirerad av Verne-liknande äventyr... :)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Tove, Astrid och fantasy-genren

>Fast det är väl mer sagor i så fall?

Vad är skilnaden mellan sagor och fantasy? Gränsen däremellan är i min mening ganska flytande. Ett annat exempel på detta är Astrid Lindgren. Hon definieras av de flesta som en sago-författare, men hon har också mer än en gång givit sig in på klassisk fanatasy, och i vissa fall även skräck. Vi väntar dock ännu på hennes första försök att skriva SF. Fast det kan kanske Karlsson på taket anses vara. Han har ju iallafall en propeller på ryggen ;-)

/Anders
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Tove, Astrid och fantasy-genren

Tja, jag tycker att Astrid Lindgren ligger närmare fantasy än Tove, i vissa fall.
Karlsson på taket är dock helt klart cyberpunk =)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Fantasy kontra sagor ...

Ett utförligare svar än så kan man inte begära.

Tackar
/Anders
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Karlsson på taket....

Javisst, det kan man väll kalla Cybernetik, hmmm ja om jag inte visste bättre kunde det ju vara en barnvariant på cyberpunk /images/icons/wink.gif

"Beware of the Cöla Craver!"
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
astrid är fantasytanten no.1

jag säger bara det att om nu inte astrid var så känd skulle ju bröderna lejonhjärta vara ett perfekt äventyr att spela med oerfarna spelare...ojojoj så mycket ruskigt klassiska saker de tu bröderna råkar ut för, nästan så att det gamla tanten borde skämmas.../images/icons/smile.gif

jaja astrid får i varje fall min vita kamel på fantasyfronten..

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 
Top