Topp fem fantasy (film eller tvserie)

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Att de inte filmatiserar en bok, eller en serietidning eller något annat som redan finns och måste göras om och bearbetas, utan hittar på en ny fantasyhistoria som är anpassad direkt för film eller tv.
OK! Några tankar, önskemål eller uppslag hur det skulle se ut? Vem regisserar, tecknat eller spelfilm, vilken smak av fantasy hade du önskat?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Håller med om att de böckerna är otroliga, men håll Denis tråkiga fingrar borta från dem!
OK! Några tankar runt vem som hade varit rätt person för jobbet (om du över huvud taget skulle önska en adaption för film/tv)?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Det är vad jag också tänker. Anlita någon som kan hitta på fantastiska saker och be hen att hitta på fantastiska saker som ser bra ut på tv snarare än låter bra i en bok.
Jag nominerar J. Michael Straczynski, som någon som bevisligen både kan skriva och kan tv.

Speaking of skulle jag absolut kunna tänka mig tv-serieversioner av både Rising Stars och Midnight Nation.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Tack för alla bra, roliga (och UPPENBART FELAKTIGA::!!!"###) svar!
Jag kom mig aldrig för att svara, men fann det intressant att många här likställer vad jag kallar historisk fiktion med fantasy. För mig är det olika genrer.

För att spinna vidare: vad hade er önskedröm varit för en kommande fantasy tv/film-produktion?
Film:

Ellen Kushners Swordspoint med Tim Burton som visuell chef men Greta Gerwig som vass manusförfattare och regissör.

Quentin Tarantinos tionde film, episk medeltidsskräck, originalmanus: "Hey, I always wanted a version of Army of Darkness that was actual fucking horror, I mean real scary stuff, knights fighting fucking skeletons, I mean I adore Bruce Campbell but imagine all that cool fantasy undead stuff in an actual horror version without all the silly slapstick..." [Fiktivt citat...]
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
OK! Några tankar, önskemål eller uppslag hur det skulle se ut? Vem regisserar, tecknat eller spelfilm, vilken smak av fantasy hade du önskat?
Skrivet av China Miéville
Regisserat av Terry Gilliam
Inte tecknat
Weird shit i en industriell fantasyvärld, eller något helt annat, som de tycker skulle vara kul att göra.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Skrivet av China Miéville
Regisserat av Terry Gilliam
Inte tecknat
Weird shit i en industriell fantasyvärld, eller något helt annat, som de tycker skulle vara kul att göra.
Den skulle jag kolla på!
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
Paul Thomas Anderson gör film/er av Book of the New Sun. (Han lyckades ju med Pynchon.)

Mikael Marcimain gör tv-serie av Svavelvinter. (Han lyckades ju med Östergren.)
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
OK! Några tankar runt vem som hade varit rätt person för jobbet (om du över huvud taget skulle önska en adaption för film/tv)?
Bra fråga! Kanske behöver den fånga något lite jordnära blandat med det fantastiska.

Egentligen fel känsla för Earthsea men det första jag kom att tänka på var den franska skräckfilmen Raw av Julia Ducournau, som jag tyckte balanserade riktigt bra mellan engagerande ungdomsdrama och kannibalism-köttighet. Som sagt inte rätt tema eller känsla men lyckas med balansen mellan jordnära och fantastik.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Allt jag kan komma på är redan nämnt, men jag slänger ändå fram mina favoriter (utan inbördes ordning)

The Odyssey - TV-serien från 90-talet.
Excalibur - Minns den som riktigt bra.
300 - Ruskigt snygg och spännande.
Härskarringen - Såklart!
Häxan och Lejonet (Narnia)

Bubblade: Labyrinth som jag såg härom månaden och som förvisso inte åldrats så väl effekt och dockmässigt, men det är en mysig "fantasy-roadmovie" ändå :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Reflekterade över det igår själv, men jag är skeptisk till del Toro för just det jobbet. Det ska vara schwung, fart och humor för att landa. Jag kan faktiskt se Peter Jackson här, om han bara får rejält med tid på sig den här gången.
Inget ont om Peter Jackson men risken är att han skulle få Fafhrd and the Gray Mouser att kännas som hans tidigare fantasy-filmer, och det vill jag slippa. Det är intressantare med något annorlunda.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,683
Location
Stockholm
Det blir blandat serier och filmer, kan nog inte hitta på 10 fantasygrejer som passar på en toplista xD

1. Arcane är fantastiskt bra, en riktig överraskning (trots att jag spelat League halv-kontinuerligt sedan det släpptes)
2. The Magicians är min favoriotserie även om Arcane nog är bättre.
3. LotR-triologin,
4. The Old Guard tycker jag är riktigt mysig!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Bubblade: Labyrinth som jag såg härom månaden och som förvisso inte åldrats så väl effekt och dockmässigt, men det är en mysig "fantasy-roadmovie" ändå :)
Att nämna Labyrinth och Magic Dance är ett bra sätt få Bowie-fanatiker att få något hemsökt i blicken. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Inget ont om Peter Jackson men risken är att han skulle få Fafhrd and the Gray Mouser att kännas som hans tidigare fantasy-filmer, och det vill jag slippa. Det är intressantare med något annorlunda.
PJ som producent kanske vore något?
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
  • Abercrombies First Law och Age of Madness (främst den sista) böcker adapterade av samma team som stod bakom (den animerade) Arcane.
    • Jag gillade First Law men älskade Age of Madness. Tror att den skulle göra sig bra som tecknad serie - och jag gillade verkligen Arcane men tyckte att WoW-estitiken och världen var lite trött.
Ooh! Abercrombies böcker är faktiskt väldigt cineastiska på nåt sätt och jag tror de skulle göra sig bra som film. Fast jag annars allmänt tycker att det mesta gör sig bättre som animerat, så skulle jag just i det här fallet hellre se dem i live-action. Nåt med skitigheten som kunde göra sig väldigt bra. Fast mest blir man ju bara angstig av hur oerhört fel det kunde gå ... :)

Best Served Cold skulle kunna bli en grym tv-serie.
 
Last edited:

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
För att spinna vidare: vad hade er önskedröm varit för en kommande fantasy tv/film-produktion?

Kanske inte önskedröm, men jag skulle älska en bra filmatisering av Lloyd Aexanders Prydain-böcker. Kan vara svårt att få till rätt känsla dock.

TH Whites Svärdet i stenen skulle också vara najs - en lite flimsygare och mysigare Arthur-legend liksom.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
TH Whites Svärdet i stenen skulle också vara najs - en lite flimsygare och mysigare Arthur-legend liksom.
När du säger det är det nästan obegripligt att den inte blivit upplockad i den pågående Young Adult-vågen.
 
Top