Nekromanti Top Secret [Spoiler]

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Den här tråden kommer att handla om det som är TOP SECRET i Regelboken.

Så, om du inte vill veta saker om det hemliga i Operation: Fallen Reich så ska du inte läsa några andra inlägg i denna tråd.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Hur ser Hell ut?

Jag funderar lite på hur dimensionen Hell ser ut?

Jag tänkte att det ser helt galet weird ut, så knasigt att en människa (eller hennes själ) inte kan uppfatta det med sina sinnen. Därför skapar en människa en bild av Hell som hon kan förstå. Så, Hell ser ut som vår värld, exakt. Men det händer knasiga grejer där à la Twin Peaks bizzaro.

Folk pratar baklänges, vatten droppar uppåt, folk kan röra sig från en punkt till en annan på obegränsad tid, ljud som inte finns på jorden ersätts med ljud som människan känner till, alltså kan det klinga som bjällror när någon varelse skjuter med ett spacevapen. Alla Fallen har sin rätta skepnad, mer eller mindre.

Jag tror att det kan skapa en skön, unda och skrämmande stämning.

Jag har tänkt att testa att spela i Hell i ett äventyr som utspelar sig under Stalingrads belägring.

Hur ser ditt Hell ut?

Vad tycker du om min vision av Hell?

/Andy som gillar KULT, Twin Peaks och Enemy at the Gates
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Låter riktigt nice, vår vision av Hell är lite luddig och det var många år sedan spelarna var där på besök och då var det bara allmänt obehagligt. Det är ju liksom ett dimensionsfängelse så saker borde vara väldigt skruvade. Kopplingen mellan Stalingrad och Hell är också schyst.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Extrem spoiler varning!

En sak att väga in vid Stalingrad. I vår version av världen är även Sovjet styrt av Fallen. Lilith är Hitler och Stalin är Satan, enligt gamla myter var Lilith Satans älskarinna men de har blivit fiender. Deras krig i helvetet fortsätts på jorden även om Liliths inledningsvis lyckas lura Satan. det förklarar också Hitlers märkliga besatthet av att angripa sovjet (vilket var strategiskt galenskap eftersom de fick de mesta av sina råvaror från sovjet).
 

Lilleful

Veteran
Joined
19 Nov 2009
Messages
4
En liten teori som jag troligtvis kommer införa i min rollspelsgrupp är skillnader mellan Nazityskland och Sovjets sätt att rituellt åkalla Fallen.

Medans Hitler/Lilith och Nazitysklands ritualer baseras mycket på blodsspillan och kroppsliga offer ex. Förtäring av hjärtan, massmord, stympningar osv, så är Stalin/Satan och Sovjets ritualer mer baserade på själsliga offer, (förutom den obligatoriska värden) ex. Insamlandet av spöken, andar och själar som offras till Hell, uppoffring av en/flera männsikors sinnen eller "goda" attribut såsom givmildhet eller empati
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Nice, låt oss få följa hur det utvecklar sig. Våra planer för Sovjet är lite sketchartade och det här var en mycket intressant vinkel. Vi har också förknippat Sovjet med massbessätningar av enkla väsen så som Bärsärkar.
 

Nibbl3

Veteran
Joined
9 Jan 2010
Messages
27
Location
Stockholm
Min bild av Hell är i grunden ett ingenmansland likt dem under första världskriget. Om någon i teorin skulle gå in i den och inte stöta på någon Fallen så skulle dem tycka att det var väldigt obehagligt men inte kunna särskilja Hell ifrån ingenmansland.

Dock har Hell en hel del skumma saker som händer. Detta kan vara allt möjligt skumt och sinnessjukt. En vägg kan få för sig att äta upp dig, skuggor följer dig och driver dig vansinnig eller vinklar som är helt omöjliga i den verkliga världen.

De Fallen som lever här är i sina riktiga skepnader och är för det mesta ganska så aggressiva men en del av dem kan tycka att det är roligt att tortera de som har lyckats ta sig till Hell genom att lura in dem i farliga situationer samt övertyga dem att de verkligen är galna.

I grund så skiljer sig inte mitt Hell särskilt mycket ifrån Andys förutom i det att i mitt hell vet man aldrig om man faktiskt är i en annan dimension eller om man bara har blivit fullt språngande galen. Men som sagt det är bara min bild.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Några gånger har spelarna hamnat i Hell under de tio år vi spelat och det har varit ganska likt ingenmansland. Extremt öde men ändå påträngande fara som lurar över allt. Kan säkert finnas onda oaser här och där där mäktiga Fallen håller hov... Om jag inte minns fel så tog sig spelarna dit och lyckades ingå en inte allt för lyckosam pakt med något väsen för att komma tillbaks.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Heh, jag har faktiskt haft liknande tankar efter att jag läst boken Metro 2033. Där så finns det en intressant myt om hur Sovjetstaten gjort upp en deal med en demon och att den sovjetiska röda stjärnan egentligen är ett pentagram. Sovjets höga förluster förklaras av att demonen krävde enorma blodsoffer och därför så lät den många sovjetiska soldater stupa.
 
Top