Nekromanti Total War-serien (och lite liknande)

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Jag försöker hitta ett dataspel att ägna lite överbliven tid på kvällarna efter att barnen är nattade. Jag är ute efter nåt slags "strategiskt styra över ett växande imperium" men har svårt att hitta något lagom.

Europa Universalis (fast inte IV för det orkar inte datorn med) känns som en het kandidat, ända tills jag inser att jag har för lite tid, och är för trött när jag har tid, för att orka med något såhär komplext. Samma problem verkar alla andra spel från samma tillverkare ha (Crusader Kings, Victoria, Hearts of Iron).

Total War-serien (se rubriken) då? Där uppkommer problemet att jag är i princip totalt ointresserad av själva slagsfälts-bitarna, vilket sett till alla trailers och demos ÄR själva spelet. Ni som har spelet Total War-spel, är spelen helt meningslösa om man skippar den här biten och bara kör den övergripande strategin för att styra sitt imperium? Hur avancerad är den biten (bygga saker i sina städer, spioner, diplomati) jämfört med Europa Universalis?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Antar att du spelat Civilization? Annars låter det ju som en het kandidat.
Om du får tag i gamla Magic (alltså strategispelet till datorn) är minns jag det som väldigt roligt... tror inte det "åldrats" speciellt mycket.

Sedan är ju x-com/alien-spelen sjukt roliga - fast där bygger man upp en bas med tillhörande soldater.

Total War är helt ok att köra utan att spela igenom striderna.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Bryter ut min följdfråga till en egen tråd:
Nån som sitter inne på nåt annat spel som borde passa mig?

Spel jag inte är intresserad av:
* Civilisation och liknande spel som har en helt okänd karta du måste upptäcka och/eller fokus på en massa teknologiträd som bara leder till stt pansarvagnar slåss mot musketörer och annat fånigt. EN tidsepok tack.
* RTS. Jag vill slöspela i soffan, inte klicka fingrarna av mig för att spela StarCraftII på acceptabel nivå. Måste gå att pausa.

---

Och med kinkig dotter så hann jag inte dissa Civilization i tid. :gremwink:
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Feuflux said:
Bryter ut min följdfråga till en egen tråd:
Nån som sitter inne på nåt annat spel som borde passa mig?

Spel jag inte är intresserad av:
* Civilisation och liknande spel som har en helt okänd karta du måste upptäcka och/eller fokus på en massa teknologiträd som bara leder till stt pansarvagnar slåss mot musketörer och annat fånigt. EN tidsepok tack.
* RTS. Jag vill slöspela i soffan, inte klicka fingrarna av mig för att spela StarCraftII på acceptabel nivå. Måste gå att pausa.

---

Och med kinkig dotter så hann jag inte dissa Civilization i tid. :gremwink:
Tror fortfarande x-com (de spelen utan RTS element naturligtvis) och Magic är spel du skulle gilla.

Det låter inte som du testat Civilization.
(Visst... forskningen är en stor del av spelet men finns massa saker att göra förutom att slåss/forska på pansarvagnar.)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Fokus på överliggande strategi men inte så avancerat som Europa universalis, inte teknologiträd, inte utforska någon karta alls och inte RTS?

Jag tror du just strök hela strategigenren.

Det finns många som uppfyller det där med "överliggande strategi som inte är så avancerad som Europa universalis" (i princip alla spel som inte är utvecklade av Paradox) men i princip allihopa av dem har ett teknologiträd (även om många håller sig till en epok eller i alla fall inte har hopliter mot stridsvagnar) och en karta att utforska.

Total war är ju i princip meningslöst utan slagfältsstriderna.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Total war utan slagfältsbitarna tycker jag blir ganska platt. Det blir inte så mycket kvar att göra (och AI:n är ärligt talat inte den vassaste). Dessutom det som är kvar är att utforska, bygga upp städer och utöka territorier, vilket jag uppfattade att du inte var så förtjust i.
Däremot är jag inte alls förtjust i RTS spel men tycker ändå om slagfältsbitarna i total war. De är inte lika stressiga och kan pausas. Så låt inte RTS delen skrämma dig. Tyvärr tar Total war lika lång tid som paradoxspelen :gremfrown:

Kan tänka mig att gamla warlordserien kan funka för dig om du inte har något emot ful grafik och att mecka med abbandon ware.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Heroes of might and magic serien låter precis som det du vill ha. Turordningsbaserade strider. Litebasbyggande men inte för mycket. Lite byggande men inte förmycket. Och riktigt, riktigt kul att spela även om man måste gå ifrån då och då.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Det märks att du inte har spelat Crusader Kings, för det skiljer sig väldigt mycket från övriga Paradox-spel. Dessutom perfekt att slöspela.

Annars får du nog se dig som slagen, det du ber om och det du inte vill ha går oftast hand i hand. Annars har du ju alltid Dice Wars. Men det är nog det enda jag kan komma på just nu.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
RTS utan strid och slagsmål? Där man bara sköter ett imperium eller motsvarande?

Bör inte Sim City bli det korrekta valet då?
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Kom på gamla hederliga Colonization skulle kanske funka. Har ju kommit som en remake på Civ för några år sedan, vet dock inte hur troget orginalet det är?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
peta said:
Kom på gamla hederliga Colonization skulle kanske funka. Har ju kommit som en remake på Civ för några år sedan, vet dock inte hur troget orginalet det är?
Hur troget originalet det är har jag ingen aning om, men Colonization-modden till Civ4 är förbaskat kul. Fick den med mitt Civ4 på steam och har nog spelat fler matcher i det än Civ4 proper (fast i rättvisans namn så är en omgång colonization betydligt kortare än en omgång Civ4).
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Ja varför inte nya Sim City?
Annars är Heroes of the Might and Magic kul, men det är ju strider...

Total war utan strider blir nog lite poänglöst, då borde du istället gå på typ Crusader Kings
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Får tacka för alla kommentarer hittils. Ska sova nu och så får jag försöka återkomma imorgon och utveckla lite vad jag är ute efter.

Total War fast utan slagsfältsscenerna verkar "alla" överrens om är typ meningslöst. Så där behöver jag utvärdera om jag tycker den biten är kul. Har spanat in demot till Empire samt Medieval II (det är enbart slagsfältsbiten som finns med där).

Civilization "borde jag gilla". Har spelat en del civII på den gamla goda tiden (fast jämför med hur mycket Settlers och Starcraft jag spelade på den gamla goda tiden så kan vi avrunda speltimmarna till noll) samt spanat in demot till civV, men aldrig blivit såld på spelserien. Behöver antagligen ge en ordentlig chans.

Crusader Kings II har jag liksom Europa Universalis IV konstaterat att datorn inte orkar med grafikmässigt. Men CK 1 är inte så tillkrånglat alltså? (Har fått känslan att det är exakt lika mycket pyssel som med EU-serien).

---

Det SKA vara svårt att hitta ett spel jag gillar. Vad skulle vi annars ha den här tråden till? :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Crusader Kings II har jag liksom Europa Universalis IV konstaterat att datorn inte orkar med grafikmässigt. Men CK 1 är inte så tillkrånglat alltså? (Har fått känslan att det är exakt lika mycket pyssel som med EU-serien).
CK1 är...dåligt. Det är problemet. Dess speldesign är bajs och AI beter sig helt bisarrt. Det är ett spel i desperat behov av patchar och expansioner som aldrig kom. Det centrala irriterande momentet är att spelet inte hittar presumptiva brudar automatiskt, så du måste manuellt browsa varenda hov i hela kristenheten i jakt på en ogift ungmö med tillräckligt högt i Intrigue...

Pysselmängden i EU-serien beror på hur många expansioner du kör och vilket land du spelar. Grejen är, inkörströskeln är hög men när du passerat den kan det ofta kännas som att det finns för lite att göra även i EUIII med samtliga expansioner. Du kommer spendera mycket tid med att sitta och göra ingenting om ditt land blir tillräckligt stort för att budgeten ska gå på + automatiskt. Sedan är det också så att vissa komplicerade aspekter av spelet, tex handel, helt kan ignoreras beroende på vilket land du spelar. Är du Frankrike eller Timuriderna tex är handel inte alls viktigt för dig.

Hearts of Iron II är precis samma sak; spelet är väldigt invecklat om du kör alla expansioner OCH spelar ett land med komplicerad ekonomi, bristfällig råvarubas och ett behov av att operera till lands, till sjöss och i luften samtidigt på tre kontinenter (i.e, om du är Japan...). Om du däremot spelar Sovjetunionen är spelet väldigt straightforward och du behöver i princip inte tänka på något annat än att techa och bygga oändliga horder av infanteri.

Victoria, däremot, är så komplicerat att även Paradox-fans sliter sitt hår över det. Men det är också, på ett sätt, Paradox bästa spel, då det är det enda av spelen där det är genuint roligt även om man aldrig krigar.


Jag tycker du ska pröva ett Paradox-spel! De är krångliga i början, men sååå rewarding, det är helt enkelt de bästa strategispel som finns. Kom ihåg att de kan pausas eller stängas av för dagen precis när som helst, att du sätter dina egna mål med spelet, och att du inte sällan kan gå ifrån och koka kaffe medan spelets klocka tickar. Det finns utmärkta wikis dedikerade till spelen som kan hjälpa dig att förstå alla grundmekaniker, och vi Paradox-nördar på wrnu ställer givetvis också gärna upp.

Var också medveten om att både Paradox-spelen och Total War-spelen har ett enormt antal fan-gjorda moddar som förändrar dem mer eller mindre totalt. Medieval II har tex en fullständigt fantastisk mod som heter Broken Crescent och förlägger hela spelet till arabvärlden, Rome Total War har den livsnödvändiga modden "Total Realism" som helt sonika gör spelet bra, EUIII har den mäktiga modden "Death and Taxes" som finjusterar precis allting, HoI2 har moddar man helt enkelt inte klarar sig utan tex SKIF som gör att alla enheter får fina ikoner med militärhistoriska bilder i färg...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Ymir said:
Hearts of Iron II är precis samma sak; spelet är väldigt invecklat om du kör alla expansioner OCH spelar ett land med komplicerad ekonomi, bristfällig råvarubas och ett behov av att operera till lands, till sjöss och i luften samtidigt på tre kontinenter (i.e, om du är Japan eller UK). Om du däremot spelar Sovjetunionen är spelet väldigt straightforward och du behöver i princip inte tänka på något annat än att techa och bygga oändliga horder av infanteri.
I Hearts of Iron III så är japan inte SÅ komplicerat. Det gäller bara att ha en bra invasionsplan för Kina (så att du inte boggar ner dig i Manchuriet) och att du siktar på en stor och effektiv slagflotta som kan decimera britterna och sen Australiensarna innan amerikanarna och ryssarna blir för jobbiga (Heavy cruisers+Light cruisers uppbackat av några Carriers+Light cruiser flottor för flygunderstöd).

Synd bara att just biten med slag inte är så intressanta, för Sword of the Star är ett av mina favoritstrategispel. Men det är ganska orienterat mot stridandet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I Hearts of Iron III så är japan inte SÅ komplicerat. Det gäller bara att ha en bra invasionsplan för Kina (så att du inte boggar ner dig i Manchuriet) och att du siktar på en stor och effektiv slagflotta som kan decimera britterna och sen Australiensarna innan amerikanarna och ryssarna blir för jobbiga (Heavy cruisers+Light cruisers uppbackat av några Carriers+Light cruiser flottor för flygunderstöd).
Jag antar att jag får pröva HoI3 nån dag, men just nu är jag bara så hemtam med min genom hård och ofantligt tidsödande erfarenhet ackumulerade superkombo av Arsenal of Democracy med femtielva olika moddar applicerade i en viss invecklad ordning så att de inte konfliktar mot varandra...

och Japan SKA vara komplicerat, det var de IRL! Man ska KÄNNA sin egen awesome när man står i Washington med Kwangtung-armén.

...min favorit-strategi är att förklara krig på Portugal typ -37 och inta Macao och Östtimor och använda Macao som språngbräda in i de rikaste delarna av Kina. Sedan sänker man några patetiska portugisiska flottor och inväntar dagen då de går med på att ge en Azorerna i utbyte mot fred. Från Azorerna kan man sedan hota hela världen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Ymir said:
och Japan SKA vara komplicerat, det var de IRL! Man ska KÄNNA sin egen awesome när man står i Washington med Kwangtung-armén.
Det är fortfarande komplicerat. För innan du har plockat stora delar av kina och brittiska östasiatiska imperiet så blöder du i princip alla viktiga strategiska material.
Olja blöder du stenhårt om du inte lyckas få tradedeals med diverse Sydamerikanska stater (eller ännu hellre sovietunionen).

Och Azorinvasionen funkar inte i HoI3. Det GÅR helt enkelt inte att stödja en invasionsflotta ifrån Azorerna utan att man har gjort hemska saker mot både britterna och amerikanarna innan dess. Om du försöker så kommer din Merchant Marine bli förintad av brittiska och amerikanska raider-flottor och ubåtar. Vilket stressar för mycket på din redan begränsade industriella kapacitet.

De omgångarna jag har kört istället har varit att ta kontroll över asien och bitchslappa Kina, GB och Nya Zeeland i tur och ordning, konstant köra diplomatiskt tryck på USA för att hålla dem utanför kriget så långt som möjligt.
Efter det så följer man upp med en invasion av Indien och sedan Brittiska mellanöstern. När man väl har tagit Gibraltar (eller hela spanien) så invaderar man Brittiska öarna och slår ut de allierade från kriget. Vid det laget så har nog tyskarna fått slut på manpower och kanske så har amerikanarna gett sig in i kriget.
Så man använder sin flotta och Större delen av sina marines (förutom en liten liten slagstyrka av marines) och invaderar soviet genom svarta havet och slår sig fram till Moskva och vinner kriget.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag blir lite förbryllad. Du skriver att datorn inte klarar av grafiken i Paradox spel. Jag undrar, vilken grafik? Spelen är ju ökända för att belasta processorn hårt och lämna grafikkortet ifred.

Och, med denna kunskap så undrar jag hur du kan räkna med att ens Total War: Medieval II ska kunna fungera på på datorn din, än mindre de modernare iterationer som Empire.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Feuflux said:
Får tacka för alla kommentarer hittils. Ska sova nu och så får jag försöka återkomma imorgon och utveckla lite vad jag är ute efter.

Total War fast utan slagsfältsscenerna verkar "alla" överrens om är typ meningslöst. Så där behöver jag utvärdera om jag tycker den biten är kul. Har spanat in demot till Empire samt Medieval II (det är enbart slagsfältsbiten som finns med där).

Civilization "borde jag gilla". Har spelat en del civII på den gamla goda tiden (fast jämför med hur mycket Settlers och Starcraft jag spelade på den gamla goda tiden så kan vi avrunda speltimmarna till noll) samt spanat in demot till civV, men aldrig blivit såld på spelserien. Behöver antagligen ge en ordentlig chans.

Crusader Kings II har jag liksom Europa Universalis IV konstaterat att datorn inte orkar med grafikmässigt. Men CK 1 är inte så tillkrånglat alltså? (Har fått känslan att det är exakt lika mycket pyssel som med EU-serien).

---

Det SKA vara svårt att hitta ett spel jag gillar. Vad skulle vi annars ha den här tråden till? :gremsmile:
Även om jag tycker att slagfältsscenerna är skitroliga, så tyckte jag att Total War Rome (orginalet) var skitroligt även utanför slagfälten.
 
G

Guest

Guest
Anno-spelen kanske? Jag har precis börjat spela Anno 2070 och tycker det verkar ganska lovande. De övriga spelen i serien utspelar sig på 1400-, 1500- eller 1700-talet vill jag minnas. Och så bygger man mer en stad eller nätverk av städer snarare än imperier.
 
Top