Nekromanti Totalt spritförbud i Maine redan 1829!

Joined
17 May 2000
Messages
122
Location
Östermalm Stockholm
Jag läste nyligen en intressant sak: Delstaten Maine ”torrlades” – alltså det infördes totalt spritförbud där redan år 1829. Det sägs också att ett par andra delstater följde exemplet. Är det någon som vet vilka?
Man brukar ju först tänka på spritförbud i och med Artonde Tillägget, mer känt som Volstead-akten, vilken blev antagen 16 januari 1920 och officiellt införde totalt spritförbud i hela USA men inofficiellt lade grunden till maffians lagarligor.
Spritförbudet i USA upplöstes först den 5 december 1933. Tyvärr ombildades då lagarligorna till utpressarligor som sysslade med narkotika, prostitution m.m.

Men som sagt – jag undrar om någon vet vilka andra delstater än Maine som hade totalt spritförbud under 1800-talet? Något enskilt county i Texas hade väl det också och har väl det till och med ännu, om jag inte minns helt fel?

Lone Wolf MacCoy
 

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Re: Totalt spritförbud i Maine (OT)redan 1829!

En bizarr paradax är att rock n´roll-whiskeyn #1, "Jack Daniels" produceras i ett torrlagt county.

E.
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Re: Totalt spritförbud i Maine (OT)redan 1829!

Observera dock att dessa lagar inte efterlevs, anledningen till varför countyt är torrlagt är att countyt har för lite invånare för att genomföra ett val!

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"
 
Top