Nekromanti tornerutrustning

HelmutsVrede

Veteran
Joined
6 Nov 2006
Messages
19
Location
Bästkusten
Om min gubbe har bf på 38. kan jag då använda tornerutrustning hela tiden?? om jag inte blir överbelastad. för jag har vapen som väger 3,2 sammanlagt och ingen annan och ingen annan utrustning. så kan jag använda tornerutrustning och tornerhjälm i vanlig strid då? och när jag reser.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Ja du kan använda en tornerustning i vanlig strid, dock så är de ganska klumpiga och om du till exempel skulle falla så är din gubbe mer eller mindre ett mycket lätt bytte för mordiska fiender.
Sen får du tänka på att om du bär hjälm som har ansiktsskydd så får du nackdelar i form utav att du lättare blir överaskad och om jag inte är helt ute och cyklar så får du även vinit förlust (har inte boken tillgänglig just nu).

Sen så undrar jag hur din gubbe överlever när han reser om han inte har med sig något annat än sin rustning och sina vapen.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Jag har fått för mig att tornerrustningen har en begränsad rörlighet - man behöver inte kunna vrida huvudet lika mycket i torneringen som kanske är praktiskt i vanligt strid.

Jag säger: "Visst, har man sjukt bra Bärförmåga så kan man rent uthållighetsmässigt konka runt på en Tornerrustning även i vanlig strid. Men på grund av rustningens design får man +Ob1T6 svårare på VINIT och Undvika."

OBS! Nu talar vi alltså om specifikt en Tornerrustning - om man istället gör en vanlig Helrustning i tuffaste möjliga plåt så blir saken en annan - då bygger man en rustning för rörlighet åt den som ska bära den och då kanske man inte ska bestraffa tilltaget med några svårighetsökningar.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
För att komma upp i den bärförmågan så lär du vara både lång och väga mycket vilket påverkar vikten på rustningen. Om ni kör med mer detaljerade regler vill säga.

Vad gäller rent krasst hur rustningen är konstruerad så brukar det inte vara i samma stil som En riddares historia. Det är en blandning av stridsrustningar och cermonirustningar. En torneringsrustning begränsar rörlighet kratigt. Den kan vara konstruerad så att armen låser sig i rätt läge för att hålla lansen bättre.
JAg skulle modda vinit och undvika med två nivåer svårarer och övriga rörliga manövrar med en nivå.

Däremot som Duddmannen påpeka kan du ju konstruera en helt ny typ av rustning.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
1: är du inte intresserad av någon speciell realism, läs inte inlägget; det är då bara slöseri med tid.

Jag skulle vilja utöka resonemanget; ska vi se det någorlunda realistiskt (alltså utifrån Eons grundläggande synpunkt") så skulle ingen människa bära en tornerrustning i riktig strid; de är gjorda för en enda uppgift, och det är att hålla dig vid liv när du i ritt rakt framåt träffas av en trubbig lans. Därav lär (som redan påverkats) rörligheten försämras avsevärt. Tornerhjälmen minskar synfältet drastiskt (speciellt de mest extrema varianterna) och ingen vettig människa lär bära en i strid, åtminstone inte utan kraftigt modifierat visir. Betänk sedan att det efter fem minuter i solen kommer att vara en bakugn i rustningen (en viktig dödsorsak bland tungt rustade krigare, och en tornerrustning är värre), och att den förmodligen kommer skava ganska bra mot huden på sina ställen om du inte har några kläder under... (eller det kanske inte räknas som utrustning :gremsmile:). För resa låter jag riddaren i min grupp bära harnesket, då en människa som går omkring i full rustning i bästa fall kommer ses som excentrisk (observera att denna riddare även är lite speciell), och dessutom som sagt kommer stekas ganska bra under resor. Dessutom mår nog hästen inte så bra av det, men jag är ingen expert på sådant.

Min slutsats blir; om du nu har möjligheten och viljan att ha en riktigt, riktigt tung rustning, skapa en egen "gordpansar light" (har du inte Vapenmästaren är det spelets tyngsta rustning) som du bär i strid. Är karaktären paranoid eller excentrisk kan du kanske har den till vardags, men det är då ett gränsfall.

Och glöm inte att resa med kläder under rustningen :gremwink:

Men, som sagt, detta grundar sig på realism och den gör man som man vill med (vår grupp kör t.ex. inte på Bryt då det innebär för mycket regler än så länge), men jag tycker inte det skadar i sådana här fall. Det var allt för mig.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Men på grund av rustningens design får man +Ob1T6 svårare på VINIT och Undvika."
Det har jag aldrig hört eller läst någon stans, men det låter bra de rustningarna är ju väldigt klumpiga.
Rent regeltekniskt funkar det men realistiskt sätt är det upp till spelledaren. Förövrit väger den ju ännu mer om han här större än en normal person, om ni kör med de reglerna.
/Purgatory
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Förlåt, men... jaha? :gremsmirk:

För att nämna ytterligare än anledning - det blir en djävulskt plåga för den stackars hästen. För har du tornerrustning är du riddare. Och är du riddare går du inte. Och du åker definitivt inte vagn...

-Hjalle, skulle rekommendera vanlig helrustning om du nu vill vara tungt rustad, om du verkligen vill opta rent skyddsmässigt med läder eller ringbrynja inunder.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
För att nämna ytterligare än anledning - det blir en djävulskt plåga för den stackars hästen.
Förutom att man (som sagt) förmodligen kommer stekas levande om solen tittar fram; vadderat tyg + ringbrynja + massa plåt = mycket bra isolering och mycket lite värme ut...

Eller tjatar jag nu?
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Observera vidare att en tornerrustning inte är särsilt väl lämpad för strid. De senare, riktig tunga, turnerrustningarna var inte heller en särskild sorts rustning, utan påbyggnadsdetaljer till en vanlig helrustning. Påbyggnadsdelarna var dessutom konstruerade för att lägga på extra plåtlager där riddaren riskerar skador; ie på sköldssidan och öppningarna på hjälmen.

En riktig helrustning av senmedeltida modell är effektiv nog, utan de extra kilona turnerdetaljer, och gör riddaren så gott som immun mot de flesta former av fientliga angrepp (inklusive krutvapen), särskilt huggande och stickande sådana.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Om jag vore din spelledare...

Skulle du möta 8 vättar pa den Ashariska stäppen en frostsfrusen morgon, när du pabörjar striden i din enorma rustning sa tacklar vättarna omkull dig. Du blir liggande eftersom du inte orkar resa dig upp i en sadan tung rustning. Skrikandes som en gris bär dom iväg pa dig hem till sin hala. Dom stoppar ner dig i ett ihaligt träd och du befinner dig plötsligt i deras underjordiska kammare. Dom släpar dig genom en trang gang och slänger in dig i en skattkammare full med silver föremal. Där ligger du som Vättekonungens trofe i hans skattkammare och dom matar dig med svampar tills dina dagar kommer till ända, eller nagra andra rollpersoner dyker upp och räddar dig.

Hmm... later som ett bra äventyr...

"Den giriga riddaren, del 1"
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Tunnsmidd tjockplåt någon?

Säger bara tunnsmidd tjockplåt. Regelbugg, men bra som s**an.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Exempel på ett custombygge

Nicoz Mehzinors rustning ser ut enligt följande:

Grundplagget är en klassisk falisk Liemza med fästen för att spänna fast rustningsdetaljer på och en hög krage. Till detta bärs höga stövlar klädda med plåtskydd som skyddar upp till och med knät.
Huvuddelen av rustningen är en tung halvrustning av kvalitetsstål (tunnsmidd tjockplåt) som täcker torson, axlarna och höfterna. I denna fästs korta ärmar och en kilt (kluven för rörlighet och för att underlätta vid ritt) av fjällpansar som skyddar låren och överarmarna men ändå tillåter maximal rörlighet. Detta kompletteras med armskenor för att skydda underarmar och armbågar samt ett par rejäla, plåtförstärkta ringbrynjehandskar. Slutligen bärs en stilig tunnhjälm (tunnsmidd) för att skydda huvudet.

För de som är intresserade av regelbös är datan som följer:
Rustning Täcker Bryt Skydd Vikt
Liemza 3-11, 14-18 14 5/7/4 5,9

Halvrustning
Tjockplåt (tunnsmidd) 4-5, 14-15, 17-18 22 25/17/27 13,9
Ärmar, fjällpansar 6-7 15 8/5/5 1,1
Kilt, fjällpansar (vadderad) 19-20 15 10/8/6 4,9

Armskenor, plåt 8-11 20 13/9/14 0,8

Handskar, brynja och tunnplåt 12-13 17 19/9/12 2,5
(vadderad)

Benskenor 21-26 20 13/9/14 6,0
Läderstövlar 21-26 14 3/4/3 1,5

Tunnhjälm (tunnsmidd) 1-3 22 27/20/28 5,6

För de matematiskt begåvade är det uppenbart att totalvikten ligger på 42,2, vilket kan vara i tyngsta laget om man inte inte, som den gode Hertig Nicoz, besitter specialförmågan packåsna.

Nåja, det var bara ett exempel eftersom jag råkade ha datan tillhands.

/Joel - rustad och redo
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Exempel på ett custombygge

Detta blir alltså lite mer än en genomsnittlig medeltida full plåtrustning, som låg någonstans kring 30 kg, men ganska mycket mindre än moderna elitförbands utrustning, som sammantaget inte sällan väger 50-60 kg (eller mer).

- L
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Exempel på ett custombygge

Detta blir alltså lite mer än en genomsnittlig medeltida full plåtrustning, som låg någonstans kring 30 kg,
Tanken var att den skulle vara extra tung eftersom personen den är till för är kapabel att bära extra mycket. Å andra sidan, stryker man modifikationen för längd och vikt (Nicoz är 195cm lång och väger 95kg) så trillar vikten ned på 33,4kg.

men ganska mycket mindre än moderna elitförbands utrustning, som sammantaget inte sällan väger 50-60 kg (eller mer).
Jag vill minnas att de glada herrarna i Bravo två noll släpade runt på 90-120 kilo styck, varav det mesta i ryggsäckar. Det känns som att 40 kilo rustning på kroppen torde vara bekvämare att bära att 40 kilo i ryggsäck. Sen kommer ju problem med överhettning när man är täckt av plåt, men det tänkte jag ignorera just nu.

/Joel
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Exempel på ett custombygge

Sen kommer ju problem med överhettning när man är täckt av plåt, men det tänkte jag ignorera just nu.
Kan ju faktiskt lösas med kylaggregat bestående av en projektor och en ackumulator innehållande kryotropiska filament. :gremwink:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Exempel på ett custombygge

Tanken var att den skulle vara extra tung eftersom personen den är till för är kapabel att bära extra mycket. Å andra sidan, stryker man modifikationen för längd och vikt (Nicoz är 195cm lång och väger 95kg) så trillar vikten ned på 33,4kg.
Jag anser nog dock att det är skillnad på att orka bära något och att kunna röra sig snabbt med en stor rustning på sig. Det förstnämnda handlar om uthållighet medan det andra rör sig om explosiv styrka. Om någon utan fördelen packåsna har rustningen betyder det ju inte att han inte orkar bära den, bara att han utmattas snabbare av ansträngningen.

Det är inte i helt olika område som att jämföra en stridshammare med en stor slägga. Släggan har ju högre potential att göra skada men förmodligen kommer personen med släggan inte kunna röra den snabbt nog för att göra alls så mycket skada som stridshammaren, för att inte tala om att kunna träffa, även om han orkar bära runt den.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Exempel på ett custombygge

Kan ju faktiskt lösas med kylaggregat bestående av en projektor och en ackumulator innehållande kryotropiska filament.
Åååååh...det där är så lömskt att jag nog faktiskt får ordna till det. :gremlaugh:

/Joel
 
Top