Topp fem fantasy (film eller tvserie)

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Så, tråden om den kommande D&D-filmen fick mig att fundera lite på vad jag tycker är bra fantasy på film och TV. Och det var inte så lätt! Om man söker på "best science fiction movies" får man upp rätt rimliga topplistor. "Best fantasy movies" däremot verkar ofta inkludera saker som jag inte alls tycker passar in i genren ("king kong", "min granne totoro" med flera).

Förutom det så verkar det råda väldigt delade meningar om vad "bra" fantasy är - ska det vara ostigt, gravalvarligt, historiskt, tecknat eller något helt annat?

För att kicka igång diskussionen: lista dina topp fem filmer eller tvserier som du tycker är bra fantasy! Försvara ditt val och bråka med dem som tycker fel!

Mina topp fem, utan någon djupare eftertanke...

  1. Prinsessan Mononoke - jag är ett stort fan av Hayo Miyazaki, och det här är en av hans bättre filmer.
  2. Kubo and the two strings - underbar stop-motion film. Jag funderar lite på om jag vill räkna in den i genren, men jag tror att jag vill det!
  3. Princess Bride - är detta verkligen fantasy? Inconceivable! Bra är det i alla fall!
  4. Willow - ostig, fånig, lättsam, men väldigt nostalgisk och mysig film. Bra soundtrack!
  5. Ringenfilmerna - jag håller inte dessa filmer lika högt som andra verkar göra, men får medge att det är ett habilt hantverk och att man får en god portion av orcher, troll och lite spöken.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
  1. Prinsessan Mononoke - jag är ett stort fan av Hayo Miyazaki, och det här är en av hans bättre filmer.
Det här är den enda jag kan komma på att jag gillar... Nej jag är inte överförtjust i sagan om ringen, nej jag är inte jätte förtjust i andra fantasy filmer främst för att jag kanske inte är någon fantast av fantasy till en början med. Men denna, denna är helt otroligt bra. Sen gillar jag förvisso även Tales from the earth sea också. Jag kan måhända uppskatta fantasy när det är mer sagolikt.

Det fick mig att fundera, utan att vara säker på om alla dessa är fantasy:

1. Prinsessan Mononoke.
2. Tales from the earth sea.
3. Pans labyrint.

Det är väl det.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Det här är den enda jag kan komma på att jag gillar... Nej jag är inte överförtjust i sagan om ringen, nej jag är inte jätte förtjust i andra fantasy filmer främst för att jag kanske inte är någon fantast av fantasy till en början med. Men denna, denna är helt otroligt bra. Sen gillar jag förvisso även Tales from the earth sea också. Jag kan måhända uppskatta fantasy när det är mer sagolikt.

Det fick mig att fundera, utan att vara säker på om alla dessa är fantasy:

1. Prinsessan Mononoke.
2. Tales from the earth sea.
3. Pans labyrint.

Det är väl det.
Jag hade nog gillat "tales from the earth sea" bättre om den var mer lik böckerna. Jag minns att den var väldigt löst baserat på Le Guins böcker (som jag nog håller bland den bästa fantasy jag läst).

Pans labyrint är skitbra! Jag funderade på att inkludera den i listan, men den föll preciiiis utanför min (personliga) definition av genren. (Inte sagt att jag har rätt eller fel i hur genren definieras - många av listorna jag hittade när jag sökte på internet hade med pans labyrint!)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag listar bara filmer som utspelar sig helt eller delvis i fantasivärldar, inte filmer som Ghostbusters, Big Fish eller Groundhog Day, som också kan kallas för fantasy, och jag hoppar även historiska filmer.

1. Lord of the Rings
2. Time Bandits
3. Shrek 2
4. Spirited Away
5. Prinsessan Mononoke

Ja, vi är ju inte bortskämda med bra live-action fantasy!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
  • Sagan om ringen-filmerna. Nästintill ursprunget för fantasy.
  • Conan: förgöraren. Rått och äventyrsaktigt. Väldig betoning på rollspelsscenario, känner jag.
  • Drakprinsen. Animerad serie. Drakar, magi, ondska, ränkspel. Väldigt fantasy.
  • Dragonheart. Medeltid. Drakar. Kan inte bli mer fantasy än så.
  • Frozen. Väldigt solid film. Magi, förbannelser, mytologiska varelser, med mera.
Zootropolis eller Luftens hjältar. Fantasy?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Svårt att begränsa sig till fem och/eller följa regler...

Arcane (överraskade mig själv med att fullkomligt älska denna!)
Crouching tiger, hidden dragon
Den gamla animerade sagan om ringen från 78 (överlägset bäst, nya filmatiseringarna kan inte mäta sig med denna)
Dark Crystal (både film och tv-serie)
Castlevania
Prinsessan Mononoke
Kubo and the two strings
Excalibur
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
1. Army of Darkness (Känns rätt uncontested ärligt talat)

2. Willow
(Troligtvis pga barndomsminnen mer än kvalitet dock)

3. Game of Thrones S1-4 (Hade varit bäst om S5-8 hade varit lika bra)

4. Trilogin om Härskarringen (Rimligtvis. Tycker inte de är särskilt fantastiska, men de är ju helt klart något snäpp högre än standardfantasyn)

5. Ehh.. Finns det mer fantasy som går att kategorisera som bra? Typ Dragonheart kanske?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Min lista:
1) Lord of the Rings-trilogin (Jacksons)
2) The Princes' Bride
3) Monthy Python and the Holy Grail.
4) Eragon
5) I rosens namn

Har sett en massa annat som jag inte tycker är lika bra. Bröderna Lejonhjärta, The Hobbit, Lord of the Rings (Bakshis), Willow, Conan, Narnia, Excalibur, Robin Hood, Ladyhawk, D&D (ett par av dem) Never ending story etc.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 
Last edited:
Top