Topp fem fantasy (film eller tvserie)

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Ooh! Abercrombies böcker är faktiskt väldigt cineastiska på nåt sätt och jag tror de skulle göra sig bra som film. Fast jag annars allmänt tycker att det mesta gör sig bättre som animerat, så skulle jag just i det här fallet hellre se dem i live-action. Nåt med skitigheten som kunde göra sig väldigt bra. Fast mest blir man ju bara angstig av hur oerhört fel det kunde gå ... :)

Best Served Cold skulle kunna bli en grym tv-serie.
Åhå, vilken regissör skulle du sätta på det projektet? Finns det någon befintlig film/tv-serie som träffar rätt ton (oavsett om det är fantasy eller annat)?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Åhå, vilken regissör skulle du sätta på det projektet? Finns det någon befintlig film/tv-serie som träffar rätt ton (oavsett om det är fantasy eller annat)?
Game of Thrones/House of the Dragon kommer väl närmast, men det är inte tillnärmelsevis lika cyniskt och grimdark.

Jag skulle säga Kurt Sutter, men jag tycker att han fuckade upp The Bastard Executioner totalt, så jag litar inte på honom för historiskt/fantasy.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Hm, kanske! Det som jag tycker fattas lite i GoT skulle väl vara humorn. Ambercrombie är mer myspys grimdark med ett ironiskt leende, och inte lika stelt och träigt som GoT. Tar sig själv på lite mindre allvar.

Säsong 1 av SoA träffar rätt nära i tonen av det jag hade tänkt mig! Blodigt, rått men ändå lite mörk humor emellanåt. Senare säsonger av SoA var jag mindre förtjust i - lite för mörkt, lite för tomt på humor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag skulle vilja se mer lowkey fantasyfilmer där fantasyelementen är mer backdrop/Setdressing.

Typ "Hateful Eight" eller "Django Unchained", fast i fantasymiljö istället för westerns.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag skulle vilja se mer lowkey fantasyfilmer där fantasyelementen är mer backdrop/Setdressing.

Typ "Hateful Eight" eller "Django Unchained", fast i fantasymiljö istället för westerns.
Åh, har du läst ”red country” av Abercrombie? Det är en westernberättelse i en lowkey fantasyvärld! Som jag nu önskar filmatiserades av bröderna Coen!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Inser att jag vill se The Heroes som bara två och en halv timme med fantasy-slag.

Tror att man kan göra en extremt filmisk grej av den där underbara passagen tidigt där man följer ett antal personer i följd och hoppar till nästa så fort de dödas mer eller mindre godtyckligt. :)

(Det är ju lätt, lätt den bästa boken bland de sex första.)
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Tänker inte efter utan tittar i min fusklista. Har direkt efter att jag sett saker försökt sätta en rating de senaste 25 åren. (Kanske inte alltid vad jag tycker senare, men upplevelsen direkt efter.)

Internationellt
1. Juuni Kokuki
2. Nausicaää
3. Excalibur
4. Orpheus (1950)
5. Ladyhawke

Svenskt
1. Sjunde inseglet
2. Singoalla (1949)
3. Bröderna Lejonhjärta
4. Mio min Mio
5. Körkarlen (1921)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Animerade serier:
1: Arcane
2: Allting annat

Animerade filmer:
1: Miyazakii
2: Allting annat

Live action serier:
1: Game of Thrones (tidigare säsongerna)
2: Allting annat

Live action filmer:
1: Pans labyrint
2: Allting annat
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Fantasyfilm som inte gjorts som jag vill se:

Liveaction Dragonlance huvudtrilogi.*
Nåt baserat på Magic the Gathering.
Lite längre från fantasymittfåran: Film satt i Glorantha, Talislanta, Dark Sun*, Planescape* och Skyrealms of Jorune.
Trilogier satta i dessa skulle jag se fram emot om de gjordes med omsorg och kvalité. Önskedrömteamet som tar hand om detta har iaf Kevin Feige som producent (förutsatt att han gillar fantasy). Tror del Toro skulle fungera fint för märkligheterna i Planescape, Terry Gilliam likaså, Peter Jackson om han får lägga ner samma krut, tid och engagemang i valfri av de andra som i LotR. Folket bakom Game of Thrones, Stranger Things, Andor, The Expanse, några av Marvel-regissörerna skulle också passa fint.

Och cyberpunk som fantasy, dvs Shadowrun skulle också fånga mitt intresse, kanske baserat på Harlequinkampanjen.

Utanför kända och inte så kända franchise är jag också sugen på nåt som gör en värld från början som inte känns så Tolkienfantasy så utan de vanliga fantasyarterna och monstren.

Och så skulle det vara mandat på att ha med alla kändisar som spelar rollspel i filmerna baserat på dito, åtminstone i små roller, samt de vettiga som finns kvar från spelens barndom.

*Jag vill ju ha ett DNDCU, Dungeons 'n' Dragons Cinematic Universe med serier och filmer satta i alla världar med lite crossovers då och då via astralplan, Spelljammers och sånt när nåt stort årligt hot kommer. Kanske ska starta en Kickstarter för att se om fler vill ha det och sen föreslå det till Hasbro.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
1. Nausicaä
2. Princess Mononoke
3. Conan - The Barbarian
4. Princess Bride
5. Excalibur

Jag har nog en lite smalare take på vad jag hade kallat fantasy, och kan nog egentligen inte komma på en enda film som riktigt uppfyller mina kriterier och som är topplistematerial. Så det får bli ovanstående fem!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Jag har nog en lite smalare take på vad jag hade kallat fantasy, och kan nog egentligen inte komma på en enda film som riktigt uppfyller mina kriterier och som är topplistematerial. Så det får bli ovanstående fem!
Conan är väl ändå fantasy, i alla fall? :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Oh, vad jag också skulle vilja se när det kommer till fantasyfilmer är fler fantasyfilmer som är typ en musikvideo.

Typ det som många säger om Young Guns (jag fixerar verkligen vid att sammankoppla westerns med fantasy av någon anledning), att det i princip bara var en rockmusikvideo.

I synnerhet som ju fantasy har en låååååååååång historia att sammankopplas med heavy metal-musik (eller powermetal eller vad tusan nu rätt sub-klassifikation är). Jag vill ha flera fantasyfilmer, men hyfsat okej budget, där elgitarrerna drar igång när hjälten drar svärdet från skidan på ryggen. Alltså typ flera fantasyfilmer i den här stilen:



Inte istället för fantasyversioner av westerns, då alltså, utan tillsammans med fantasywesterns.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
jag fixerar verkligen vid att sammankoppla westerns med fantasy av någon anledning
Mycket fantasy utspelar sig i ett relativt laglöst land. I synnerhet i rollspel är ju karaktärerna ofta kringdrivande våldsverkare som hjälper en liten by mot någon form av hot...
 
Top