Nekromanti Torment

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Undrar om nån känner till var man kan hämta regler för att spela i världen från Planescape: Torment. Klasser och raser och så. Har inte manual of the planes. Finns det där?
Framförallt gillar jag Githzerai. Måste ha rasen och prestige klasserna till den.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Regler för äventyrande på andra plan finns mycket riktigt i Manual of the Planes, men MotP har en mycket översiktligare inställning till saker och ting, och behandlar knappt Sigil alls. Vad du vill ha tag i är Planescape-prylarna till 2nd ed - främst Planescape Campaign Setting (box) och In the Cage - a Guide to Sigil (det finns även andra, men de är dessa två jag främst skulle rekommendera). Eventuellt kan dessa köpas i PDF-format från www.svgames.com för $5 vardera, men jag rekommenderar att du har en snabb lina då PDFerna tenderar att vara rätt stora.

Githzerai finns beskrivna i två olika versioner i Psionics Handbook (med psionics) och Manual of the Planes (utan). Mig veterligen finns det inga Githzerai-specifika prestige classes publicerade.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Om du sen vill upptäcka mer av planen så rekommenderar jag de andra tre 2e boxarna som behandlar planen. planes of law planes of conflict och planes of chaos, dvs.

på planewalker-nätet hittar du mer om planescape till 3e.
http://www.ps3e.com/main.cfm är ett bra ställe att starta på.

Lycka till på planen
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jo, det så klart... men jag tänkte mest som en introduktion. Om detta faller på läppen så finns det ju miljarder andra böcker/boxar att inskaffa.
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Tack för hjälpen, men jag har 56K modem så ladda ner blir rätt jobbit och i affär lär de kosta rätt matigt. Jag har rätt dålig ekonomi skulle man kunna uttrycka sig.

Inga prestigeclasses? men, om jag inte förstått helt fel, så är väl inte alla githzerais som dakkon? är alla zerths?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Efterson Planescape-settingen är gjord till AD&D 2nd ed i stället för D&D 3rd edition finns inga prestige classes. I 2nd ed fanns i stället något som heter "kits" - modifikationer till en grundklass. De flesta kits var iofs rätt obalanserade, och jag vet inte om det finns något kit för "Zerth" eller om det var något som uppfanns specifikt för Torment. Om det finns ett kit lär det vara i Planes of Chaos.
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Tack för hjälpen

tack, men jag har gjort en egen klass till den. kan ni bedöma den och säga vad ni tycker. Förmodligen är den både fel och obalanserad, men jag skulle bli glad om ni kunde hjälpa mig att ändra det som är fel. (detta är en klass, inte en prestigeclass)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
Re: Tack för hjälpen

Det ser fint ut, men jag tror att det skulle vara bättre som en prestigeklass, nu känns det mer som en fighter/wizard med lite extra grejer i stället för fighterns feats.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kittet finns inte i PoC. kanske i något äventyr?

Eller så är det helt taget från Torment, vilket kanske är troligt men lite konstigt då Planescape är så stort att man inte hade behövt hitta på nya grejjer för dataspelet direkt..
Nåja. Spelet är bra. Världen är bra. Så varför klaga?

chrull
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Zerths: Klargörande

En Zerth är inte en specifik klass. Det är bara vad Githzerai kallar de som är multiclassed. Det nämns i Psionic's Handbook och (tror jag) Manual of the Planes. Githyanki kallar sina multare Gish. (Detta är förresten inte nytt för 3E, det har varit med åtminstone sedan 2nd Ed..)
Klassen du skrev nedan verkar f.ö. förväxla Githyanki och Githzerai - de senare använder inte gärna vapen, om jag inte missminner mig.
Men jag kom ju aldrig så långt i Torment. :gremblush:

/Feliath - låtsas hjälpsam, är besserwisser :gremgrin:

[Edit: utökade inlägget med mer halvanvändbar info]
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Re: Zerths: Klargörande

Klassen du skrev nedan verkar f.ö. förväxla Githyanki och Githzerai - de senare använder inte gärna vapen, om jag inte missminner mig.

Zerths använder sin Karach, det svärd jag har beskrivit i klassen. Detta förklarar Dakkon när du träffar honom första gången.

Men jag kom ju aldrig så långt i Torment.

Fy skäms! Spela om det då! Det är det bästa RPG som har kommit sen Baldur's Gate! Enligt mig är torment egentligen ännu bättre, men ta inte det för alvarligt, jag har varvat det både som god fighter, ond thief och två gånger som mage, en gång ond, en gång neutral.

VET NÅGON NÅGONTING OM EN UPPFÖLJARE???
 
Top