Topp fem fantasy (film eller tvserie)

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Tänkte också att Northman platsar in som fantasy och många gillar den (inte jag).
Det är litet lurigt vad exakt man ska kalla fantasy. I någon mening är det "allt som har fantastiska element och inte är Science Fiction, skräck, magisk realism eller mytologi", men det finns också en mer typisk "genrefantasy" som är betydligt snävare.

Så i någon mening är förstås Excalibur, The Northman och The Princess Bride fantasy, men samtidigt är det inte "genrefantasy" på viset som Lord of the Rings, The Witcher eller His Dark Materials är.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Tv-serier är lite lurigt. Jag älskar ju de första tre säsongerna av Game of Thrones men tycker resten var…inte så bra. Och andra serier jag gillar, typ Wheel of Time, Rings of Power, Sandman och Carnival Row har det ju bara kommit en säsong av. Så jag passar på serier. Vad gäller filmer då fuskar jag och gör en topp 10-lista:

Sagan om Ringen (Peter Jacksons)
The Hobbit (Peter Jacksons)
Excalibur
Legenden
Conan Barbaren
Labyrinth
Der Golem
Zu warriors
Neverending story
Sagan om Ringen (Ralph Bakshis)

För övrigt förvånad över att typ ingen valt Harry Potterfilmerna. Trodde jag var ensam om att inte hålla de så högt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag funderade på the green knight, som kom för två år sedan. Den ”känns” inte fantasy trots att den innehåller riddare, häxor, jättar och spöken. Men den kanske är fantasy ändå?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Det är litet lurigt vad exakt man ska kalla fantasy. I någon mening är det "allt som har fantastiska element och inte är Science Fiction, skräck, magisk realism eller mytologi", men det finns också en mer typisk "genrefantasy" som är betydligt snävare.
Led oss inte in på den diskussionen, då kommer jag och @Magnus Seter råka i luven på varandra igen 🤣
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Åh glömde Tale of tales!!! Vet inte vart på listan den hamnar, men det vore ju helgerån att inte nämna den! Så fantastisk film!!!
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Utan att tänka särskilt:

1. Lord of the Rings-filmerna
2. The Green Knight
3. Princess bride
4. Game of Thrones / House of Dragons (jag plockar fräckt ut de bästa delarna av dessa två :) )
5. Willow (filmen! Den steg i rang hos mig efter att jag sett debaklet till tv-serie)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Den Robin Hood versionen har väll en magisk häxa?
Det beror på vilken version man ser. I bioversionen är häxan magisk men i directors cut visar det sig att hon bara är en charlatan. Jag tycker dock att det är oändligt mer coolt om hon är magisk på riktigt!!!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Så för att förstärka myten om att ”du gillar allt” - så har du 10 filmer på din topp 5 lista. 😂
Om det är samma sak att gilla tio filmer som att gilla allt, ja då gillar jag nog tamejfan allt! 😂
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Okej, utan att tänka efter för mycket.

1. LotR-filmerna. Har sett dem så mycket att jag numera hoppar runt och bara ser de bästa delarna. Precis som jag läser böckerna.
2. Conan Barbaren. Har återupptäckt den för några år sedan och nu tittar jag på den några gånger per år.
3. Stardust. Filmatiseringen av Neil Gaimans bok. Annorlunda än boken men otroligt charmig! En riktig feelgod-rulle. Matiné när det är som bäst.
4. Legenden. Innan Tom Cruise blev kändis. Tim Currys onding är en av de bästa.
5. Ladyhawke. Världens sämsta soundtrack kontro filmens ton och tema, men ändå så himla bra!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Insåg just att jag vill byta I rosens namn mot Warlock. Det måste ju vara mer fantasy?
Jao visserligen mer fantasy än Rosens namn, men jag har alltid sett Warlock som horror. Med det sagt, om det är fantasy för andra så är det ju okej också, "modern fantasy" eller vad det nu kan kallas.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Som nykläckt DoD-SL var det till The Storyteller och mina Fantomen jag först vände mig för inspiration.
Haha, fick lov att spana in det igen för var exakt samma sak här (även om jag kanske mest försökte förstå SRR). MEN, att det var så få avsnitt! I mitt huvud var det en offantlig mängd berättelser, men inte alls många. 9 + 4 bara. Måste se om dem känner jag nu!

 
Top