Nekromanti Tot'Nimrash - The truth is out there...

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Först och främst, nej det handlar inte om arkiv x...dock finns det ett svar någonstans därute. Jag bifogar samma text i ett dokument för dem som inte vill läsa i uppkopplat läge.

Föreställ er att ni befann er på Jorden för 220 miljoner år sedan. Världen var under denna period en enda stor kontinent kallad Pangea. I våran tid kallas denna period för Trias och det var nu som Dinosaurierna började sprida sig. Då världen var en enda massa kunde spridningen ske enkelt och jorden blev snart befolkad. Klimatet var kraftigt annorlunda än dagens klimat. Det överhängande var värmen. På Pangea fanns det ingen riktigt kall punkt och vid polerna fanns ännu ingen is. Mitt på Pangea fanns en enda stor öken. I denna värld var inte växtlivet och djurlivet vad vi idag känner till. Skogarna dominerades av kottepalmer och enorma barrträd. Markvegetation bestod av mossor och ormbunkar, gräs fanns inte än. Fröväxter var ännu ovanliga. Detta innebär att världen var lite mindre färgglad då inte blommor syntes till. Det är i en sådan värld Tot'Nimrash utspelar sig, faktiskt är det på Pangea som det utspelar sig bara med några få skillnader.
Världen kallas för Nadragh och i de flesta avseenden är det Pangea men det finns dock stora skillnader och därför får det ändå anses vara en alternativ verklighet av ovanstående. Detta gör att världen ser ut som våran värld på det geografiska planet och det samma gäller för växtlivet. Det som får Nadragh att skilja sig från Pangea är till stor del det mobila livet d.v.s. Toth (folken) och djur. Precis som på Pangea finns reptiliska djur av typen dinosaurie. Dock innebär inte detta att spelarna kommer att kunna jaga en Brontosaurus eller bli jagad av en flock Velociraptor. På Nadragh finns helt andra djur i samma anda, den huvudsakliga anledningen är att många av de idéer som har fötts under projektets gång inte skulle fungera tillsammans med de traditionella dinosaurierna. Utöver detta finns i denna alternativa värld något så verklighetsfrämmande som Gudar och i viss mån magi.

Personligen anser jag att projektet är på sin upphällning, i varje fall på idéplanet. Vad som behövs göras egentligen är att skriva ner allt på dator. (Vilket alla vet är något av det svåraste inom skapandet.) Därutöver finns det givetvis vissa smärre detaljer och även en del större som behöver rätas ut.Det är ganska troligt att jag i framtiden kan behöva hjälp med att komma på olika ting som egentligen hör till det regelmässiga. Detta är dock inget som jag talar om nu, kanske kan jag återvända till det om det visar sig att hjälp behövs. =)

Ingen fantasivärld utan olika intelligenta folk? Visserligen är detta inte helt sant men jag är ändå så pass konservativ att jag vill ha med någon form av spelbar karaktär för mina spelare. Nyskapande i all ära, men någon måtta får det vara. I Nadragh kallas dessa folk för Toth, vilket betyder just folk.
Det finns tre Toth: Hath'Mentis - Sorgligt nog har jag fört in ett folk som är väldigt lika människor, detta både till utseende och till sätt. De är det största folket både rent fysiskt och i sin utspridning. Deras anpassningsförmåga är deras bästa vapen mot omgivningen.
Ji-Gera - Om någon minns ett gammalt inlägg som jag gjorde minns dem att jag nämnde detta ödlelike folk. Ji-Gera var ursprungligen luftens härskare men har så sakteligen förändrats och bosatt sig på jordytan. Fortfarande är det bara dem här som har lyckats tämja flygande varelser i stora mängder. Ji-Gera har inga talorgan utan kommunikation sker med teckenspråk.
Kae'Waneth - De bor i stora samhällen i grottor som finns under ytan. Resten av folken anser dem vara onda men det är bara en fråga om missförstånd från deras sida och ett mycket olyckligt öde från Kae'Waneths…
Givetvis är alla dessa bilder strängt generella, att skriva lite om alla olika samhällen och släkten skulle bara bli omständligt. Dock kan sägas att detta kommer att återfinnas i den färdiga versionen.

Nu när det rent världsliga har blivit behandlat måste jag givetvis beröra det lite mer andliga, eller? I varje fall kan sägas att det finns gudar. Än så länge har jag faktiskt inte många gudar nerskrivna i varje fall inte sådana som spelarna kan känna till. Detta kommer att förändras i mån av tid och motivation. Gudar finns, det är den allmänna och enda uppfattningen, alla vet att gudar finns, bevisen på detta är tillräckliga för att underbygga påståendet. Dock tror inte alla på samma gudar.
Det mest konkreta beviset på gudarnas existens är vad som i folkmun kallas för gåvor. Gåvor är vad gudarnas utvalda får för att kunna utföra sina förvärv. Andra tydliga tecken på att gudarna finns består i förekomsten av demoner som besätter folk och förvrider deras sinnen mot just gudarna. Gudarna låter dock inte sådant fortgå ostraffat och besättningar varar inte länge då man tillkallar sina gudar. Gåvor är egentligen mycket mer begränsade än magi brukar vara, det finns generellt sett inte lika många områden som berörs av gåvor även om en gåva har en större spännvidd än en besvärjelse. Inom en snar framtid bör jag kunna göra en ordentlig sammanställning av vad gåvor är och visa upp den men nu står inte det i fokus.

Självaste känslan i Tot'Nimrash är tänkt att vara primitivt mystisk. Det finns inga landsbildningar eller större städer. De flesta folken är nomadiska, jägare - samlare. Det finns få av de tekniska innovationer som brukar finnas i fantasy, såsom hjulet, båtbyggarkonst, utvecklad smideskonst och dylikt. Livet på Nadragh kommer att vara mycket tyngre än vanligt är under medeltiden och även om sjukdomar knappt finns (helande gåvor är vanliga) så finns många faror för den oerfarna och faktiskt även för den väldigt erfarna. De mest överhängande farorna är de rovdjuren som i Nadragh är åtskilligt farligare än både lejon och varg. Tänk dig själv ett rovdjur som är dubbelt så högt som ett vanligt tvåvåningshus, hur kan man hindra detta djur? Även de växtätande djuren kan vara väldigt farliga om än dock omedvetet. De största djuren skulle faktisk kunna trampa ner en by av misstag.
Och det mystiska? Jo, det finns bakom i stort sett allt jag har gjort en underliggande sanning, en sanning så skräckinjagande att de flesta som någonsin får reda på sanningen blir galna. Denna sanning kan man lätt nudda vid under äventyrens gång men aldrig lägga sin hand på. Vidare kommer jag att lägga in mycket folktro i världen, myter och legender kommer även dem att vara centrala ting i världen. Dock bör sägas att folktro inte är vampyrer och Näcken utan mer anpassad till Nadragh.

Det var det mest grundläggande. Nu frågar jag er, från en spelares perspektiv, kan det vara intressant? Ni har nu fått den bild som spelare kommer att ha om ni vill veta mer om spelledarens perspektiv får ni skriva en privat förfrågan antingen via ICQ, mail eller interforum thingymajig… Om ni får några roliga idéer under läsningen vore det roligt att höra vad ni tänker, har ni några invändningar är även dem välkomna. Har ni lust att hjälpa till med något hör av er, dock kan jag inte lova något =P

ICQ: 20472872
Mail:gabriel.j@telia.com


"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mothie on 2001-09-04 19:44.</EM></FONT></P>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja, jag tycker fortfarande att det är en bra idé.

Bara så att du inte tror att jag glömt bort dig eller nåt. /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Visst låter det intressant. speciellt uppdelningen av folket i luft/underjord är något jag är svag för efter att ha börjat leka med lego igen (<A HREF="http://www.bionicle.com">www.bionicle.com</A>).

Jag ser många problem med att spela i en icke bofast kultur. Större befolkningscentra utgör ofta en bra grogrund för äventyr. Det känns också mindre påkallat med speciella "äventyrare" i en kultur där de flesta människogrupper är mycket små och mycket tätt sammanknutna. det vore i sådana fall om gruppen sändeiväg ett fåtal personer på ett mycket farligt specialuppdrag som var essentiellt för gruppens överlevnad. Jag har svårt att tro på ensamma kringstrykare i den värld du har beskrivit; den är allt för farlig för att man borde kunna klara sig någon längre tid i mindre grupper, och på äventyrande lär ingen bli fet i en värld likt denna, där mängden skatter och brottslingar inte kan vara stor.

Men du kanske redan har tänkt på de här problemen. Vad är det meningen att spelarna ska göra? Vilken sorts äventyr ska de spela?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Varför måste det vara speciella 'äventyrare'?

Efter vad jag förstått så lever de flesta i världen ganska farligt. Speciella 'äventyrare' blir då inte nödvändiga. Rollpersonerna kan helt enkelt vara vanliga personer som råkar ut för ovanligt många ovanliga situationer.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hmmm, ska vara snäll och utveckla det lite..

Ehum.. Det episka är bra, stora monster är bra, att dom inte är exakt som dinosaurer är bra.. Kan inte komma på något dåligt direkt..

Hur är stämningen tänkt att vara egentligen?
Äventyrlig? Mörk? (Med tanke på den dåliga livssituation folken lever i)

Och sedan hoppas jag att du inte får _för_ många svar.. Så att mitt inlägg inte hamnar i skymundan.. /images/icons/wink.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Många av de äventyr som sker kommer att ske runt och i den enda kända staden. Denna stad kallas för Angrath. Det är sant att det inte kommer att finnas så mycket plats för små äventyrargrupper, kan tänkas att äventyr sker i samband med problem som en större grupp stöter på. Andra äventyr kan vara att leda ett jaktlag mot något av de gigantiska djuren. Dessa ger mycket mat och dessutom ben som används till spjut och andra verktyg (spjut är det vanligaste vapnet) Andra äventyr kan vara att vara länk mellan två krigiska stamamr eller leda expeditioner av olika slag(då oftast med utgång från staden) kort och gott finns det många möjligheter för äventyr, dock inte av samma slag som vanligt är, men vad gör väl det?

Om du har andra idéer till äventyr är det välkommet =)

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: Varför måste det vara speciella 'äventyrare'?

Som jag sa till Dnalor kommer så vara fallet. Antingen det eller expeditioner jaktlag mm (dvs som delar i en större grupp)

Numera funderar jag faktiskt på att lägga ner staden också även om det skulle kräva en del omarbetning i grunden...(finns en anledning bara att ingen vet, utom jag givetvis)

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: Hmmm, ska vara snäll och utveckla det lite..

Hehe, jag blev klar med mitt inlägg precis innan jagh kopplade upp, när jag såg att du redan lagt upp ett världsinlägg blev jag tveksam och ville vänta, men fingararna höll inte med =P

Stämningen är inte direkt mörk. I alla fall inte ytligt sett, folken hyser stort hopp till gudarna och de flesta passar in ganska bra i världen. Att det sedan finns överhängande faror gör ju att det blir väldigt kämpigt, höga dödstal m.m.

Jag vill nog få en liten social inblick och det sociala och personliga livet kommer att spela stor roll. Jag vill ge en bild av hur ett samhälle fungerar under stor fara.

Utöver det är det mystiska viktigt och blandas gärna ihop med det sociala. Barder( inte rikigt barder men ändå) kommer att sjunga sånger, spela musik och berätta sagor.
Själva stämningen kommer att få sig en puff i och med de berättelser folksagor legender mm som jag lägger in.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
för att det underlättar "äventyr"

Du anar inte hur nära sanningen du är när du sätter "äventyrare" inom ciationstecken. jag menar naturligtvis inte att rollpersonerna ska ha ordet "äventyrare" skrivna på sina vistkort. Vad jag menar är just att de är personer som råkar ut för ovanligt många ovanliga situationer. jag tror helt enkelt inte att en nomadkultur har utrymme för en tillräcklig spännvidd på de ovanliga situationerna för att få in den variation i äventyren som krävs för att de ska vara roliga en längre tid. Speciellt tror jag att de befolkningscentra som städer utgör och de möjligheter till interaktion med ett stort antal människor som de tillåter är en viktig ingrediens för att få en varierande rollspelsupplevelse.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
<I>Många av de äventyr som sker kommer att ske runt och i den enda kända staden. Denna stad kallas för Angrath. </I>

Bra att det finns en stad i alla fall. det skulle kännas lite tomt utan.

<I>Andra äventyr kan vara att leda ett jaktlag mot något av de gigantiska djuren. Dessa ger mycket mat och dessutom ben som används till spjut och andra verktyg (spjut är det vanligaste vapnet)</I>

Blir kanske lite enformigt efter ett tag.

<I>Andra äventyr kan vara att vara länk mellan två krigiska stamamr eller leda expeditioner av olika slag(då oftast med utgång från staden)</I>

Okej, det går jag med på.

kort och gott finns det många möjligheter för äventyr, dock inte av samma slag som vanligt är

nej, och jag är rädd att det inte heller tillåter samma kvantitet som vanligt är. Men med den där staden försvionner nog de flesta av problemen.

En fråga: underjordsfolket måste väl ändå vara bofasta? Eller flyttar de runt i underjordiska grottsystem? Hur ser deras samhällsstruktur ut?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Dem äventyr jag presenterat här är dock bara av rent världsligt slag...Det är möjigt att kvantiteten inte är stor men jag gör primärt spelet för min egen skull och jag skall nog kunna lyckas med konststycket att variera mig =)

Ok när det gäller Kae'Waneth och deras bofasthet både ja och nej. De flesta är bofasta ja, men samtidigt finns det ett speciellt samhälle som är nomadiska här nere, jag är medveten om att det kan verka konstigt och även osannolikt.

Lite svårt att beskriva samhällsstrukturen för ett helt folk. Det finns tre egentliga grenar av Kae'Waneth( att nämna deras namn skulle bara förvirra.

1. Ett bofast samhälle i de övre grottorna, i direkt kontakt med vissa ytlevande samhällen. Grupperingarna är ganska små dock och är uppbyggda runt en vis ledare.

2. Bor i de djupaste grottorna, det sägs att de har tillgång till havet men få har varit där. Har även dem stamliknande mentalitet och är bosatta där det finns gott om mat.

3. De nomadiska stammarna är ett gissel för hela underjorden, de far fram och plundrar för att få mat. De har även för vana att fiska i underjordiska sjöar. Det är detta samhälle som har gett Kae'Waneth ett rykte om sig att vara onda.

Dessutom finns det ju givetvis Hath'Mentis och Ji-Gera som är bofasta dock inte som bönder och dylikt, jordbruk är knappt uppfunnet.

"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: för att det underlättar "äventyr"

"jag tror helt enkelt inte att en nomadkultur har utrymme för en tillräcklig spännvidd på de ovanliga situationerna för att få in den variation i äventyren som krävs för att de ska vara roliga en längre tid."

Det är detta jag skall försöka motbevisa =)
Vad hindrar egentligen att interaktion sker på en lägre nivå och istället för att få en mystisk man på värdshuset som uppdragsgivare får man sin egen hövding?

Jag har egentligen aldrig varit förtjust i städer, de flesta äventyr jag spelat har utspelat sig på landsbygden. Kanske av just denna anledningen är en nomadisk, primitiv kultur passande för mig.

Jag tror forfarande att det kan vara kul att spela, återstår bara att se...

"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: för att det underlättar "äventyr"

<I>Vad hindrar egentligen att interaktion sker på en lägre nivå och istället för att få en mystisk man på värdshuset som uppdragsgivare får man sin egen hövding?</I>

A visst, men i en stad kan du få en mystisk gammal man, *eller* en nobel riddare, *eller* en halvgalen häxa, *eller* en liten pojke, *eller* den lokale baronen, var och en med sina egna unika förutsättningar. I ett stamsamhälle är du begränsad till din egen stam, och vad den begär av dig.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Stad..

Tycker att en stad skär sig lite mot omvärlden.. Hur ser den ut? Vad är folks attityd till den?
("Jag ska sticka till stan och köpa ett nytt spjut, hänger du med?" eller "Detta spjut.. Kommer ifrån Staden! -Wooooh!")

Helt enkelt, är den mystisk eller naturlig? Typ.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: för att det underlättar "äventyr"

"A visst, men i en stad kan du få en mystisk gammal man, *eller* en nobel riddare, *eller* en halvgalen häxa, *eller* en liten pojke, *eller* den lokale baronen"

Och just därför gillar jag inte städer =P
Dessutom finns inte riddare i min värld, galna häxor kan det finnas i en stam små pojkar inge problem...det är väl den lokala baranen kvar då.

Men ärligt talat vill jag ha bättre motivation för ett äventyr än ni får i uppdrag...Spelarna i min värld kommer behöva kämpa för sina liv, var och vareviga dag...

Nog sagt jag har motiverat varför jag ogillar städer, du varför inte jag kan förstå och acceptera ditt ställnignstagande, hoppas det samma gäller för dig =)

"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: Stad..

Staden är förfallen, det är knappast en storstad, invånartalet bägränsas till några få tusen. Det finns inget riktigt styre i staden utan olika maktcentra, dessa är som det nu ser ut:
Prästerna(inga vanliga präster, till skillnad från vad som är vanligt är dem emot gudarna och förespråkar det personliga. De enda som känner hemligheterna om smidekonst)
Gränsvakten(den officiella stadsvakten, skyddar staden mot anfall utifrån, oavsett om det är djur Toth eller varelser från havet)
Rådet(Ett gäng gamla gubbar med en illusion om att dem styr...)

Angrath är inte ett ställe man besöker utan god anledning, mycket av världens ondska är koncentrerad runt staden(eller vad folk ser som ondska)Om man mot all förmodan skulle få tag på ett spjut från Angrath kan ni dock lita på att det är något speciellt. Prästerna är inte frikostiga med sin smideskonst

Det finns ingen idag som har teknologi eller kunskap för att bygga en hel stad och speciellt inte en så stor stad som Angrath faktiskt är trots sinsparsamma befolkning. Att sedan det blir stora problem med föda åt staden gör det inte mer attraktivt.

Men som sagt innan, är jag numera lite tveksam till om staden skall finnas, det finns visserligen en bakomliggande anledning men frågan är om den är stark nog.

"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 
Top