NYHET Topp fem inom rollspelsmarknaden enligt ICv2! En överraskning på listan!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Nu är det dags igen! ICv2 sammanställer en massa info och skapar en lista över de rollspel som säljer bäst. Metoden bygger på intervjuer med folk som jobbar i "hobby channel" alltså butikerna och sånt. Jag tror inte att det räknar Kickstarter så det får man ta med i beräkningarna när man funderar på vad detta betyder.

Men i alla fall, här hittar ni listan. Och den innehåller en chockerande överraskning! (viss överdrift förekommer för att skapa lite drama så här en varm sommardag)

1. Dungeons & Dragons
2. Cyberpunk
3. Pathfinder
4. Alien
5. 5E - compatible (vad nu det betyder)

Överraskningen är förstås att Cyberpunk puttar ner Pathfinder till tredje plats! Det lär väl återställas nästa gång, men ändå ... Det har nog inte att göra med att Cyberpunk (eller Cyberpynk som jag hela tiden skriver) säljer lika mycket som Pathfinder när Pathfinder säljer som normalt, utan mer att Pathfinder dippar. Gissning från min sida, men sci-fi är traditionellt inte så starkt som fantasy när det gäller försäljning, så jag har svårt att se att Pathfinder fortsätter sälja bra OCH att Cyberpynk skulle överträffa det om så vore fallet.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Coolt! Grattis till Fria Ligan!

Jag förutsätter att 5e-compatible är alla tredjepartsprodukter baserade på OGL:en? Så på en och samma gång både väldigt intressant och rätt missvisande =D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Är det inte överraskande att Alien säljer så bra? Jag hade i alla fall ingen koll på det.
Jag håller med, det var det jag först trodde Magnus syftade på! Sammtidigt har det ju gott väldigt bra för fria ligan i kickstarters, och jag har hört flera både amerikanska och brittiska youtube-personligheter prata om de olika liganspelen, och jag tror Alien ligger i tiden.

Det har nog inte att göra med att Cyberpunk (eller Cyberpynk som jag hela tiden skriver) säljer lika mycket som Pathfinder när Pathfinder säljer som normalt, utan mer att Pathfinder dippar.
Jag tror i och för sig dels att cyberpunk/Dark sci-fi/post apokalyps är väldigt hett just nu, men jag tror även att Cyberpunk 2077 get rollspelsmarknaden en extra push (för det verkar ha sålt rätt bra, även om det var lite utskällt, och i alla fall jag fick med en PDF avCyberpunk-rollspelet som en freebe när jag köpte mitt ex).

Att ha grundreglerna gratis tror jag gjorde många intresserade av att kanske kompletera med ett äventyr eller två, kanske?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Är det inte överraskande att Alien säljer så bra? Jag hade i alla fall ingen koll på det.
Kanske lite överraskande att det fortsätter sälja bra, man brukar ju säga att den mesta försäljningen sker under de första tre månaderna eller nått sånt, sen är det "long tail" som gäller.

Men jag tror att Alien har möjlighet att bli det "hard SF"-spel som etablerar sig som det självklara alternativet, dels på grund av Alien-kopplingen och dels på grund av att Ligan skapat det där "campaign" kontra "cinematic" eller vad det nu heter, och sen dels på att det är lite "militäriskt" stuk på det hela, som borde tilltala många rollspelare.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Kanske lite överraskande att det fortsätter sälja bra, man brukar ju säga att den mesta försäljningen sker under de första tre månaderna eller nått sånt, sen är det "long tail" som gäller.

Men jag tror att Alien har möjlighet att bli det "hard SF"-spel som etablerar sig som det självklara alternativet, dels på grund av Alien-kopplingen och dels på grund av att Ligan skapat det där "campaign" kontra "cinematic" eller vad det nu heter, och sen dels på att det är lite "militäriskt" stuk på det hela, som borde tilltala många rollspelare.
Det har släppts tre cinematic äventyr, ett av dem handlar om marines, ett om kolonisatörer och ett om spacetruckers, än så länge! Nästa cinematic ska behandla explorers om jag minns rätt.
Visst, det har även släppts en manual för marines, men det kommer komma böcker för spacetruckers och explorers mm framöver också. Så jag vet inte om jag håller med om att det är militäriskt stuk på det, men jag förstår att man kan uppfatta det så :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Ja, man ska väl inte vara överraskad av det, med tanke på att Starfinder låg högt på listan för några år sedan och jag aldrig hört talats om någon som spelat eller köpt det. Det finns så många olika bubblor i hobbyn.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Ja, man ska väl inte vara överraskad av det, med tanke på att Starfinder låg högt på listan för några år sedan och jag aldrig hört talats om någon som spelat eller köpt det. Det finns så många olika bubblor i hobbyn.
Har spelat Starfinder, och det har sina problem. exempelvis den exponentiellt högre kostnaden på vapen och rustningar och att de är levelbaserade (du kan inte använda dem förrän du har nått vissa levlar)

En annan sak som jag finner konstigt om man ser till historiken, är hur ofta Shadowrun kommit med på listorna.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Alien förvånar mig betydligt mer än Cyberpunk. Vi har ju nyss passerat 2020. Det har kommit en ny version av spelet för första gången på sketalänge. Det finns ett digitalt spel som sålde 13.7 MILJONER ex de TRE FÖRSTA VECKORNA det fanns ute på marknaden. Trots att det släpptes med ett rykte om att vara så buggigt att det knappt gick att spela.

Att ha grundreglerna gratis tror jag gjorde många intresserade av att kanske kompletera med ett äventyr eller två, kanske?
Anmärkningsvärt är dock att att det inte finns några nya äventyr eller andra moduler att köpa. Det finns en starterbox, en grundregelbok och en spelledarskärm.

… fast å andra sidan vet jag inte ens vad som finns till Pathfinder 2, så att CP slår det kanske inte är så konstigt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
… fast å andra sidan vet jag inte ens vad som finns till Pathfinder 2, så att CP slår det kanske inte är så konstigt.
Det finns hur mycket som helst till PF2. Paizo slår inte av på sin utgivningstakt bara för att det är en ny upplaga. De bygger ju mycket av sin intäkt på prenumerationsmodellen - vilket för övrigt inte syns i ICv2-siffrorna.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Det finns hur mycket som helst till PF2. Paizo slår inte av på sin utgivningstakt bara för att det är en ny upplaga. De bygger ju mycket av sin intäkt på prenumerationsmodellen - vilket för övrigt inte syns i ICv2-siffrorna.
Ja, siffrorna är ju löjligt dåliga egentligen. Kickstarter, direktförsäljning och digital försäljning finns väl inte med alls?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Anmärkningsvärt är dock att att det inte finns några nya äventyr eller andra moduler att köpa. Det finns en starterbox, en grundregelbok och en spelledarskärm.
Oj? Känns som ett missat tillfälle för dem i så fall, jag förutsatte att de hade släppt åtminstone några moduler vid det här laget.

Men tydligen går det rätt bra för dem ändå, så jag kanske har fel där =D.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Kickstarter, direktförsäljning och digital försäljning finns väl inte med alls?
Från Ulfgeirs enworld-länk ovan: "These do not take into account online sales, direct sales, Amazon, or anything other than hobby retail sales (although they do include Kickstarter)." Mycket oklart hur det fungerar, dock. Hur får de fram de siffrorna när de pratar med retailfolk?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
SCP? Så jäkla stort som femma på DTRPG? Det hade jag aldrig kunnat tro.
Vet inte ens vad det är. Hajar mer till på att Alberetor är 3a! Frågan är vilken period topp-100 täcker. Den lite spretiga listan utan DnD-grejer säger mig att den borde vara väldigt aktualitetsbetonad.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Vet inte ens vad det är. Hajar mer till på att Alberetor är 3a! Frågan är vilken period topp-100 täcker. Den lite spretiga listan utan DnD-grejer säger mig att den borde vara väldigt aktualitetsbetonad.
D&D säljs inte på DTRPG, de har en helt egen site (på samma motor/av samma bolag).
SCP? Så jäkla stort som femma på DTRPG? Det hade jag aldrig kunnat tro.
SCP är ju internet-känt och som jag fattar det är spelet väldigt nytt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
D&D säljs inte på DTRPG, de har en helt egen site (på samma motor/av samma bolag).
Just det, det visste jag ju egentligen men glömde bort eftersom DnD är ett blankt blad.
 
Top